General teaching: a framework for virtual teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15332/erdi.v12i1.2889

Keywords:

General didactics, Virtual didactics, Specific didactic, Teaching practice

Abstract

Pedagogical and teaching practices have their justification in pedagogy and in the conceptions that teachers perform in teaching-learning, as well as the didactic practices are anchored in the general didactics and in the specific ones according to the area and the how it is required to transmit. In this last aspect this research is stopped to reflect and analyze how teaching is carried out in the virtual mode at the higher level of education.
It is proposed as an object of study to identify the beliefs and perceptions that higher education teachers have about general and specific didactics, For this reason we start from the guiding question How close is the university education teacher to the didactic practice? , Has the teaching-learning process in university areas remained in facts of teaching practice with a transmissionist tendency despite advances in digital technological resources for education?
An open survey was applied -through virtual mediation- to virtual education teachers from different areas of knowledge, whose academic training is not pedagogical. This allowed us to identify the concept of didactics that they possess and the relevance of the term in teaching practice, showing its use and viability in education with and through virtual means, in addition to the requirements of higher education in the preparation of teachers in teaching and learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mercedes del Pilar Rodríguez Camargo, Universidad Piloto de Colombia

PhD in Education, Universidad Piloto de Colombia, Bogota, Colombia.

Yeison Germán Méndez Góngora, Secretaría de Educación Distrital, Bogotá

M.A. in Education, Secretaría de Educación Distrital, Bogotá, Colombia.

Yolima Páez Sanabria, Universidad Nacional de Colombia

M.A. in Education, Instituto Pedagógico Arturo Ramírez Montúfar (IPAR), Universidad Nacional de Colombia, Bogota, Colombia.

References

Bolívar, A (2005). Conocimiento didáctico del contenido y didácticas específicas. Profesorado. Revista de Curriculum y formación del profesorado, 9(2), 1-39. https://n9.cl/so6w

Camilloni, A. (2002). Los obstáculos epistemológicos en la enseñanza. Gedisa.

Carrasco, J. (2004). Una didáctica para hoy. Cómo enseñar mejor. Rialp.

Chevallard, Y. (1998). La transposición didáctica del saber sabio al saber enseñado (3a Edición). Aique.

Civarolo, M. (2008). Idea de didáctica, antecedentes, génesis y mutaciones. Editorial Magisterio.

Dionicio, A. W. (2014). Intervenciones pedagógicas con b-learning (presencial - aulas virtuales). Editorial Dunken.

Medina, A. y Salvador, F. (2011) Didáctica General (2a Edición). Pearson.

Monje, C. (2011). Metodología de la Investigación Cuantitativa y cualitativa. Guía didáctica. Universidad Surcolombiana. https://n9.cl/lry4e

Pochulu, M. D. (2014). Didáctica general y didáctica de la matemática: continuidades, disrupciones y tensiones. En M. M. Civarolo y S. G. Lizarriturri (Comp.) Didáctica general y didácticas especi-ficas: la complejidad de sus relaciones en el nivel superior (pp. 109-130). Universidad Nacional de Villa María. https://n9.cl/6e6i8

Rodríguez Camargo, M. y Buitrago, H. (2017). Las dinámicas didácticas en la educación superior. En Red de Educación Contemporánea en Latinoamérica: tendencias latinoamericanas en investigación (pp. 119-134). Universidad La Gran Colombia. https://n9.cl/nx8vg

Shulman, L. (2005). Conocimiento y enseñanza fundamentos de la nueva reforma. Profesorado. Revista de Curriculum y formación del profesorado, 9(2). https://www.ugr.es/~recfpro/rev92ART1.pdf

Published

2022-06-30

How to Cite

1.
Rodríguez Camargo M del P, Méndez Góngora YG, Páez Sanabria Y. General teaching: a framework for virtual teaching. ESPIRAL [Internet]. 2022Jun.30 [cited 2025Dec.14];12(1):119-30. Available from: https://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/2889

Issue

Section

Artículos