Portfolio of activities as a strategy to strengthen reading and writing habits in fourth and fifth grade students
DOI:
https://doi.org/10.15332/erdi.v8i2.2321Keywords:
Didactic, habits, playful, portfolio of activities, reading, writingAbstract
This research aims to strengthen reading and writing habits in students of grades 4 and 5 of the New School of the “Buena Esperanza” Technical Institute, El Limoncito campus, through the implementation of the “portfolio activities” strategy. The development of the project revolves around the categories of educational process based on Díaz (2006), reading and writing habits with the contributions of Solé (1992) and Cassany (1995), portfolio of activities described by Argudín (2007) and new school according to the ideas of Dewey (1995). The methodological design consisted of an action research study with a qualitative approach, developed according to the process described by Pérez Serrano and Nieto (1993) of 5 stages under a circular logic of permanent review and reflection, the instruments applied for the collection of information were the field diary and the TALE Test and a triangulation analysis technique was applied. The results obtained reflect a significant advance in the reading and writing levels of students who are more confident when reading aloud, organize ideas better to form the structure of texts and enjoy the tasks assigned to perform at home. The product of the research is the portfolio of activities, a proposal that has allowed learners to explore playfully, didactically and creatively their interpretation and composition skills in Spanish.
Downloads
References
Argudín, M. (2007). Evaluación/instrumentos centrados en el alumno. Portafolios. Recuperado el 9 de agosto de 2017 de http://hadoc.azc.uam.mx/evaluacion/portafolios.htm
Arguedas, I., Jiménez, F. (2009). Permanencia en la educación secundaria y su relación con el desarrollo positivo durante la adolescencia. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 7(1), 50-65.
Barragán, R. (2005). El portafolio, metodología de evaluación y aprendizaje de cara al nuevo espacio europeo de educación superior. Una experiencia práctica en la Universidad de Sevilla. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 4, 121-139.
Basto, S.P. (2011). De las concepciones a las practicas pedagógicas de un grupo de profesores universitarios. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 6, 393-412.
Camps, A. (2003). Miradas diversas a la enseñanza y el aprendizaje de la composición escrita, Rev. Lectura y Vida, 4, 14-21.
Chaves, L. (2007). El paradigma cualitativo en la investigación educativa: una aproximación teórica. Costa Rica: Instituto de Investigación en Educación.
Cassany, D. (1995). La cocina de la escritura. Barcelona: Anagrama.
Cassany, D. (2006). Tras las líneas: sobre la lectura contemporánea. Barcelona: Anagrama.
Colombia Aprende. (2015). ¿Qué es Escuela Nueva? Recuperado de http://www.colombiaaprende.edu.co/html/home/1592/article-94519.html
Dewey, J. (1989). Cómo pensamos. Ediciones Paidós.
Díaz, V. (2001). Construcción del saber pedagógico. Revista Venezolana de Investigación, 1, 2-4.
De la Peza, M. C., Rodríguez, L., Hernández, I., Rubio, R. (2014). Evaluación de competencias de lectoescritura en alumnos de primer ingreso a la Universidad Autónoma Metropolitana-Xochimilco. Argumentos, 27(74), 119-153.
Ferreiro, E., y Teberosky, A. (1979). Los sistemas de escritura en el desarrollo del niño. México: Siglo XXI Editores.
González, N., Guerra, S., García, R. (2010). Diseño de una guía para elaborar un portafolio reflexivo del estudiante en educación superior. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 3(1), 275-285.
Islas, S. P., Trevizo, N. O. & Heiras, T. A. (2014). La planeación didáctica como factor determinante en la autoeficacia del maestro universitario. Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 9, 43-50.
Ministerio de Educación Nacional. (2010). Manual de implementación Escuela Nueva generalidades y orientaciones pedagógicas de segundo a quinto grado. Tomo II. Recuperado el 12 de septiembre de 2017 de https://redes.colombiaaprende.edu.co/ntg/men/archivos/Referentes_Calidad/Modelos_Flexibles/Escuela_Nueva/Guias_para_docentes/Orientaciones_pedagogicas_de_2_a_5_grado.pdf
Nani, D. (2012). La investigación-acción: cartografía de su epistemología y cientificidad cualitativas. Aposta Revista de Ciencias Sociales, 53, 1-22.
Pérez, M., Nieto, S. (1993). La investigación-acción en la educación formal y no formal. Enseñanza & Teaching: Revista Interuniversitaria de Didáctica, 11, 177-198.
Reyes, R. (2004). Evaluación de la docencia en el nivel superior del estado de Tlaxcala. México: UABJO-ANUIES.
Shulman, L. (1999). Portafolios del docente: una actividad teórica. Buenos Aires: Amorrortu.
Solé, I. (1992). Estrategias de lectura. Barcelona: Editorial Graó.
Solé, I. (1998). Estrategias de lectura. (8ª ed.). Barcelona: Graó.
Taylor S. J., Bogdan. R. (1987). Introducción a los métodos cualitativos. Ediciones Paidós.
Torres, M. R., Tolosa, I., Urrea, M., Monsalve, A. M. (2009). Hábitos de estudio vs. Fracaso académico. Revista Educación, 33, 15-24.
Unesco. (2014). Innovación Educativa. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0024/002470/247005s.pdf
Vygotsky, L. (1978). El desarrollo de los procesos sicológicos superiores. Crítica: Barcelona.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Publishing and copyright
The authors of the articles accepted to be published, transfer proprietary rights to Espiral, Journal of Teaching and Research for the partial reproduction of the published work in electronic media (websites, indexes, directories), as long as their purposes are academic but not commercial.