The expectations-intention binomial in academic decisions in high school
DOI:
https://doi.org/10.15332/erdi.v9i1.2440Keywords:
Aspiraciones, expectativas, intención, decisiones académicas, bachilleratoAbstract
This work focuses on two constructs that intervene in the construction that high school students do about themselves, concerning their academic decisions. The first is expectations, as an essential element, in terms of what students want to do in their academic activity and in which several personal and context elements affect, which will help (or not) to achieve it. From this, we believe it is necessary also to consider the intentionality, to generate concrete actions towards the achievement of the academic goals. The objective of this study is to reflect on the joint contribution that expectations and intentions have in the academic decisions of high school students. With this purpose, we revise different theoretical approaches and research advances on the subject through a documentary review. The preceding hopefully will let us contribute, in our role as educators, to the understanding of the decisions that students take to face challenges and take better advantage of the opportunities of this educational level towards academic success.Downloads
References
Blanco, E. (2014, abril-junio). La desigualdad social en el nivel medio superior de educación de la ciudad de México. Papeles de Población, 20(80). Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/112/11231067009.pdf
Beal, S., y Crockett, L. (2014). Estudio revela un vínculo entre las esperanzas de los estudiantes con su nivel educativo. Recuperado de https://institutoflash786.org/2014/08/04/ estudio-revela-un-vinculo-entre-las-esperanzas-de-losestudiantes-con-su-nivel-educativo/
Bermúdez, J. (2013). Personalidad, procesos psicosociales y conducta de salud. En J. Bermúdez, A. M. Pérez-García, J. A. Ruiz, P. Sanjuán, y B. Rueda. (Coords.). Psicología de la personalidad. pp. 701-738. Recuperado de https://tuvntana.files.wordpress.com/2015/06/psicologia-de-lapersonalidad-bermudez-perez-y-ruiz.pdf
Carbajal, A., y Cruz, J. (2015). Proyecto de evaluación de los factores de mayor influencia para que los estudiantes de preparatoria abandonen sus estudios, realizado en la preparatoria No. 6, Oaxaca. Recuperado de http://www.academia.edu/22764861/Universidad_Nacional_ Aut%C3%B3noma_de_M%C3%A9xico
Corica, A. (2012). Las expectativas sobre el futuro educativo y laboral de jóvenes de la escuela secundaria: entre lo posible y lo deseable. Recuperado de http://www.scielo.cl/pdf/udecada/v20n36/art04.pdf
Da Fonseca, B. M. (2015). Estudio de la intención emprendedora en Portugal desde la perspectiva de los valores y del género. Recuperado de http://e-spacio.uned.es/fez/ eserv/tesisuned:Psicologia-Bmdfonseca/DA_FONSECA_OLIVEIRA_Belkis_Maria_Tesis.pdf
Elias, M., y Daza, L. (2017). ¿Cómo deciden los jóvenes la transición a la educación postobligatoria? Diferencias entre centros públicos y privados-concertados. Recuperado de https://ojs.uv.es/index.php/RASE/article/ download/9135/9040.
