The practice of didactic planning in Higher Secondary Education
DOI:
https://doi.org/10.15332/erdi.v13i1.3086Keywords:
Didactic planning, Teacher training, Skills, Competencies, Higher secondary educationAbstract
The present work recognizes the importance of planning at the Higher Secondary Education (HSE), analyzing it as an area of teacher behavior, through which the demands of what the student must learn are imposed, in such a way that so that the student develops skills that allow him to meet the demands of the educational level in which he finds himself. Data derived from an exploratory investigation are presented in which interviews and observations of five classes of two HSE professors were conducted. The data and the proposals of this work are discussed in terms of the importance of planning in the face of the lack of teacher training in Mexico, recognizing that when the teacher does not have the tools to plan the class, the probabilities of imposing varied criteria decrease, a fact that translates into classes in which learning is left to the fate of the student's qualities and other elements present in the HSE, but as part of the teacher's exercise.
Downloads
References
Belén Godino, C. M., Luján Montiveros, M. y Montiel, M. C. (2015). Investigación y formación docente en la educación superior. Tensiones y desafíos. Espiral, Revista de Docencia e Investigación, 5(1), 9-36. https://doi.org/10.15332/erdi.v5i1.1268
Carpio Ramírez, C. A. e Irigoyen Morales, J. J. (2005). Psicología y Educación: aportaciones desde la teoría de la conducta. UNAM, Facultad de Estudios Superiores Iztacala.
Carpio, C., Canales, C., Morales, G., Arroyo, R. y Silva, H. (2007). Inteligencia, creatividad y desarrollo psicológico. Acta colombiana de psicología, 10(2), 41-50. https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/view/210
Covarrubias Papahiu, P. y Martínez Estrada, C. (2007). Representaciones de estudiantes universitarios sobre el aprendizaje significativo y las condiciones que lo favorecen. Perfiles educativos, 29(115), 49-71. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2007.115.61476
DataMéxico. (2022). Profesores de Nivel Medio y Superior. DataMéxico BETA. Consultado el 30 de junio 2022. https://datamexico.org/es/profile/occupation/profesores-de-nivel-medio-y-superior
Gimeno Sacristán, J. (1995). El currículum: una reflexión sobre la práctica. Ediciones Morata. https://www.terras.edu.ar/biblioteca/11/11DID_Gimeno_Sacristan_Unidad_3.pdf
Goetz, J. P. y Lecompte, M. D. (1988). Etnografía y diseño cualitativo en investigación educativa. Ediciones Morata.
Ibáñez Bernal, C. (2007). Diseño curricular basado en competencias profesionales: una propuesta desde la psicología interconductual. Revista de Educación y Desarrollo, 6, 45-54. https://www.cucs.udg.mx/revistas/edu_desarrollo/anteriores/6/006_Bernal.pdf
INEE. (2017). La educación obligatoria en México. Informe 2017. Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación. https://www.inee.edu.mx/wp-content/uploads/2018/12/P1I242.pdf
INEGI. (2022). Comunicado de prensa 261/22: encuesta nacional de ocupación y empleo, nueva edición primer trimestre de 2022. Instituto Nacional de Estadística y Geografía. https://www.inegi.org.mx/contenidos/saladeprensa/boletines/2022/enoent/enoe_ie2022_05.pdf
León Maldonado, A., Morales Chávez, G., Silva Victoria, H. y Carpio Ramírez, C. (2011). Análisis y evaluación del comportamiento docente en el nivel educativo superior. En V. Pacheco Chávez y C. A. Carpio Ramírez (Coords.), Análisis del comportamiento: observación y métricas (pp. 79-99). Universidad Nacional Autónoma de México. https://www.researchgate.net/publication/346654742
McGinn, N. y Warwick, D. P. (2006). La planeación educativa: ¿ciencia o política?. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 36(1-2), 153-182. https://cee.edu.mx/rlee/revista/r1981_1990/r_texto/t_1981_2_02.pdf
Morales, G., Chávez, E., Rodríguez, R., Peña, B. y Carpio, C. (2016). Estudiar y aprender: Precisiones sobre su naturaleza analítica e investigación empírica. Revista de Educación y Desarrollo, 37, 5-14. https://www.cucs.udg.mx/revistas/edu_desarrollo/anteriores/37/37_Morales.pdf
Moreno, T. (2019). Bachillerato de la UNAM es el más demandado; 56% de los jóvenes lo eligen. El Universal. Sociedad. https://www.eluniversal.com.mx/nacion/sociedad/bachillerato-de-la-unam-es-el-mas-demandado-56-de-los-jovenes-lo-eligen
OECD. (2019). Higher Education in Mexico: Labour Market Relevance and Outcomes. Higher Education, OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/9789264309432-en
Olivares, E. y Jiménez, N. (2022). Decenas de funcionarios públicos ganan hasta el doble que AMLO: Profeco. La Jornada. Política. https://www.jornada.com.mx/notas/2022/07/25/politica/decenas-de-funcionarios-publicos-ganan-hasta-el-doble-que-amlo-profeco/
Oliveira, O. (2006). Jóvenes y precariedad laboral en México. Papeles de población, 12(49), 37-73. https://rppoblacion.uaemex.mx/article/view/8660
Real Academia Española. (2022). Planificación. Diccionario de la lengua española (23ª ed.), Versión 23.5 en línea. https://dle.rae.es/planificaci%C3%B3n
Romero Valseca, A. y Gaeta González, M. L. (2019). El binomio expectativas-intención en las decisiones académicas en el bachillerato. Espiral, Revista de Docencia e Investigación, 9(1), 11-19. https://doi.org/10.15332/erdi.v9i1.2440
Secretaría de Educación Pública. (2017). ¿Qué es la Subsecretaría de Educación Superior?. Blog SEP. https://www.gob.mx/sep/articulos/que-es-la-subsecretaria-de-educacion-superior
Secretaría de Educación Pública. (2018). La Educación Inicial es un derecho de todas las niñas y los niños de México. Consejo Nacional de Prestación de Servicios para la Atención, Cuidado y Desarrollo Integral Infantil. https://www.gob.mx/consejonacionalcai/acciones-y-programas/educacion-inicial-secretaria-de-educacion-publica
Silva Victoria, H. O., Morales Chávez, G., Pacheco Chávez, V., Camacho Trejo, A. G., Garduño Ortuño, H. M. y Carpio Ramírez, C. A, (2014). Didáctica como conducta: una propuesta para la descripción de las habilidades de enseñanza. Revista Mexicana de Análisis de la Conducta, 40(3), 32-46. https://doi.org/10.5514/rmac.v40.i3.63679
Solís, P. (2018). La transición de la secundaria a la Educación Media Superior en México: el díficil camino a la cobertura universal. Perfiles Educativos, 40(159), 66-89. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2018.159.58412
Subsecretaría de Educación Básica. (2022). Misión y Objetivo. Subsecretaría de Educación Básica. Consultado el 28 de junio 2022. https://educacionbasica.sep.gob.mx/subsecretaria-de-educacion-basica/
Zuno Bolaños, M. (2017). Propuesta educativa en México a partir de un análisis comparativo con los sistemas educativos de Finlandia y Singapur. Debates en Evaluación y Curriculum, 3(3), 446-456. https://centrodeinvestigacioneducativauatx.org/publicacion/pdf2017/B019.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Publishing and copyright
The authors of the articles accepted to be published, transfer proprietary rights to Espiral, Journal of Teaching and Research for the partial reproduction of the published work in electronic media (websites, indexes, directories), as long as their purposes are academic but not commercial.