Contemporary challenges in teaching: What is the situation like in Latin America?

Authors

  • Iván Leonardo Medina Alvarado Universidad Santo Tomás

DOI:

https://doi.org/10.15332/erdi.v9i1.2445

Keywords:

teacher participation, teacher training, teacher competences, educational policies, education in Latin America, teachers

Abstract

The situation experienced by education systems in Latin America and the entire world is the product of the results obtained from the management of educational policies and the contextualization of education for the development of the regions. For this reason, we describe below some aspects intended to identify the work of teachers in this set of changes that make education a fundamental pillar of contemporary society. To understand the current dynamics the work of teachers is going through, this document presents three important challenges for teachers: a) Teacher participation in educational policies, analyzing the situation of some Latin American countries and their progress in terms of teacher ties in the public educational agenda, b) Academic training in teaching work: this challenge is consolidated as a key point in teacher qualification and we examine the objectivity of this training in the transforming function of education, and c) New competences in the teaching task, perhaps this situation is a common denominator that, with the passing of the 21st century, has been established as an answer to transform education from the classroom, taking into account the contexts in which the globalized world is moving forward. Ultimately, the conclusions reached after these analyses are included, together with the bibliographical references that make this writing.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Iván Leonardo Medina Alvarado, Universidad Santo Tomás

Magíster en Administración de Empresas. Universidad Santo Tomás Bogotá

References

Asprelli, M. (2012). La didáctica en la formación docente. Santa Fe: Homo Sapiens Ediciones. Recuperado el 30/10/2019, de https://ebookcentral.proquest.com

Barbosa, M. (2004). En las redes de la profesión: resignificando el trabajo docente. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 159-181. Recuperado el 30/10/2019 de https://ebookcentral.proquest.com

Cardelli, J., y Duhalde, M. (2002). Didáctica de la investigación, Una experiencia de formación docente. Buenos Aires: Miño y Dávila. Recuperado el 30/10/2019, de https://ebookcentral.proquest.com

Chiva-Bartoll, Ó., y Gil-Gómez, J. (2018). Aprendizaje-servicio universitario: modelos de intervención e investigación en la formación inicial docente. Barcelona: Ediciones Octaedro, S.L. Recuperado el 30/10/2019, de https://ebookcentral.proquest.com

Díaz, F., Blázquez, P., y Casse, J. (2007). Modelo para autoevaluar la práctica docente. Madrid, España: Wolters Kluwer. Recuperado el 30/10/2019, de https://ebookcentral.proquest.com

El Plan Maestro. (2015). Propuestas participativas para una nueva profesión docente. Santiago de Chile: RIL Editores. Recuperado el 30/10/2019, de https://ebookcentral.proquest.com

Fiorito, M. (2009). Enseñar, proyectar, investigar: experiencias y reflexiones de la carrera de formación docente. Buenos Aires: Editorial Nobuko. Recuperado el 15/11/2019, de https://ebookcentral.proquest.com

Flores, F., González, F., y González, A. (2008). Las competencias que los profesores de educación básica movilizan en su desempeño profesional docente. Madrid: Universidad Complutense de Madrid. Recuperado el 15/11/2019, de https://ebookcentral.proquest.com

Gisbert, M., Esteve-González, V., y Lázaro, J. (2019). ¿Cómo abordar la educación del futuro?: conceptualización, desarrollo y evaluación desde la competencia digital docente. Barcelona: Ediciones Octaedro, S.L. Recuperado el 30/10/2019, de https://ebookcentral.proquest.com

Goig-Martínez, R. (2014). Formación del profesorado en la sociedad digital: investigación e innovación y recursos didácticos. Madrid: UNED - Universidad Nacional de Educación a Distancia. Recuperado el 30/10/2019, de https://bookcentral.proquest.com

Lozano, I., y Mercado, E. (2011). El ojo del huracán: la formación y la práctica del docente de secundaria: miradas divergentes. México, D.F.: Ediciones Díaz de Santos. Recuperado el 15/11/2019, de https://ebookcentral.proquest.com

Marcano, L., y Urbay, M. (2008). Modelo de evaluación del desempeño profesional docente como vía para el desarrollo profesional. Ciudad de La Habana: Editorial Universitaria. Recuperado el 30/10/2019, de https://ebookcentral.proquest.com

Marcelo, C. (2010). El profesorado principiante: inserción a la docencia. Barcelona: Ediciones Octaedro, S.L. Recuperado el 30/10/2019, de en: https://ebookcentral.proquest.com

Matute, E., y Romo, R. (2000). Diversas perspectivas sobre la formación docente. Guadalajara: Editorial de la Universidad de Guadalajara. Recuperado el 30/10/2019, de https://ebookcentral.proquest.com

Medina, A., Pérez, L., y Campos, B. (2014). Elaboración de planes y programas de formación del profesorado en didácticas especiales. Madrid: UNED - Universidad Nacional de Educación a Distancia. Recuperado el 30/11/2019, de https://ebookcentral.proquest.com

Medina-Alvarado, I. (2019). Economía de la educación y el comportamiento del profesorado en el mercado laboral latinoamericano. Revista Caribeña de Ciencias Sociales, 1-13. Recuperado el 30/11/2019, de https://www. eumed.net/rev/caribe/2019/11/profesorado-mercadolaboral.html

Oliveira, D., Gonçalves, G., y Melo, S. (2004). Cambios en la organización del trabajo docente: consecuencias para los profesores. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 183-197. Recuperado el 30/12/2019, de https://ebookcentral.proquest.com

Palladino, E. (1995). Investigación educativa y capacitación docente: investigación sobre perfil docente. Buenos Aires: Espacio Editorial. Recuperado el 30/10/2019, de https:// ebookcentral.proquest.com

Pruzzo, V. (2002). Transformación de la formación docente: desde las tradicionales prácticas a las nuevas ayudantías. Buenos Aires: Espacio Editorial. Recuperado el 15/12/2019, de https://ebookcentral.proquest.com

Rivas, A., Veleda, C., y Mezzadra, F. (2013). Caminos para la educación: bases, esencias e ideas de política educativa. Buenos Aires: Ediciones Granica. Recuperado el 30/11/2019, de https://ebookcentral.proquest.com

Rueda, M. (2013). La evaluación educativa: análisis de sus prácticas. México D.F.: Ediciones Díaz de Santos. Recuperado el 30/12/2019, de https://ebookcentral.proquest.com

Samper, L., Sanuy, J., y Biscarri, J. (1995). Movilidad vertical en la carrera docente. Lérida: Edicions de la Universitat de Lleida. Recuperado el 30/11/2019, de https://ebookcentral.proquest.com

Street, S. (2003). Trabajo docente y subjetividad magisterial: viejos debates en nuevos contextos. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 599-602. Recuperado el 15/11/2019, de https://ebookcentral.proquest.com

Torres, R. (1998). Nuevo papel docente. ¿Qué modelo de formación y para qué modelo educativo? Revista Perfiles Educativos, 1-20. Recuperado el 15/11/2019, de https:// ebookcentral.proquest.com

Vaillant, D., y Marcelo, C. (2015). El ABC y D de la formación docente. Madrid: Narcea Ediciones. Recuperado el 30/10/2019, de https://ebookcentral.proquest.com

Published

2020-09-24

How to Cite

1.
Medina Alvarado IL. Contemporary challenges in teaching: What is the situation like in Latin America?. ESPIRAL [Internet]. 2020Sep.24 [cited 2024Dec.27];9(1):183-94. Available from: https://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/2445

Issue

Section

ITHACA: Research and Innovation Articles