Implementation process of quality management tools

Authors

  • Carlos Fernando Zuluaga Zuluaga Inventiva Soluciones S.A.S.

DOI:

https://doi.org/10.15332/erdi.v9i1.2443

Keywords:

Gestión de la calidad, hermenéutica, normatividad educativa

Abstract

The aim of the article is to describe the research focused on understanding the relationship between quality management tools and results in the training of students of educational establishments of the city of Manizales. To achieve this objective, a process of qualitative nature was developed with a comprehensive intention in mind, based on hermeneutics: a reading of a phenomenon of the reality of management processes to interpret the logical relationship between quality management tools and results in the formation of students in schools and the impact it has had on education. The main findings allowed an approach to the main theoretical contributions focused on the implementation process of quality management tools and training of students in educational establishments. However, we found that nationwide investigations are very few and show a significant co-relation between educational standards and discourse. In recent years, these studies emphasize the development plans of the political and administrative authorities, but even these proposals and speeches are not reflected effectively in the socialcultural transformation that the country needs in relation to processes of the quality management system.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carlos Fernando Zuluaga Zuluaga, Inventiva Soluciones S.A.S.

Magíster en Educación y Desarrollo Humano. Inventiva Soluciones S.A.S. Manizales, Caldas

References

AdvancED. Nuevos componentes de acreditación. Puerto Rico. 2012.

Aldana de V., L. Á. (s.f.). Administración por calidad. Universidad de la Sabana. Recuperado de http:/site.ebrary.com/ id/10565646?ppg=26 y ppg=40.

Álvarez, I., Topete, C. (2004). Búsqueda de la calidad en la educación básica. Conceptos básicos, criterios de evaluación y estrategia de gestión. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, XXXIV(3), 7. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27034302

Barrera, F., Maldonado, D., y Rodríguez, C. (2012, octubre). Calidad de la educación básica y media en Colombia: Diagnóstico y propuestas. Serie Documentos de Trabajo, No. 126, pp. 6-7.

Brooking, A. (1997). El capital intelectual. Barcelona: Ediciones Paidón Ibérica.

Cajiao, F. (2008). Evaluar es Valorar. Plan decenal en acción evaluación del aprendizaje y calidad de la educación.

Lineamientos de discusión (pp. 16 y 29).

Cazorla, J. (2004). Sistema de gestión de la calidad. España: Emagister.

Deming, W. (1989). Calidad, productividad y competitividad. La salida de la crisis. Ediciones Díaz de Santos.

Fontalvo, T. J. (2000). La gestión avanzada de la calidad: metodologías eficaces para el diseño, implementación y mejoramiento de un sistema de gestión de la calidad. Corporación para la Gestión del Conocimiento ASD. Recuperado de https://scholar.google.com/citations?user=DBaJO6c AAAAJ&hl=es

García, S., y Maldonado, D. (2014, marzo). Propuestas para el mejoramiento de la educación preescolar, básica y media en Colombia. Cuadernos de Fedesarrollo, Nro. 49, 22-23. Edición Convocatoria Germán Botero de los Ríos. Debates Presidenciales.

Hernández, R., y otros. (2008). Metodología de la investigación (4ª ed., pp. 668-692). Ed. Mc Graw-Hill.

ICONTEC Internacional. (2011). Guía Técnica GTC colombiana 200. Guía para la implementación de la norma ISO 9001 en establecimientos de educación inicial y formal en los niveles de preescolar, básica y media. (1ª actualización, p. 5).

ICONTEC. (2009). Normas fundamentales sobre gestión de la calidad y documentos de orientación para su aplicación (2ª ed., pp. 9 y 11).

Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación - ICFES. (2013, diciembre). Sistema Nacional de Evaluación Estandarizada de la Educación. Alineación del examen SABER 11°. Bogotá, D.C.

Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación - ICFES. (2013, diciembre). Informe de rendición de cuentas 2013. Bogotá.

Ishikawa, K. (1986). ¿Qué es el control total de calidad?: La modalidad japonesa (pp. 15 y 282). Bogotá: Editorial Norma.

