A curricular proposal to strengthen scientific competences from academic management

Authors

Keywords:

Curriculum design, Scientific competence, Improvement plan, Saber tests, Academic management

Abstract

This article describes the relevant aspects that allowed the design of a curricular proposal for the strengthening of scientific competence in high school students at San Francisco de Asis School in El Playon, Santander. The proposal includes a pedagogical, evaluative and didactic foundation derived from the analysis of some components of academic management, such as curriculum, classroom practice, improvement plan and pedagogical use of external evaluations.

The research was conducted with a qualitative approach, following the phases of action research. The study was applied to a population of 27 ninth grade students and 8 teachers of San Francisco de Asís School. Two research techniques were used: documentary analysis and semi-structured interview, which allowed for the design of research instruments such as the text assessment rubric and the semi-structured interview guide. These instruments described and explored details of the natural sciences curriculum, “Saber” tests, improvement plans and classroom practices.

The information collected was analyzed and systematized using the Atlas.ti 8.4 program to construct categories and subcategories, codes and network maps. The results were evaluated through the use of a multimethod analysis rubric and the researcher’s hermeneutic reading. These results indicate that from components of academic management, it is feasible to characterize a relevant curricular proposal for scientific competence based on theoretical foundations of the curriculum, procedural and formative evaluation, Siemens’ connectivist didactics and constructivist pedagogy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Yeison Mauricio Pedraza Jurado, Colegio San Francisco de Asís

Teacher at Colegio San Francisco de Asís. B.A. in Basic Education with emphasis in Natural Sciences, Universidad Industrial de Santander. M.A. in Education, Universidad Autónoma de Bucaramanga.

Juan Hildebrando Álvarez Santoyo, Universidad Autónoma de Bucaramanga; Colegio Institución Educativa Provenza

Teacher, Universidad Autónoma de Bucaramanga, Faculty of Education - Teacher, Colegio Institución Educativa Provenza. M.A. in Education, Pontifica Universidad Javeriana.

References

Álvarez, C., & Sierra, V. (1995). Methodology of scientific research. Santiago de Cuba: Universidad de Oriente.

Álvarez-Gayou, J. L. (2003). Cómo hacer investigación cualitativa. Fundamentos y metodología.

Aristizábal, A. B., Martín, F. J. D. L., Martínez, E. G. S., & Chornet, C. R. (2005). La educación para el desarrollo en la enseñanza universitaria como una estrategia de la cooperación orientada al desarrollo humano (Doctoral dissertation, Universitat de València, Departament de Filosofia del Dret, Moral i Política).

Aristizábal, M., Calvache, L., Castro, G., Fernández, A., Lozada, L., Mejía, M., & Zúñiga, J. (2005). Critical approach to the concept of curriculum. Revista ieRed: Revista Electrónica de la Red de Investigación Educativa [online], 1(2).

Barriga, F. D. (1993). Aproximaciones metodológicas al diseño curricular hacia una propuesta integral. Tecnología y comunicación educativas, 21, 19-39.

Beatriz, E. G. L. (2007). Elementos para un análisis de las mallas curriculares de los programas académicos de la universidad pontificia bolivariana–Medellín.

Bernstein, B., & Díaz, M. (1985). Hacia una teoría del discurso pedagógico. Revista colombiana de educación, (15).

Bobbit, F. (1924). Basic principles of curriculum and instruction.

Bybee, R. W. (1994). Research on goals for the science curriculum. Handbook of research on science teaching and learning, 357-387.

Cabrera, F. C. (2005). Categorización y triangulación como procesos de validación del conocimiento en investigación cualitativa. Theoria, 14(1), 61-71.

Cañas, A. (2014). Scientific competence. In Competencia en el conocimiento y la interacción con el mundo físico (1st ed., Vol. 3, pp. 30-49). Difusora Larousse - Alianza Editorial.

Castillo, R. Q. (2006). Assessment of learning in distance education. Journal of Distance Education (RED).

Coll, C., & Martín, E. (2006). Vigencia del debate curricular: aprendizajes básicos, competencias y estándares. Mexico DF: Secretaría de Educación Pública.

Correa, S. (1999). The integration of teaching-research in the university: Illusion of the discourse or possible action? Physical Education and Sport, 20(2), 5-15.

de Zubiría Samper, J. (2013). ¿Cómo diseñar un currículo por competencias?: Fundamentos, lineamientos y estrategias. Coop. Editorial Magisterio.

Dottrens, R. (1962). The primary school curriculum. Unesco.

Elliot, J. (1991). Action research for educational change. McGraw-Hill Education (UK).

Elliot, J. (1991). Estudio del curriculum escolar a través de la investigación interna. Revista interuniversitaria de formación del profesorado, (10), 45-68.

Furio Mas, C., & Vilches, A. (1997). La dimensión afectiva del aprendizaje de las ciencias: actitudes hacia las ciencias y relaciones ciencia, tecnología y sociedad. La enseñanza-aprendizaje de las ciencias de la naturaleza en la educación secundaria. Barcelona, CE. Universidad de Barcelona.

