Teaching and learning: research trends and emerging issues in Colombia
DOI:
https://doi.org/10.15332/erdi.v12i1.2883Keywords:
Teaching, Learning, Research, Doctorate, EducationAbstract
This article is part of the work carried out by the "Group of Studies Related to Students (GERES)", which during the 2019-1 period analyzed the academic production of sixteen training programs for Doctor of Education in Colombia. 122 theses, defended between 2006 and 2019, were examined. The objective of this article is to present the emerging issues associated with the teaching-learning category as transition spaces that interrelate pre-existing concepts with novel circumstances. The approach is qualitative with an exploratory character. The results show the predominance of the social perspective from which topics such as socio-resilient pedagogy in the care of child victims of sexual exploitation, digital literacy of adolescents with intellectual disabilities, interculturality, and pedagogical practices in research are analyzed in the context of education of “doctors in education”.
Downloads
References
Arroyave Palacio, M. M. (2012). La alfabetización digital en la conducta adaptativa de adolescentes con discapacidad intelectual [Tesis, Doctorado en Educación]. Universidad de Antioquia. https://hdl.handle.net/10495/6937
Brasil, Ministério da Educação. (2017). Relatório da Avaliação Quadrienal 2017: Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/20122017-educacao-relatorio-de-avaliacao-quadrienal-2017-final-pdf
Brasil. (2022). Cursos Avaliados e Reconhecidos. Plataforma SUCUPIRA. https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/programa/quantitativos/quantitativoAreaAvaliacao.jsf;jsessionid=IpC19tcuSCVdbQWNHKsjYjWE.sucupira-213.
Cruz, M. L. R. M. (2013). Ambiente virtual de aprendizagem para letramento de alunos com deficiência intelectual [Tesis doctoral, Doutorado em Educação]. Universidade do Estado do Rio de Janeiro. http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10355
Felicetti, V. L. y Dos Santos, B. S. (2018). Estudantes da Educação Superior em contextos emergentes. En S. R. K. Franco, M. E. P. Franco y D. B. C. Leite (Eds.). Educação superior e conhecimento no centenário da reforma de Córdoba: novos olhares em contextos emergentes (pp. 211-225). EDIPUCRS. https://hdl.handle.net/10923/17654
Ferry, G. (1991). El trayecto de la formación: los enseñantes entre la teoría y la práctica. Paidós. Paidós.
Flórez Ochoa, R. (2001). Evaluación pedagógica y cognición. Mac GrawHill. 2005.
García Beltrán, Y. (2018). Pedagogía socio-resiliente una estrategia pedagógica para casos de explotación sexual comercial de niños, niñas y adolescentes en la Localidad de los Mártires Bogotá - Colombia [Tesis doctoral, Doctorado en Educación]. Universidad Santo Tomás. http://hdl.handle.net/11634/13191
GERES. (2019). Grupo de Estudos Relacionados aos Estudantes. Blogspot. https://pesquisageres.blogspot.com/
Imbernón, F. (2010). Formação Continuada de Professores. Artmed Editora.
Libâneo, J. C. (1993). Didáctica. Cortez Editora.
Martínez, M. (2006). La investigación cualitativa (síntesis conceptual). Revista de Investigación en Psicología, 9(1), 123-146. https://doi.org/10.15381/rinvp.v9i1.4033
Medina Rivilla, A. y Domínguez Garrido, M. C. (2009). Didáctica: formación básica para profesionales de la educación. Universitas.
Pimenta, S. G. (2002). Formação de professores: identidade e saberes da docência. En Pimenta, S. G. (Org.) Saberes pedagógicos e atividade docente (pp. 15-34). Cortez Editoria.
RIES. (2013). Educación Superior e Contextos Emergentes [Proyecto de investigación]. Rede Sulbrasileira de Investigadores em Educação Superior.
Santos, B. S. (2008). Un discurso sobre las ciencias. En Una epistemología del sur: la reinvención del conocimiento y la emancipación social (pp.17-59). CLACSO.
Santos, I. S. (2018). Processos de resiliência em universitários com deficiência [Tesis de magistral, Mestrado em Educação]. Universidade do Oeste Paulista. http://bdtd.unoeste.br:8080/jspui/handle/jspui/1131
Tardif, M. (2004). Saberes Docentes e Formação Profissional. Editora Vozes, 2004.
Universidad del Atlántico. (2022). Doctorado en Ciencias de la Educación. Departamento de Postgrados. https://www.uniatlantico.edu.co/departamento-de-postgrados/doctorado-en-ciencias-de-la-educacion/
Universidad Guadalupe Victoria. (2022). Doctorado en Educación. Google Sites. https://sites.google.com/view/promocione/posgrados/doctorados/doctorado-en-educaci%C3%B3n
Universidad IEU. (2022). Doctorado en Educación. Doctorados. https://ieu.edu.mx/oferta-academica/doctorados/educacion/.
Universidad Nacional de San Martín. (2022). Doctorado en Educación: Perfil académico del egresado. Escuela de Humanidades. https://www.unsam.edu.ar/escuelas/humanidades/305/humanidades/educacion2
Villa Amaya, E. (2012). Recorriendo memoria encontrando palabra: las narrativas de las comunidades negras del caribe seco colombiano una instancia de educación propia [Tesis doctoral, Doctorado en Educación]. Universidad de Antioquia. https://hdl.handle.net/10495/6943
Villamizar Gómez, F. L. (2018). Prácticas pedagógicas de la investigación clínica en las residencias médicas: Proceso de enseñanza-aprendizaje desde la teoría fundamentada [Tesis doctoral, Doctorado en Educación]. Universidad de Santo Tomás. http://hdl.handle.net/11634/14829
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Publishing and copyright
The authors of the articles accepted to be published, transfer proprietary rights to Espiral, Journal of Teaching and Research for the partial reproduction of the published work in electronic media (websites, indexes, directories), as long as their purposes are academic but not commercial.