The practice of didactic planning in Higher Secondary Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15332/erdi.v13i1.3086

Keywords:

Didactic planning, Teacher training, Skills, Competencies, Higher secondary education

Abstract

The present work recognizes the importance of planning at the Higher Secondary Education (HSE), analyzing it as an area of ​​teacher behavior, through which the demands of what the student must learn are imposed, in such a way that so that the student develops skills that allow him to meet the demands of the educational level in which he finds himself. Data derived from an exploratory investigation are presented in which interviews and observations of five classes of two HSE professors were conducted. The data and the proposals of this work are discussed in terms of the importance of planning in the face of the lack of teacher training in Mexico, recognizing that when the teacher does not have the tools to plan the class, the probabilities of imposing varied criteria decrease, a fact that translates into classes in which learning is left to the fate of the student's qualities and other elements present in the HSE, but as part of the teacher's exercise.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alfredo Hernández Corona, Universidad Nacional Autónoma de México

Licenciado en Psicología, Universidad Nacional Autónoma de México, Ciudad de México, México.

Brenda Abigail Pintle Díaz, Universidad Nacional Autónoma de México

Magister en Docencia para la Educación Media Superior, Universidad Nacional Autónoma de México, Ciudad de México, México.

Germán Morales Chávez, Universidad Nacional Autónoma de México

Doctor en Pedagogía, Universidad Nacional Autónoma de México, Ciudad de México, México. Miembro nivel 1, Sistema Nacional de Investigadoras e Investigadores, Consejo Nacional de Humanidades, Ciencias y Tecnologías (Conahcyt), Ciudad de México, México. Profesor, FES Iztacala, Universidad Nacional Autónoma de México, Ciudad de México, México.

References

Arteaga Castillo, B. y Camargo Arteaga, S. (2009). El surgimiento de la formación de docentes en México como profesión de estado: Enrique C. Rébsamen y la creación de las primeras escuelas normales. Revista integra educativa, 2(3), 121-133. http://www.scielo.org.bo/pdf/rieiii/v2n3/n03a06.pdf

Belén Godino, C. M., Luján Montiveros, M. y Montiel, M. C. (2015). Investigación y formación docente en la educación superior. Tensiones y desafíos. Espiral, Revista de Docencia e Investigación, 5(1), 9-36. https://doi.org/10.15332/erdi.v5i1.1268

Carpio Ramírez, C. A. e Irigoyen Morales, J. J. (2005). Psicología y Educación: aportaciones desde la teoría de la conducta. UNAM, Facultad de Estudios Superiores Iztacala.

Carpio, C., Canales, C., Morales, G., Arroyo, R. y Silva, H. (2007). Inteligencia, creatividad y desarrollo psicológico. Acta colombiana de psicología, 10(2), 41-50. https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/view/210

Covarrubias Papahiu, P. y Martínez Estrada, C. (2007). Representaciones de estudiantes universitarios sobre el aprendizaje significativo y las condiciones que lo favorecen. Perfiles educativos, 29(115), 49-71. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2007.115.61476

DataMéxico. (2022). Profesores de Nivel Medio y Superior. DataMéxico BETA. Consultado el 30 de junio 2022. https://datamexico.org/es/profile/occupation/profesores-de-nivel-medio-y-superior

Gimeno Sacristán, J. (1995). El currículum: una reflexión sobre la práctica. Ediciones Morata. https://www.terras.edu.ar/biblioteca/11/11DID_Gimeno_Sacristan_Unidad_3.pdf

Goetz, J. P. y Lecompte, M. D. (1988). Etnografía y diseño cualitativo en investigación educativa. Ediciones Morata.

Ibáñez Bernal, C. (2007). Diseño curricular basado en competencias profesionales: una propuesta desde la psicología interconductual. Revista de Educación y Desarrollo, 6, 45-54. https://www.cucs.udg.mx/revistas/edu_desarrollo/anteriores/6/006_Bernal.pdf

INEE. (2017). La educación obligatoria en México. Informe 2017. Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación. https://www.inee.edu.mx/wp-content/uploads/2018/12/P1I242.pdf

INEGI. (2022). Comunicado de prensa 261/22: encuesta nacional de ocupación y empleo, nueva edición primer trimestre de 2022. Instituto Nacional de Estadística y Geografía. https://www.inegi.org.mx/contenidos/saladeprensa/boletines/2022/enoent/enoe_ie2022_05.pdf

