UKIDS: A university for children in Santander (UNAB-FOSCAL) for the appropriation of knowledge and practices in science, technology, innovation, art and culture

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15332/erdi.v13i1.3066

Keywords:

UKIDS, University of the Children, Multi-component model, Health, Education

Abstract

The research stems from the interest and necessity of promoting social appropriation processes of science, technology, innovation, art, and culture in children and adolescents in Santander. It is based on a pedagogical model of interaction and learning with boys and girls and a biopsychosocial approach through playful pedagogical methodologies to provide scientific answers to everyday questions and solutions to everyday problems. The proposal was articulated with health and education's Sustainable Development Goals (SDGs). The research approach was mixed with a qualitative tendency, using the action research methodological design, developed in four cycles: Cycle 1, Problem Detection; Cycle 2, Develop the plan; Cycles 3 and 4, Implement, evaluate, and provide feedback on the plan. The project allowed the creation of a multicomponent model based on play and exploration, experimentation and creation, meditation and contemplation, and formative evaluation applicable to addressing boys and girls in all environments. It also included an educational cycle of health and well-being that addresses topics of interest for parents and children, such as positive parenting, harmonious coexistence, personal branding, emotional intelligence, nutritional awareness, entrepreneurship, robotics at home, finances for children, environmental culture, among other topics associated with science, technology, innovation, art, and culture. The importance of designing person-centered, dialogical, and participatory projects that facilitate meaningful and cooperative learning is emphasized.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Laura Milena Palacios Mora, Universidad Autónoma de Bucaramanga

Doctoranda en Tecnologías. Investigadora, Grupo de Investigación del Programa de Licenciatura en Educación Infantil denominado Educación y Lenguaje, Universidad Autónoma de Bucaramanga, Bucaramanga, Colombia.

Liliana Bohórquez Agudelo, Universidad Autónoma de Bucaramanga

Magister en Educación. Coinvestigadora, Grupo de Investigación del Programa de Licenciatura en Educación Infantil denominado Educación y Lenguaje, Universidad Autónoma de Bucaramanga, Bucaramanga, Colombia.

Diana Delgado Chinchilla, Universidad Autónoma de Bucaramanga

Magíster en Desarrollo Social. Coinvestigadora de Educación, Comunidad FOSCAL – FOSUNAB, Universidad Autónoma de Bucaramanga, Bucaramanga, Colombia.

References

Álvarez-Gayou Jurgenson, J. L. (2003). Cómo hacer investigación cualitativa: fundamentos y metodología. Editorial Paidós.

Asociación Catalana de Universidades Públicas. (2010). Se presenta la 'Universidad de los niños y las niñas de Cataluña'. Asociación Catalana de Universidades Públicas (ACUP). http://www.acup.cat/es/node/982

Brest, P., Roumani, N. y Bade, J. (2015). Problem solving, human-centered design, and strategic processes. Stanford PACS. https://pacscenter.stanford.edu/wp-content/uploads/2015/09/Download-the-full-article-here.pdf

Díez-Palomar, J. y Flecha García, R. (2010). Comunidades de Aprendizaje: un proyecto de transformación social y educativa. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 24(1), 19-30. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27419180002

Estévez Lizarazo, J., Delgado Chinchilla, D. M., Hormiga Sánchez, C. M., Ortiz Martínez, R. y Sánchez Rincón, F. E. (2018). Apropiación social del conocimiento en salud en Santander. Editorial Universidad Pontificia Bolivariana. http://hdl.handle.net/20.500.11912/4212

Freire, P. (2005). Pedagogía del oprimido (2a ed). Siglo XXI Editores. https://fhcv.files.wordpress.com/2014/01/freire-pedagogia-del-oprimido.pdf

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C. y Baptista Lucio, M. P. (2014). Capítulo 15. Diseños del proceso de investigación cualitativa. En Metodología de la Investigación (6ª ed., pp. 468-506). Editorial McGraw-Hill/Interamericana.

Jara, O. (2018). La sistematización de experiencias: práctica y teoría para otros mundos posibles. Centro Internacional de Educación y Desarrollo Humano - CINDE. http://hdl.handle.net/20.500.11907/2121

Kaplún, M. (2002). Una pedagogía de la comunicación (el comunicador popular). Editorial Caminos. https://perio.unlp.edu.ar/catedras/comyeduc2/wp-content/uploads/sites/197/2021/05/kaplun-el_comunicador_popular_0.pdf

Janssen, U. y Steuernagel U. (2004). Una universidad para los niños: ocho científicos explican a los niños los grandes enigmas del mundo. Editorial Crítica

Ministerio de Ciencia, Tecnología e Innovación. (2021). Resolución 0643 de 2021. Por la cual se adopta la Política Pública de Apropiación Social del Conocimiento en el marco de la Ciencia, Tecnología e Innovación. Minciencias. https://minciencias.gov.co/sites/default/files/upload/reglamentacion/resolucion_0643-2021.pdf

Naciones Unidas. (2018). La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible: una oportunidad para América Latina y el Caribe. Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL). https://hdl.handle.net/11362/40155

Naciones Unidas. (2020). Informe de los Objetivos de Desarrollo Sostenible 2020. Naciones Unidas. https://unstats.un.org/sdgs/report/2020/The-Sustainable-Development-Goals-Report-2020_Spanish.pdf

Universidad EAFIT. (s.f.). ¿Qué es la Universidad de los niños EAFIT?. Acerca de la Universidad de los niños. https://www.eafit.edu.co/ninos/informacion-general/Paginas/que-es-la-universidad-de-los-ninos.aspx

Published

2023-06-30

How to Cite

1.
Palacios Mora LM, Bohórquez Agudelo L, Delgado Chinchilla D. UKIDS: A university for children in Santander (UNAB-FOSCAL) for the appropriation of knowledge and practices in science, technology, innovation, art and culture. ESPIRAL [Internet]. 2023Jun.30 [cited 2024Dec.26];13(1):39-50. Available from: https://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/3066

Issue

Section

ITHACA: Research and Innovation Articles