ISOtools. (2012, septiembre). Colegios Acreditados en NEASC-CIS. República Dominicana. Recuperado de http://www.isotools.org/2012/09/28/colegiosacreditados-en-neasc-cis-garantia-de-calidad-educativa/#sthash.4k3txfL1.dpuf

Juran, J. (1994). Juran Joseph y la calidad por el diseño. Editorial Díaz de Santos.

Juran. J., Godfrey, M., y Blanton, A. (2001). Manual de calidad. (5ta ed., vol. I., pp. 3 y 7). España: Editorial Mc Graw-Hill.

León, R. G. (2008). Evaluación del programa escuelas de calidad en el estado de Puebla: Resultados sobre logro educativo. Revista Mexicana De Investigación Educativa, 13(38), 891-917. Recuperado de http://search.proquest. com/docview/199317704?accountid=36216

López, N. E. (2007). Acerca de la problemática de la evaluación de la calidad de la educación en Colombia. Universidad de Caldas. ProQuest ebrary.

Martínez de D., E. y otra. (2002). La investigación sobre la educación superior en Colombia. Un estado del arte (p. 28). ICFES. Bogotá.

Martínez, C., y Riopérez, N. (2005). El modelo de excelencia en la EFQM y su aplicación para la mejora de la calidad de los centros educativos. (The excellence model of european foundation for quality management and its application for improving school quality). Educación XXI(8), 35-65. Recuperado de http://search.proquest.com/docview/1 111637808?accountid=36216.

Ministerio de Educación - MEN. http://www.mineducacion. gov.co/1621/w3-article-179263.html

Ministerio de Educación Nacional (2008). Guía para el mejoramiento institucional de la autoevaluación al plan de mejoramiento. Serie Guías No. 34. Revolución Educativa Colombia Aprende. Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-177745_archivo_pdf. pdf.

Ministerio de Educación Nacional. (2006). Resolución No. 4434 de 8 de agosto de 2006. “Por la cual se establecen las condiciones y mecanismos para la validación de los modelos de gestión de la calidad de los establecimientos de educación preescolar, básica y media”. Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/1621/ articles-105282_archivo_pdf.pdf

Montes, C. (2012). Antecedentes de la normalización y acreditación en Colombia. Bogotá.

Pedraja-Rejas, L., Rodríguez-Ponce, E., Barreda, M., Sagredo, O., y Segovia, C. (2007). Estilos de liderazgo y resultados del sistema de medición de la calidad de la educación: Un estudio empírico en los colegios básicos de la ciudad de Arica, Chile. (Leadership styles and results of education quality measuring system: An empirical study in arica-chile elementary schools). Ingeniare: Revista Chilena de Ingeniería, 17(1), 21-26. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/772/77211342003.pdf

Perdomo, Á. (2010). Administración de los costos y gestión financiera de la calidad (pp. 139-142). ICONTEC Internacional.

Pérez, J. A. (2010). Gestión por procesos. (4ª ed., pp. 229- 232). Madrid, España: Editorial Esic.

Rivera, J. E. (2010). Herramientas de Gestión Educativa. (1ª ed., p. 355). Bogotá: Editorial Magisterio.

Rivera, J. E. (2012). Implementación de un SGC. Información y servicios educativos para América Latina.

Rojas, J. M. (2011). Gestión Educativa en la sociedad del conocimiento. (2ª ed., pp. 95-100).

Schargel, F. P. (2007). Cómo transformar la educación a través de la gestión de la calidad total: Guía práctica. España: Ediciones Díaz de Santos, ProQuest ebrary.

Strauss, A., y Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Editorial Universidad de Antioquia (2ª ed.).

Summers, D. C.S. (2006). Administración de la calidad. México: Pearson Educación.

Published

2020-09-24

How to Cite

1.
Zuluaga Zuluaga CF. Implementation process of quality management tools. ESPIRAL [Internet]. 2020Sep.24 [cited 2024Dec.27];9(1):99-113. Available from: https://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/2443

Issue

Section

ITHACA: Research and Innovation Articles