Interpretation of Iconic Texts Supported by the Theory of Umberto Eco and Peter McLaren

Authors

  • José Gabriel Goyeneche Cordero Institución Educativa “Juana Berbesí” sede “La Platanala”; Universidad de Pamplona

DOI:

https://doi.org/10.15332/erdi.v11i2.2671

Keywords:

Reading comprehension, Interpretation, Peter McLaren, Theory, Iconic texts, Umberto Eco

Abstract

The purpose of the article presented here is to expose and relate the importance and implications of Umberto Eco's semiotic theory on the one hand, and on the other, the active role of the student as proposed by Peter McLaren. It is derived from the research that is being carried out with a view to strengthening the level of interpretive reading of iconic texts, in fifth grade students of the Rural School Center "Juana Berbesí" headquarters "La Platanala", in the municipality of Durania department of Norte de Santander. Methodologically it corresponds to a descriptive review of the theories and concepts proposed by the aforementioned authors, to highlight their applicability and usefulness in the teaching of the comprehensive reading of iconic texts, which is of interest in the educational field and leads to the conclusion that the behavior of these theories is relevant when applied in the classroom,  given their contributions to the change in the teaching processes of reading comprehension and the granting of the leading role of the student. Review that was derived from the analysis of the existing problem in the classroom in relation to the gaps present in the didactics of the understanding and interpretation of iconic texts, which is reflected in the limitations that students present to interpret and understand images, action that leads to decipher the message or the communicative intention that is in these. Limiting also for the development of oral or written expression skills, as well as other possibilities with which their imagination and creativity are stimulated. Based on the analysis of the theoretical proposals of the authors in question, the direction of alternatives and pedagogical strategies that contribute to strengthening the reading comprehension of students of primary basic education is achieved.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

José Gabriel Goyeneche Cordero, Institución Educativa “Juana Berbesí” sede “La Platanala”; Universidad de Pamplona

Bachelor’s Degree in Spanish Language and Humanities. Teacher, Institución Educativa “Juana Berbesí” sede “La Platanala”, Durania, Colombia. Candidate, Master’s Degree in Education, University of Pamplona.

References

Alvarado A., R. (2017). Semiótica I. Libro docente. Universidad de Cuenca, Ed. Objetos Singulares, Cuenca Ecuador. https://dspace.ucuenca.edu.ec/bitstream/123456789/27674/3/3_Prototipo_Semi%C3%B3tica_I.pdf

Arias G., D. (2013). Lenguaje y escuela en la pedagogía crítica. Actualidades Pedagógicas, (61), 97-111. doi:https://doi.org/10.19052/ap.2333

Ávila L., C. (2018) “Análisis del discurso para la comprensión e interpretación de la ironía en los textos icónicos: una lectura de la caricatura política de Osuna desde la secuencia didáctica”. Universidad de Santo Tomás, Bogotá, Colombia. https://repository.usta.edu.co/bitstream/handle/11634/15244/2018catherineavila.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Contartese, D. (2012). Presentación de la Obra de McLaren. El socialismo y los desafíos actuales. Ediciones Herramienta, Buenos Aires, Argentina.

Correa G., J. (2016). Semiótica. Ed. Red Tercer Milenio. Tlalnepantla, C.P., Estado de México. http://www.aliat.org.mx/BibliotecasDigitales/comunicacion/Semiotica.pdf

Eco, U, (1973). Signo. Traducido por Francisco Serra Cantarell Editorial Labor, Barcelona, 1988 Segunda edición, Colombia, 1994.

Eco, U. (1973). La vida social como un sistema de signos. En: Introducción al estructuralismo. Alianza Editorial, Madrid España.

Eco, U. (1997). Tratado de semiótica general. Ed. Lumen Barcelona, España.

Farfán C., F. (2017). El método icono-verbal en el desarrollo de la comunicación oral en niños y niñas de la I.E.I. Katherine Navarrete Kalinoswki del centro poblado de Tambillo. Cusco, Perú. http://repositorio.unap.edu.pe/handle/UNAP/9818

González G., J. (2012). Intertextualidad y desarrollo de competencias comunicativas y narrativas. Revista Iberoamericana de Educación / Revista Ibero-americana de Educación ISSN: 1681-5653 n.º 60/3 – 15/11/12

Holguín A., J. (2017). Método icónico en habilidades inferencias de lectura en escolares de ocho y nueve años de edad de una institución educativa estatal de la Provincia Constitucional del Callao. Revista Científica de la Universidad César Vallejo, Perú. https://core.ac.uk/download/pdf/236064575.pdf.

Informe Nacional de Resultados para Colombia - PISA (2018) Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación – Icfes.

McLaren, P. (1998). Multiculturalismo revolucionario. Pedagogías de disensión para el nuevo milenio. Siglo XXI Editores, México D.F.

McLaren, P. (2012). La pedagogía crítica revolucionaria. El socialismo y los desafíos actuales. Ediciones Herramienta, Buenos Aires, Argentina.

Ministerio de Cultura (2018). Leer es mi cuento. Plan nacional de lectura y escritura (PNLE). https://cerlalc.org/wpcontent/uploads/2018/09/33 Plan_Lectura_Cultura_Colombia-2.pdf

Multiculturalismo revolucionario. Pedagogías de disensión para el nuevo milenio, México, Siglo XXI, 1998.

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (OCDE). (s.f.). El programa PISA. ¿Qué es y para qué sirve? https://www.oecd.org/pisa/39730818.pdf

Ricceur, P. (2006). Teoría de la interpretación. Discurso y excedente de sentido. Siglo XXI Editores, México D.F. https://bivir.uacj.mx/Reserva/Documentos/rva2006151.pdf

Sánchez B., G. (2009). El uso de la imágenes en la clase e/le para el desarrollo de la expresión oral y escrita. Universidad de Estudios Internacionales de Xi´an, China. Suplementos Marcoele Núm. 8. Disponible en: https://marcoele.com/descargas/china/g.sanchez_imagenes.pdf

Tello L., A. (2016) El método icono-verbal en el desarrollo de la comunicación oral creativa en los niños de 5 años de edad: experiencia en los centros educativos del nivel inicial en el distrito de San Luis en Lima, Perú. Tesis Doctoral, Universidad Complutense de Madrid, España. https://eprints.ucm.es/id/eprint/40348/1/T38082.pdf

Valiente F., L. (2016) Leer imágenes para leer el mundo, la lectura icónica desde una estrategia pedagógica basada en expresiones artísticas en el Jardín Infantil Corpohunza. Universidad Distrital Francisco José de Caldas. Bogotá, Colombia https://repository.udistrital.edu.co/handle/11349/3721

Published

2021-12-16

How to Cite

1.
Goyeneche Cordero JG. Interpretation of Iconic Texts Supported by the Theory of Umberto Eco and Peter McLaren. ESPIRAL [Internet]. 2021Dec.16 [cited 2024Dec.27];11(2):93-107. Available from: https://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/2671

Issue

Section

ITHACA: Research and Innovation Articles