Meaningful Learning and Development of Literacy Skills in Sixth Grade Students

Authors

  • Mayra Natalia Rodríguez Guerrero Universidad de Pamplona

DOI:

https://doi.org/10.15332/erdi.v13i1.3087

Keywords:

Educational innovation based on ICT, Reading competence, Writing competence, Meaningful learning, Didactics

Abstract

The aim of this research paper is to analyze the literacy skills deficiencies presented in section A of the sixth grade at Colegio Las Montoyas. Therefore, a qualitative study was carried out using the action research design to know the incidence of the significant Ausubel´s learning theory in the teaching of the literacy process with the students previously stated. The research was structured in four phases: observation, diagnosis, action, and evaluation. The didactic experience consisted of educational innovation based on ICT through the creation of the LEMON Edu Blog, which incorporated elements of meaningful learning. This intervention demonstrated the effective appropriation of content in a dynamic and fun environment that kept the students motivated and focused, manifested by greater participation, security to read aloud and more fluently. It was also perceived greater speed in the written expression and adequate response in the use of discursive resources, although reading comprehension, remains an element to reinforce.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mayra Natalia Rodríguez Guerrero, Universidad de Pamplona

Especialista en pedagogía y docencia. Candidata, Maestría en Educación, Universidad de Pamplona, Pamplona, Colombia.

References

Aguilar, A. y Santos, C. (2019). La tecnología educativa como estrategia metodológica en el proceso de enseñanza aprendizaje de los niños de educación básica media de la Escuela Carlos Montufar Rosa Zarate 2019. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo, (diciembre 2019). https://bit.ly/3xJI6Hi

Aguirre, A. (2018). Evaluación formativa de la escritura de artículos informativos en estudiantes del grado sexto de la vereda Montoso zona rural de Prado Tolima [Tesis, Maestría en Educación]. Universidad de Tolima. https://repository.ut.edu.co/server/api/core/bitstreams/82ead2ad-85bc-4fa9-82c5-75364a463a20/content

Arnay Puerta, J. (2015). Lo que es significativo (para mí) de los aprendizajes: Reflexiones desde la perspectiva del que aprende. En C. Caballero, J. Meneses y M. Moreira, VII Encuentro internacional sobre aprendizaje significativo, V Encuentro Iberoamericano sobre investigación en enseñanza de las ciencias (pp. 19-29). Burgos: Universidad de Burgos. https://www.academia.edu/download/46942833/actas.pdf#page=19

Bravo, S. y Pesa, M. (2015). Diseño de una propuesta didáctica para el aprendizaje significativo de los conceptos de interferencia y difracción en el laboratorio de física. En C. Cabello, J. Meneses y M. Moreira, VII Encuentro internacional sobre aprendizaje significativo, V Encuentro Iberoamericano sobre investigación en enseñanza de las ciencias (pp. 511-525). Burgos: Universidad de Burgos. https://www.academia.edu/download/46942833/actas.pdf#page=511

Bresneider Alvear, S., Soto Gogué, A. L. y Soto Gogué, V. (2016). Efecto de la utilización de estrategias de enseñanza para promover un aprendizaje significativo sobre el tipo de aprendizaje que logran los estudiantes en una clase de seguridad ocupacional en una institución de forma ción para el trabajo y desarrollo humano de la ciudad de Barranquilla [Tesis, Maestría en Educación con Énfasis en Cognición]. Universidad del Norte. http://hdl.handle.net/10584/7541

Cañaveral Bermúdez, L. J., Nieto Dionicio, A. S. y Vaca Ocampo, J. H. (2020). El aprendizaje significativo en las principales obras de David Ausubel : lectura desde la pedagogía [Trabajo de grado, Licenciatura en Psicología y Pedagogía]. Universidad Pedagógica Nacional. http://hdl.handle.net/20.500.12209/12251

Carreño Granados, L. C. (2020). Propuesta lúdica pedagógica para motivar y potenciar la atención y el aprendizaje significativo de los niños y niñas del grado de transición del Instituto Técnico Aquileo Parra de Barichara Santander [Trabajo de grado, Licenciatura en Educación Preescolar]. Universidad Santo Tomás. http://hdl.handle.net/11634/22154

Chaves-Manzano, H. R. y Ordoñez-López, I. P. (2020). Cavilaciones sobre la evaluación y la calidad educativa en Colombia. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 5(9), 66-85. https://doi.org/10.35381/r.k.v5i9.267

Chrobak, R. (2017). El aprendizaje significativo para fomentar el pensamiento crítico. Archivos de Ciencias de la Educación, 11(12), e031. https://doi.org/10.24215/23468866e031

