Citizenship and Ethics: Reflections on Adela Cortina's Work to Highlight New Horizons in the Colombian Educational Context
DOI:
https://doi.org/10.15332/erdi.v14i1.3180Keywords:
Citizenship, School, Civic education, Ethics and civicsAbstract
This reflective article reviews the idea of building a new citizenship as a moral and social duty that we are called to fulfill in our classroom practices. Recent classroom practices have significantly impacted the teaching-learning process and have faced challenges such as students' diverse ways of thinking and expressing themselves. These practices carry the responsibility of the school's transformative role, grounded in experiences that can be meaningful within the classroom. From this perspective, the article takes a qualitative approach, with a descriptive and propositional scope, aiming to reflect on the processes of training, guidance, and support within the classroom that contribute to the construction of citizenship through education centered on values and morality.
Downloads
References
Hernández Acevedo, A. (2018). La educación en ciudadanía en el pensamiento de Adela Cortina. Nova et Vétera, (27), 76-96. https://doi.org/10.22431/25005103.505
Ochoa Arboleda, M. L. y González Díaz, R. R. (2017). El carácter axiológico del proceso educativo en Colombia. Centros: Revista Científica Universitaria, 6(2), 1-17. https://revistas.up.ac.pa/index.php/centros/article/view/3
Arenas Molina, E. (2022). Los valores no se dicen, se actúan. Reflexiones del Rector, (10), 232-254. https://www.uniagustiniana.edu.co/noticias/los-valores-no-se-dicen-se-actuan
Botero Chica, C. A. (2005). La formación de valores en la historia de la educación colombiana. e-l@tina. Revista electrónica de estudios latinoamericanos, 3(12), 3-24. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=496451227001
Bruner, J. S. (2009). The Process of Education: A Landmark in Educational Theory. Harvard University Press.
Congreso de Colombia. (1994). Ley 115 de 1994. Por la cual se expide la ley general de educación. Diario Oficial No. 41.214 de 8 de febrero de 1994. http://www.secretariasenado.gov.co/senado/basedoc/ley_0115_1994.html
Constitución Política de Colombia. (1991). Asamblea Nacional Constituyente, 6 de julio de 1991. https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=4125
Cortina, A. (1995). La educación del hombre y del ciudadano. Revista Iberoamericana de Educación, 7, 41-63. https://doi.org/10.35362/rie701199
Cortina, A. (1999). Los ciudadanos como protagonistas. Galaxia Gutenberg.
Cortina, A. (2009). Ciudadanos del mundo: hacia una teoría de la ciudadanía. Alianza Editorial.
Cortina, A. (2007). Ética de la razón cordial: educar en la ciudadanía en el siglo XXI. Ediciones Nobel.
Cortina, A. (2011). Ciudadanía democrática: ética, política y religión. XIX Conferencias Aranguren. Isegoría, (44), 13-55. https://doi.org/10.3989/isegoria.2011.i44.718
Cunningham, F. (2002). Theories of Democracy: A Critical Introduction. Routledge
Malo, P. (2021). Los peligros de la moralidad: por qué la moral es una amenaza para las sociedades del siglo XXI. Ediciones Deusto
Mesa Cordero, C. A. (2018). Historia de la enseñanza de la ética en Colombia a partir de los textos escolares entre 1886 -1930. Congreso de Investigación y Pedagogía, III Nacional y II Internacional, Tunja, Colombia. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. http://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/5930
Ministerio de Educación Nacional. (2004). Estándares básicos en competencias ciudadanas. Ministerio de Educación Nacional. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-116042_archivo_pdf4.pdf
Ministerio de Educación Nacional. (2011). Orientaciones para la institucionalización de las competencias ciudadanas. Cartilla 1: brújula programa de competencias ciudadanas. Ministerio de Educación Nacional. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-235147_archivo_pdf_cartilla1.pdf
Modzelewski, H. (2021). Una taxonomía de las emociones como guía metodológica para la educación democrática. Signos Filosóficos, 23(45), 8-27. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-13242021000100008
Robledo Palacio, L. (2012). La educación formal colombiana analizada desde los valores de una ética cívica [Tesis, Doctorado en Ética y Democracia]. Universitat de València. http://hdl.handle.net/10550/25430
Torres Díaz, G. A., Torres Ortega, J. M. y Miranda Samper, O. M. (2021). Adela Cortina: educar para la libertad. Revista de Filosofía, 38(99), 581-601. https://doi.org/10.5281/zenodo.5673236
Ramos Villena, J. (2014). CORTINA, ADELA, Ética de la razón cordial. Educar en la ciudadanía en el siglo XXI. Pensamiento. Revista de Investigación e Información Filosófica, 65(244), 379-380. https://revistas.comillas.edu/index.php/pensamiento/article/view/2741
Published
Versions
- 2024-11-20 (2)
- 2024-06-30 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Espiral, Revista de Docencia e Investigación
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Publishing and copyright
The authors of the articles accepted to be published, transfer proprietary rights to Espiral, Journal of Teaching and Research for the partial reproduction of the published work in electronic media (websites, indexes, directories), as long as their purposes are academic but not commercial.