This is an outdated version published on 2024-06-30. Read the most recent version.

Citizenship and Ethics: Reflections on Adela Cortina's Work to Highlight New Horizons in the Colombian Educational Context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15332/erdi.v14i1.3180

Keywords:

Citizenship, School, Civic education, Ethics and civics

Abstract

This reflective article reviews the idea of building a new citizenship as a moral and social duty that we are called to fulfill in our classroom practices. Recent classroom practices have significantly impacted the teaching-learning process and have faced challenges such as students' diverse ways of thinking and expressing themselves. These practices carry the responsibility of the school's transformative role, grounded in experiences that can be meaningful within the classroom. From this perspective, the article takes a qualitative approach, with a descriptive and propositional scope, aiming to reflect on the processes of training, guidance, and support within the classroom that contribute to the construction of citizenship through education centered on values and morality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Diana Marcela Porras Fula, Colegio Técnico Industrial José Elías Puyana

Licenciada en Ciencias Sociales. Especialista en Pedagogía. Candidata, Magister en Gestión de la Educación. Docente, Colegio Técnico Industrial José Elías Puyana, Floridablanca, Colombia.

Óscar Eduardo Rueda Pimiento, Universidad Pontificia Bolivariana

Magister en Pedagogía. Docente, Universidad Pontificia Bolivariana, Bucaramanga, Colombia.

References

Hernández Acevedo, A. (2018). La educación en ciudadanía en el pensamiento de Adela Cortina. Nova et Vétera, (27), 76-96. https://doi.org/10.22431/25005103.505

Ochoa Arboleda, M. L. y González Díaz, R. R. (2017). El carácter axiológico del proceso educativo en Colombia. Centros: Revista Científica Universitaria, 6(2), 1-17. https://revistas.up.ac.pa/index.php/centros/article/view/3

Arenas Molina, E. (2022). Los valores no se dicen, se actúan. Reflexiones del Rector, (10), 232-254. https://www.uniagustiniana.edu.co/noticias/los-valores-no-se-dicen-se-actuan

Botero Chica, C. A. (2005). La formación de valores en la historia de la educación colombiana. e-l@tina. Revista electrónica de estudios latinoamericanos, 3(12), 3-24. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=496451227001

Bruner, J. S. (2009). The Process of Education: A Landmark in Educational Theory. Harvard University Press.

Congreso de Colombia. (1994). Ley 115 de 1994. Por la cual se expide la ley general de educación. Diario Oficial No. 41.214 de 8 de febrero de 1994. http://www.secretariasenado.gov.co/senado/basedoc/ley_0115_1994.html

Constitución Política de Colombia. (1991). Asamblea Nacional Constituyente, 6 de julio de 1991. https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=4125

Cortina, A. (1995). La educación del hombre y del ciudadano. Revista Iberoamericana de Educación, 7, 41-63. https://doi.org/10.35362/rie701199

Cortina, A. (1999). Los ciudadanos como protagonistas. Galaxia Gutenberg.

Cortina, A. (2009). Ciudadanos del mundo: hacia una teoría de la ciudadanía. Alianza Editorial.

Cortina, A. (2007). Ética de la razón cordial: educar en la ciudadanía en el siglo XXI. Ediciones Nobel.

Cortina, A. (2011). Ciudadanía democrática: ética, política y religión. XIX Conferencias Aranguren. Isegoría, (44), 13-55. https://doi.org/10.3989/isegoria.2011.i44.718

Cunningham, F. (2002). Theories of Democracy: A Critical Introduction. Routledge

Malo, P. (2021). Los peligros de la moralidad: por qué la moral es una amenaza para las sociedades del siglo XXI. Ediciones Deusto

Mesa Cordero, C. A. (2018). Historia de la enseñanza de la ética en Colombia a partir de los textos escolares entre 1886 -1930. Congreso de Investigación y Pedagogía, III Nacional y II Internacional, Tunja, Colombia. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. http://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/5930

Ministerio de Educación Nacional. (2004). Estándares básicos en competencias ciudadanas. Ministerio de Educación Nacional. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-116042_archivo_pdf4.pdf

Ministerio de Educación Nacional. (2011). Orientaciones para la institucionalización de las competencias ciudadanas. Cartilla 1: brújula programa de competencias ciudadanas. Ministerio de Educación Nacional. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-235147_archivo_pdf_cartilla1.pdf

Modzelewski, H. (2021). Una taxonomía de las emociones como guía metodológica para la educación democrática. Signos Filosóficos, 23(45), 8-27. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-13242021000100008

Robledo Palacio, L. (2012). La educación formal colombiana analizada desde los valores de una ética cívica [Tesis, Doctorado en Ética y Democracia]. Universitat de València. http://hdl.handle.net/10550/25430

Torres Díaz, G. A., Torres Ortega, J. M. y Miranda Samper, O. M. (2021). Adela Cortina: educar para la libertad. Revista de Filosofía, 38(99), 581-601. https://doi.org/10.5281/zenodo.5673236

Ramos Villena, J. (2014). CORTINA, ADELA, Ética de la razón cordial. Educar en la ciudadanía en el siglo XXI. Pensamiento. Revista de Investigación e Información Filosófica, 65(244), 379-380. https://revistas.comillas.edu/index.php/pensamiento/article/view/2741

Published

2024-06-30

Versions

How to Cite

1.
Porras Fula DM, Rueda Pimiento Óscar E. Citizenship and Ethics: Reflections on Adela Cortina’s Work to Highlight New Horizons in the Colombian Educational Context. ESPIRAL [Internet]. 2024Jun.30 [cited 2024Dec.4];14(1). Available from: https://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/3180

Issue

Section

Accepted for publication