Colmenares, A. M. y Piñero, M. L. (2008). La investigación acción. Una herramienta metodológica heurística para la comprensión y transformación de realidades y prácticas socio-educativas. Laurus, 14(27), 96-114. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=76111892006

Estévez Borja, P. (2013). La teoría del aprendizaje significativo de David Ausubel en la aplicación de los textos de estudios sociales proporcionados por el Ministerio de Educación a los octavos años del colegio técnico referencial “Luis Fernando Ruíz” de La provincia de Tacunga. [Tesis, Maestría en Gerencia Educativa]. Universidad Andina Simón Bolívar. http://hdl.handle.net/10644/3786

Flores-Espejo, J. L. (2018). Evaluación del aprendizaje significativo con criterios Ausubelianos prácticos. Un aporte desde la enseñanza de la bioquímica. Revista Investigación y Postgrado, 33(2), 9-29. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6736282

Gaspar Castañeda, C. B. y Zambrano Martínez, L. (2018). Estratregias de fortalecimiento de lectoescritura a través de la expresión artística en estudiantes de sexto grado. [Trabajo de grado, Especialización de Docencia]. Corporación Universitaria Adventista. https://bit.ly/3D8YDFX

Hernández Sampieri, R., Ferández Collado, C., y Baptista Lucio, M. P. (2014). Metodología de la Investigación (6ª ed.). McGraw-Hill / Interamericana Editores.

Instituto de Estadísticas de la Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2019). Libro de datos de los objetivos de desarrollo sotenible (ODS) 4. Indicadores globales de educación 2019. Instituto de Estadisticas de la UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000368574.locale=es

Montes Miranda, A. J. (2017). Calidad de la Educación primaria en Colombia: Conceptualizaciones y tendencias. Revista Escenarios, 15(2), 70-81. http://ojs.uac.edu.co/index.php/escenarios/article/view/1624

Nivea Chaves, J. A. y Martínez Chacón, O. (2019). Confluencia y rupturas entre el aprendizaje significativo de Ausubel y el aprendizaje desarrollador desde la perspectiva del enfoque histórico cultural de Vigotsky. Revista Cubana de Educación Superior, 38(1). https://revistas.uh.cu/rces/article/view/2490

Ortiz Granja, D. (2015). El constructivismo como teoría y método de enseñanza. Revista Sophia, Colección de Filosofía de la Educación, (19), 93-110. https://doi.org/10.17163/soph.n19.2015.04

Paz Duarte, F. O. y Quntiaquez Zambrano, E. A. (2021). Fortalecimiento de las habilidades de lectoescritura a través de actividades pedagógicas lúdicas de los estudiantes del grado sexto de la Institución Educativa Rural La Libertad, del municipio de Puerto Asís, departamento del Putumayo [Trabajo de grado, Especialización en Pedagogía de la Lúdica]. Fundación Universitaria Los Libertadores. https://repository.libertadores.edu.co/handle/11371/4186

Peza, M. C., Rodríguez Torres, L. R., Hernández Unzueta, I. y Rubio, R. (2014). Evaluación de las competencias de lectoescritura en alumnos del primer ingreso a la Universidad Auitónoma Metropolitana-Xochimilco. Argumentos Estudios críticos de la sociedad, 27(74), 117-148. https://argumentos.xoc.uam.mx/index.php/argumentos/article/view/178

Soler Pellicer, Y. y Lezcano Brito, M. G. (2009). Consideraciones sobre la tecnología educativa en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Revista Iberoamerica de Educación, 49(2). https://doi.org/10.35362/rie4922108

Torres Cañizález, P. C. y Cobo Beltrán, J. K. (2017). Tecnología educativa y su papel en el logro de los fines de la educación. Educere, 21(68), 31-40. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=35652744004

Usán Supervía, P. y Salavera Bordás, C. (2018). Motivación escolar, inteligencia emocional y rendimiento académico en estudiantes de educación secundaria obligatoria. Actualidades en Psicología, 32(125), 95-112. https://doi.org/10.15517/ap.v32i125.32123

Valendia Peña, F. A. (2020). La evaluación y otros conceptos asociados al fracaso escolar. Boletín actas pedagógicas, 3, 241-246. https://bit.ly/32SBuLq

Published

2023-06-30

How to Cite

1.
Rodríguez Guerrero MN. Meaningful Learning and Development of Literacy Skills in Sixth Grade Students. ESPIRAL [Internet]. 2023Jun.30 [cited 2024Dec.26];13(1):71-8. Available from: https://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/3087

Issue

Section

ITHACA: Research and Innovation Articles