León Maldonado, A., Morales Chávez, G., Silva Victoria, H. y Carpio Ramírez, C. (2011). Análisis y evaluación del comportamiento docente en el nivel educativo superior. En V. Pacheco Chávez y C. A. Carpio Ramírez (Coords.), Análisis del comportamiento: observación y métricas (pp. 79-99). Universidad Nacional Autónoma de México. https://www.researchgate.net/publication/346654742

McGinn, N. y Warwick, D. P. (2006). La planeación educativa: ¿ciencia o política?. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 36(1-2), 153-182. https://cee.edu.mx/rlee/revista/r1981_1990/r_texto/t_1981_2_02.pdf

Morales, G., Chávez, E., Rodríguez, R., Peña, B. y Carpio, C. (2016). Estudiar y aprender: Precisiones sobre su naturaleza analítica e investigación empírica. Revista de Educación y Desarrollo, 37, 5-14. https://www.cucs.udg.mx/revistas/edu_desarrollo/anteriores/37/37_Morales.pdf

Moreno, T. (2019). Bachillerato de la UNAM es el más demandado; 56% de los jóvenes lo eligen. El Universal. Sociedad. https://www.eluniversal.com.mx/nacion/sociedad/bachillerato-de-la-unam-es-el-mas-demandado-56-de-los-jovenes-lo-eligen

OECD. (2019). Higher Education in Mexico: Labour Market Relevance and Outcomes. Higher Education, OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/9789264309432-en

Olivares, E. y Jiménez, N. (2022). Decenas de funcionarios públicos ganan hasta el doble que AMLO: Profeco. La Jornada. Política. https://www.jornada.com.mx/notas/2022/07/25/politica/decenas-de-funcionarios-publicos-ganan-hasta-el-doble-que-amlo-profeco/

Oliveira, O. (2006). Jóvenes y precariedad laboral en México. Papeles de población, 12(49), 37-73. https://rppoblacion.uaemex.mx/article/view/8660

Real Academia Española. (2022). Planificación. Diccionario de la lengua española (23ª ed.), Versión 23.5 en línea. https://dle.rae.es/planificaci%C3%B3n

Romero Valseca, A. y Gaeta González, M. L. (2019). El binomio expectativas-intención en las decisiones académicas en el bachillerato. Espiral, Revista de Docencia e Investigación, 9(1), 11-19. https://doi.org/10.15332/erdi.v9i1.2440

Secretaría de Educación Pública. (2017). ¿Qué es la Subsecretaría de Educación Superior?. Blog SEP. https://www.gob.mx/sep/articulos/que-es-la-subsecretaria-de-educacion-superior

Secretaría de Educación Pública. (2018). La Educación Inicial es un derecho de todas las niñas y los niños de México. Consejo Nacional de Prestación de Servicios para la Atención, Cuidado y Desarrollo Integral Infantil. https://www.gob.mx/consejonacionalcai/acciones-y-programas/educacion-inicial-secretaria-de-educacion-publica

Silva Victoria, H. O., Morales Chávez, G., Pacheco Chávez, V., Camacho Trejo, A. G., Garduño Ortuño, H. M. y Carpio Ramírez, C. A, (2014). Didáctica como conducta: una propuesta para la descripción de las habilidades de enseñanza. Revista Mexicana de Análisis de la Conducta, 40(3), 32-46. https://doi.org/10.5514/rmac.v40.i3.63679

Solís, P. (2018). La transición de la secundaria a la Educación Media Superior en México: el díficil camino a la cobertura universal. Perfiles Educativos, 40(159), 66-89. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2018.159.58412

Subsecretaría de Educación Básica. (2022). Misión y Objetivo. Subsecretaría de Educación Básica. Consultado el 28 de junio 2022. https://educacionbasica.sep.gob.mx/subsecretaria-de-educacion-basica/

Zuno Bolaños, M. (2017). Propuesta educativa en México a partir de un análisis comparativo con los sistemas educativos de Finlandia y Singapur. Debates en Evaluación y Curriculum, 3(3), 446-456. https://centrodeinvestigacioneducativauatx.org/publicacion/pdf2017/B019.pdf

Published

2023-06-30

How to Cite

1.
Hernández Corona A, Pintle Díaz BA, Morales Chávez G. The practice of didactic planning in Higher Secondary Education. ESPIRAL [Internet]. 2023Jun.30 [cited 2024Dec.26];13(1):51-70. Available from: https://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/3086

Issue

Section

ITHACA: Research and Innovation Articles