Gaitán, A. (2009, agosto). Planes autonomía y jerarquía. Critica, Revista Hispanoamericana de Filosofía, 41(122), 97-112. Recuperado de https://portal.uc3m.es/portal/page/portal/grupos_investigacion/hermes/AntonioGaitanTorres/critica_gaitan.pdf
García-Castro, G., y Bartolucci, J. (2007, octubre-diciembre). Aspiraciones educativas y logro académico: Un estudio de caso sobre características y condiciones sociales de los estudiantes de la UAM. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 12(35), 1267- 1288 Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/140/14003507.pdf
González, A., y Valenzuela, J. (2016). Factores motivacionales y construcción de aspiraciones de estudios universitarios: evidencia desde un contexto regional chileno. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/304145830_Factores_motivacionales_y_construccion_de_aspiraciones_de_estudios_universitarios_Evidencia_desde_un_contexto_regional_Chileno
Guzmán, F., García, B., Rodríguez, L., y Alonso, M. (2014). Actitud, norma subjetiva y control conductual como predictores del consumo de drogas en jóvenes de zona marginal del norte de México. Recuperado de http:// www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-73722014000100003
Huéscar, E., Rodríguez, J., E. Cervelló, E., y Moreno, J. (2014). Teoría de la acción planeada y tasa de ejercicio percibida: un modelo predictivo en estudiantes adolescentes de educación física. Anal. Psicol., 30(2). Murcia. Recuperado de http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_artte xt&pid=S0212-97282014000200037
López, M. (2012). Determinantes de la conducta planeada y el significado del consumo de tabaco y/o alcohol y el consumo de estas sustancias en adolescentes. Recuperado de http://eprints.uanl.mx/3018/1/1080227496.pdf
Millán-Puelles, A. (2015). VII. Obras completas: Léxico filosófico (1984). https://www.rialp.com/libro/ millan-puelles-vii-obras-completas_92846/
Montero, J. (2007, junio). La fenomenología de la conciencia en E. Husserl. Universitas Philosophica, 24(48), 127- 147.
Recuperado de http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/vniphilosophica/article/viewFile/11271/9185.
Morales, J., y Correa, F. (2015). Modelo de la conducta planeada para predecir la intención de continuar estudiando: Un estudio con adolescentes que viven zona marginal. Recuperado de https://es.scribd.com/document/324851814/ Modelo-de-La-Conducta-Planeada
Moya, P. (2017). Intencionalidad y representación: Comprensión de estos conceptos en la gnoselogía de Tomás de Aquino. Recuperado de http://revistas.ucn.cl/index.php/teologia/article/view/2491/2093
Pérez-García, A. M. (2013). Factores cognitivos y personalidad. En J. Bermúdez, A. M. Pérez-García, J. A. Ruiz, P. Sanjuán y B. Rueda. (Coords.). Psicología de la personalidad. pp. 357-360. Recuperado de https://tuvntana.files.wordpress.com/2015/06/psicologia-de-la-personalidadbermudez-perez-y-ruiz.pdf
Pérez, M. y Pesántez, B. (2017). Impacto migratorio en las aspiraciones y expectativas educativas y de movilidad social de jóvenes Sigseños. Recuperado de http://dx.doi.org/10.17428/rmi.v9i33.242
Portes, A., Aparicio, R., Haller, W., y Vickstrom, E. (2011). Progresar en Madrid: aspiraciones y expectativas de la segunda generación en España. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3622422
Sepúlveda, L., y Valdebenito, M. (2014). ¿Las cosas claras? Aspiraciones de futuro y proyecto educativo laboral de jóvenes estudiantes secundarios. Recuperado de https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_ abstract&pid=S0718-07052014000100015&lng=es&nr m=iso
Schunk, D. (2012). Teorías del aprendizaje, una perspectiva educativa. Recuperado https://es.slideshare.net/linoagudelo/teoras-del-aprendizaje-una-perspectiva-educativa-53158955
Ubillos, S., Mayordomo, S., y Páez, D. (2004). Capítulo X. Actitudes: definición y medición componentes de la actitud. Modelo de la acción razonada y acción planificada. Recuperado de http://www.ehu.eus/documents/1463215/1504276/Capitulo+X.pdf.
Urrutia, F., y Martín del Campo, F. (2015). El abandono escolar en el nivel secundaria: un descuido en la agenda educativa actual. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, XLV(1), 63-74. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/270/27035790003.pdf
Walton, R. (2016). Monadología y teleología en Edmund Husserl. ARETÉ, Revista de Filosofía, 28(1), 145-165. Recuperado de http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1016-913X2016000100007
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Publishing and copyright
The authors of the articles accepted to be published, transfer proprietary rights to Espiral, Journal of Teaching and Research for the partial reproduction of the published work in electronic media (websites, indexes, directories), as long as their purposes are academic but not commercial.