Gordillo, J. J. T., & Rodríguez, V. H. P. (2010). La rúbrica como instrumento pedagógico para la tutorización y evaluación de los aprendizajes en el foro online en educación superior. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, (36), 141-149.

Granja, D. O. (2015). El constructivismo como teoría y método de enseñanza. Sophia, (19), 93-110.

Hernández, C. (2005). ¿Qué son las competencias científicas?. Foro Educativo Nacional, 1-30.

Herrera Rodríguez, J. I., Guevara Fernández, G. E., & Munster de la Rosa, H. (2015). Los diseños y estrategias para los estudios cualitativos. Un acercamiento teórico-metodológico. Gaceta Médica Espirituana, 17(2), 120-134.

Hodson, D. (1992). In search of a meaningful relationship: an exploration of some issues relating to integration in science and science education. International Journal of science education, 14(5), 541-562.

Hodson, D. (1993). Re-thinking Old Ways: Towards A More Critical Approach to Practical Work in School Science. Studies in Science Education, 86. https://doi.org/10.1080/03057269308560022.

Iafrancesco, G. (2004). Currículo y plan de estudios. COOP. EDITORIAL MAGISTERIO.

Ibarrola, M., & Glazman, R. (1978). Determinación de objetivos generales. Diseño de planes de estudio. México, CISE-UNAM, 124-157.

Izquierdo Aymerich, M., Bonil, J., Pujol Villalonga, R. M., & Espinet, M. (2004). Ciencia escolar y complejidad. Revista Investigación en la Escuela, 53, 21-29.

Martín, A. P., Escudero, J. B., Martín, E. R., Sanz, J. M., & Martín, D. D. (2006). Un nuevo modelo de aprendizaje basado en problemas, el ABP 4x4 es eficaz para desarrollar competencias profesionales valiosas en asignaturas con más de 100 alumnos. Aula abierta, (87), 171-194.

MEN, M. D. (2004). Estándares básicos de competencias en ciencias naturales y ciencias sociales. Santa Fe de Bogotá.

MEN, M. D. (2004). Formar en ciencias: ¡El desafío! Lo que necesitamos saber y saber hacer. Estándares básicos de Competencias en Ciencias Naturales y Ciencias Sociales.

MEN N. (2008). Guia No 34 Guía para el mejoramiento institucional de la autoevaluación al plan de mejora. mineducacion.gov.co. https://www.mineducacion.gov.co/1621/article-177745.html

Morrás, Á. S. (2014). Aportaciones del conectivismo como modelo pedagógico postconstructivista. Propuesta educativa, (42), 39-48.

Ortega, F. J. R. (2007). Modelos didácticos para la enseñanza de las ciencias naturales. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (Colombia), 3(2), 41-60.

Oterino, J. N., Díaz, M. J. M., & Cañas, A. (2014). Competencias en el conocimiento y la interacción con el mundo físico. Alianza Editorial.

Peña, A. V., Pérez, D. G., & Solbes, J. (2004). Alfabetización científica para todos contra ciencia para futuros científicos. Alambique: didáctica de las ciencias experimentales, (41), 89-98.

Pulido Chaves, O. O. (2014). Veinte años de la Ley 115 de 1994. Educación y ciudad, (27), 15-26.

Sabariego, J., & Manzanares, M. (2006). Alfabetización científica. Congreso Iberoamericano de Ciencia, Tecnología, Sociedad e Innovación CTS+ I. Ciudad de México: OEI. Recuperado de http://www.oei.es/memoriasctsi/mesa4/m04p35.pdf.

Sampieri, R. H. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw Hill México.

Santomé, J. T. (1991). El curriculum oculto. Ediciones Morata.

Saylor, J. G., & Alexander, W. M. (1974). Planning curriculum for schools. Holt McDougal.

Schubert, W. H. (1985). The Foundational Character of Curriculum Inquiry. Educational Considerations, 12(1), 4-7.

Shen, B. S. (1975). Science literacy and the public understanding of science. In Communication of scientific information (pp. 44-52). Karger Publishers.

Siemens, G. (2017). Connectivism. Foundations of Learning and Instructional Design Technology.

Uribe, S. C. (1994). Educación de calidad, escuela y currículo. Revista Educación y Pedagogía, (12-13), 112-131.

Yoshina, J. M., & Harada, V. H. (2007). Involving Students in Learning Through Rubrics. Library Media Connection, 25(5), 10-14.

Zúñiga, M. R., Arévalo, A. M., & Maggio, M. M. (2014). Coherencia curricular y oportunidades para aprender Ciencias. Ciência & Educação (Bauru), 20(4), 955-970.

Downloads

Published

2021-01-01

How to Cite

1.
Pedraza Jurado YM, Álvarez Santoyo JH. A curricular proposal to strengthen scientific competences from academic management. ESPIRAL [Internet]. 2021Jan.1 [cited 2025Dec.8];11(1):121-40. Available from: https://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/2779

Issue

Section

ITHACA: Research and Innovation Articles