Contemporary challenges in teaching: What is the situation like in Latin America?
DOI:
https://doi.org/10.15332/erdi.v9i1.2445Keywords:
teacher participation, teacher training, teacher competences, educational policies, education in Latin America, teachersAbstract
The situation experienced by education systems in Latin America and the entire world is the product of the results obtained from the management of educational policies and the contextualization of education for the development of the regions. For this reason, we describe below some aspects intended to identify the work of teachers in this set of changes that make education a fundamental pillar of contemporary society. To understand the current dynamics the work of teachers is going through, this document presents three important challenges for teachers: a) Teacher participation in educational policies, analyzing the situation of some Latin American countries and their progress in terms of teacher ties in the public educational agenda, b) Academic training in teaching work: this challenge is consolidated as a key point in teacher qualification and we examine the objectivity of this training in the transforming function of education, and c) New competences in the teaching task, perhaps this situation is a common denominator that, with the passing of the 21st century, has been established as an answer to transform education from the classroom, taking into account the contexts in which the globalized world is moving forward. Ultimately, the conclusions reached after these analyses are included, together with the bibliographical references that make this writing.Downloads
References
Asprelli, M. (2012). La didáctica en la formación docente. Santa Fe: Homo Sapiens Ediciones. Recuperado el 30/10/2019, de https://ebookcentral.proquest.com
Barbosa, M. (2004). En las redes de la profesión: resignificando el trabajo docente. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 159-181. Recuperado el 30/10/2019 de https://ebookcentral.proquest.com
Cardelli, J., y Duhalde, M. (2002). Didáctica de la investigación, Una experiencia de formación docente. Buenos Aires: Miño y Dávila. Recuperado el 30/10/2019, de https://ebookcentral.proquest.com
Chiva-Bartoll, Ó., y Gil-Gómez, J. (2018). Aprendizaje-servicio universitario: modelos de intervención e investigación en la formación inicial docente. Barcelona: Ediciones Octaedro, S.L. Recuperado el 30/10/2019, de https://ebookcentral.proquest.com
Díaz, F., Blázquez, P., y Casse, J. (2007). Modelo para autoevaluar la práctica docente. Madrid, España: Wolters Kluwer. Recuperado el 30/10/2019, de https://ebookcentral.proquest.com
El Plan Maestro. (2015). Propuestas participativas para una nueva profesión docente. Santiago de Chile: RIL Editores. Recuperado el 30/10/2019, de https://ebookcentral.proquest.com
Fiorito, M. (2009). Enseñar, proyectar, investigar: experiencias y reflexiones de la carrera de formación docente. Buenos Aires: Editorial Nobuko. Recuperado el 15/11/2019, de https://ebookcentral.proquest.com
Flores, F., González, F., y González, A. (2008). Las competencias que los profesores de educación básica movilizan en su desempeño profesional docente. Madrid: Universidad Complutense de Madrid. Recuperado el 15/11/2019, de https://ebookcentral.proquest.com
Gisbert, M., Esteve-González, V., y Lázaro, J. (2019). ¿Cómo abordar la educación del futuro?: conceptualización, desarrollo y evaluación desde la competencia digital docente. Barcelona: Ediciones Octaedro, S.L. Recuperado el 30/10/2019, de https://ebookcentral.proquest.com
Goig-Martínez, R. (2014). Formación del profesorado en la sociedad digital: investigación e innovación y recursos didácticos. Madrid: UNED - Universidad Nacional de Educación a Distancia. Recuperado el 30/10/2019, de https://bookcentral.proquest.com
Lozano, I., y Mercado, E. (2011). El ojo del huracán: la formación y la práctica del docente de secundaria: miradas divergentes. México, D.F.: Ediciones Díaz de Santos. Recuperado el 15/11/2019, de https://ebookcentral.proquest.com
Marcano, L., y Urbay, M. (2008). Modelo de evaluación del desempeño profesional docente como vía para el desarrollo profesional. Ciudad de La Habana: Editorial Universitaria. Recuperado el 30/10/2019, de https://ebookcentral.proquest.com
Marcelo, C. (2010). El profesorado principiante: inserción a la docencia. Barcelona: Ediciones Octaedro, S.L. Recuperado el 30/10/2019, de en: https://ebookcentral.proquest.com
Matute, E., y Romo, R. (2000). Diversas perspectivas sobre la formación docente. Guadalajara: Editorial de la Universidad de Guadalajara. Recuperado el 30/10/2019, de https://ebookcentral.proquest.com
Medina, A., Pérez, L., y Campos, B. (2014). Elaboración de planes y programas de formación del profesorado en didácticas especiales. Madrid: UNED - Universidad Nacional de Educación a Distancia. Recuperado el 30/11/2019, de https://ebookcentral.proquest.com
Medina-Alvarado, I. (2019). Economía de la educación y el comportamiento del profesorado en el mercado laboral latinoamericano. Revista Caribeña de Ciencias Sociales, 1-13. Recuperado el 30/11/2019, de https://www. eumed.net/rev/caribe/2019/11/profesorado-mercadolaboral.html
Oliveira, D., Gonçalves, G., y Melo, S. (2004). Cambios en la organización del trabajo docente: consecuencias para los profesores. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 183-197. Recuperado el 30/12/2019, de https://ebookcentral.proquest.com
Palladino, E. (1995). Investigación educativa y capacitación docente: investigación sobre perfil docente. Buenos Aires: Espacio Editorial. Recuperado el 30/10/2019, de https:// ebookcentral.proquest.com
Pruzzo, V. (2002). Transformación de la formación docente: desde las tradicionales prácticas a las nuevas ayudantías. Buenos Aires: Espacio Editorial. Recuperado el 15/12/2019, de https://ebookcentral.proquest.com
Rivas, A., Veleda, C., y Mezzadra, F. (2013). Caminos para la educación: bases, esencias e ideas de política educativa. Buenos Aires: Ediciones Granica. Recuperado el 30/11/2019, de https://ebookcentral.proquest.com
Rueda, M. (2013). La evaluación educativa: análisis de sus prácticas. México D.F.: Ediciones Díaz de Santos. Recuperado el 30/12/2019, de https://ebookcentral.proquest.com
Samper, L., Sanuy, J., y Biscarri, J. (1995). Movilidad vertical en la carrera docente. Lérida: Edicions de la Universitat de Lleida. Recuperado el 30/11/2019, de https://ebookcentral.proquest.com
Street, S. (2003). Trabajo docente y subjetividad magisterial: viejos debates en nuevos contextos. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 599-602. Recuperado el 15/11/2019, de https://ebookcentral.proquest.com
Torres, R. (1998). Nuevo papel docente. ¿Qué modelo de formación y para qué modelo educativo? Revista Perfiles Educativos, 1-20. Recuperado el 15/11/2019, de https:// ebookcentral.proquest.com
Vaillant, D., y Marcelo, C. (2015). El ABC y D de la formación docente. Madrid: Narcea Ediciones. Recuperado el 30/10/2019, de https://ebookcentral.proquest.com
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Publishing and copyright
The authors of the articles accepted to be published, transfer proprietary rights to Espiral, Journal of Teaching and Research for the partial reproduction of the published work in electronic media (websites, indexes, directories), as long as their purposes are academic but not commercial.