Analysis of oral expression, fluency and reading comprehension in a student with intellectual disabilities: a case study
DOI:
https://doi.org/10.15332/erdi.v11i1.2659Keywords:
Case study, Reading comprehension and fluency, Intellectual disability, Instruction manualsAbstract
The purpose of this article is to analyze the process and scope of the factors on reading such as oral expression, fluency and reading comprehension in a sixth-grade student with intellectual disability who receives attention in the USAER. The implemented strategy of pedagogical intervention was carried out in the city of Oaxaca, through instruction manuals with a cognitive vision, considering that the comprehension and fluency of a text requires the development of thinking in optical, perceptual, syntactic and meaning aspects. The methodological structure was taken from the perspective of the case study proposed by Stake (1999), by combining all the observable elements in the breadth of the case and carrying out a qualitative investigation in the collection of data through the application of field instruments. For the breadth and depth of the case, the pillars of observation, reflection, planning, action and evaluation were retaken to cohere these elements and understand the particularity of the case-study. Results were obtained through triangulation of the guidelines provided by the teachers involved for the breakdown of the objectives achieved.
Downloads
References
Añón, E. M., Bargueño, E., Barredo, F., Nuere, S. (2010). Leer para aprender. Leer en la era digital. Ministerio de Educación.
Asociación Americana de discapacidades Intelectuales y del desarrollo (2011). Discapacidad Intelectual. Definición, clasificación y sistemas de apoyo. Madrid, España: Alianza.
Bonals, J. Sánchez, C. M. (3ra Ed.) (2007). La evaluación psicopedagógica. España: Graó.
Booth T., Ainscow M. y Kingston D. (2006). Index para la inclusión. Desarrollo del juego, el aprendizaje y la participación en educación infantil.
Carril, I. y Caparros, M. (2da Ed.) (2006). Leer…. D. F. México: Trillas.
Constitución Política de los Estados Unidos Mexicanos (2018). Diario Oficial de la Federación. Cámara de diputados H. Congreso de la Unión
Deutsch, S. D. (4ta. Ed.). (2003). Bases psicopedagógicas de la educación especial. Madrid España: Pearson.
Dirección General de Desarrollo de la Gestión e Innovación Educativa (2006). Orientaciones Generales Para el Funcionamiento de los Servicios de Educación Especial. México: SEP.
E. Stake R. (1999). Investigación con estudio de casos. Madrid, España: Morata
E. Wisner J. (2004). Discapacidad y capacidad intelectual. En el fulano, el autista, el anciano, el amnésico, el disléxico, el genio-idiota, el lactante y en el paupérrimo. Colombia: Kimpres Ltda.
García, G. E. y Rodríguez, C. H. M. (2da Ed.). (2011). Los métodos de enseñanza. México: Trillas.
Hernández Díaz, R. (2015). Los proyectos culturales didácticos una propuesta de inclusión a niños y niñas de educación básica con Barreras para el Aprendizaje dirigido a estudiantes del 7º y 8º semestre de la Lic. En Educación Especial. Oaxaca, México: Instituto Multidisciplinario de Especialización. Diplomado de Fortalecimiento Académico para la inclusión.
Hernández Díaz, R. (2006). Propuesta y sistematización de estrategias cognitivas para la comprensión lectora en alumnos de educación primaria. Universidad Iberoamericana Puebla. Tesis de grado de Maestría en Desarrollo de la Educación Básica.
Hernández R. G. (1998). Introducción a la metodología de la investigación empírica. Barcelona, España: Paidotribo.
Ladrón, J. A., Álvarez, C. M., Sanz, R. L. J., Antequera, I. J., Muñoz, G. J. J. y Almedro, M. M. (2013). DSM-5: Novedades y criterios diagnósticos. Centro Documentación de Estudios y Oposiciones.
Ley General de los Derechos de Niños, Niñas y Adolescentes (2018). Gaceta Oficial de la Ciudad de México.
Ley General de Educación (2018). Congreso de los Estados Unidos Mexicanos. Diario Oficial de la Federación.
Madrazo, G. C., Díaz L. C., Barbeytto, A. G., Triujeque, W. E. y Aviña, M. T. (2014). Leer y escribir con gusto. México: La vaca independiente.
Pastor, C., Sánchez, J. y Zubilaga, A. (2008). Diseño Universal para el aprendizaje: pautas para su introducción en el currículo.
Postic, M. y De Ketele, J.M. (3ra Ed.). (1992). Observar las situaciones educativas. Madrid, España: Narcea.
Peter, W.A. (2002). La Evaluación en el salón de clases. México: Interamericana.
Secretaría de Educación Pública (2004). Lineamientos para la Organización del Trabajo Académico durante Séptimo y Octavo Semestres. México: SEP
Secretaría de Educación Pública (2011). Modelo de Atención de los Servicios de Educación Especial MASEE. México: SEP.
Secretaría de Educación Pública (2011). Plan de estudios 2011. Educación básica. México: SEP.
Secretaría de Educación Pública (2011). Programas de estudio 2011: guía para el maestro, Educación Básica, sexto grado. México: SEP.
Smith, F. (2da Ed.) (2015). Comprensión lectora. México: Trillas
Solé, I. (3ra Ed). (2012). Estrategias de lectura. D.F. México: Colofón.
Vadillo, G. (2010). De maestro a autor académico. Cuarenta semanas de clases innovadoras y efectivas. México: Paidós.
Valdez, D. (2010). Ayudas para aprender. Trastornos de3l desarrollo y prácticas inclusivas. Buenas Aires, Argentina: Paidós.
Vásquez Diego Rocío Anahí. Diario de Trabajo Docente. (2018-2019). Oaxaca, México. Escuela Normal de Educación Especial.
Zabalza, M. A. (3ra Ed.). (2004). Diarios De clase. Un instrumento de investigación y desarrollo profesional. Madrid, España: Narcea.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Publishing and copyright
The authors of the articles accepted to be published, transfer proprietary rights to Espiral, Journal of Teaching and Research for the partial reproduction of the published work in electronic media (websites, indexes, directories), as long as their purposes are academic but not commercial.






