Promotion of teacher training in the transformation of learning

Authors

  • Angélica María Bermúdez Salamanca Autónoma de Bucaramanga University - UNAB
  • José Luis Carreño Rueda Autonomous University of Bucaramanga - UNAB

DOI:

https://doi.org/10.15332/erdi.v8i2.2317

Keywords:

“Todos a aprender” (Let us all learn) Program (PTA), Located Work Sessions, conceptions, pedagogical practices, planning, formative evaluation and use of educational material

Abstract

The purpose of this study was to characterize the conceptions and practices of the focused teachers, of two educational institutions of Piedecuesta, from the Located Work Sessions, which are oriented from the “Todos a aprender” (Let us all learn) Program (PTA), in three axes: Planning, formative evaluation and use of educational materials. To this end, a qualitative design of an interpretive ethnographic type was chosen, which theoretically was supported by authors such as (Reyes, Salcedo, & Perafán, 1999), who make reflections on the conceptions of science and its relation to the practices of teaching and learning, emphasizing teaching as technical, critical and practical or emancipatory action and its results, in relation to learning. The conclusions show that teachers reflect on the need to organize classroom actions in a structured way, which will help show the learning goals. They state that the PTA strategies allow strengthening educational dynamics, conceive formative evaluation as a step to improve learning processes, consider the relevance of educational materials in relation to pedagogical knowledge and the strengths that will be acquired when developing it, understand that good practices guarantee real changes that seek to achieve quality goals. Based on these findings of teachers ‘expectations and suggestions, it was possible to design a pedagogical strategy for curricular strengthening to build the class plan in a fun and innovative way, consolidating the educational processes and responding to the students’ learning needs.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Angélica María Bermúdez Salamanca, Autónoma de Bucaramanga University - UNAB

Master’s in Education. Autónoma de Bucaramanga University - UNAB.

José Luis Carreño Rueda, Autonomous University of Bucaramanga - UNAB

Master’s in Education. Autonomous University of Bucaramanga - UNAB.

References

Camargo, M. et al. (2004). Las necesidades de formación permanente del docente. Recuperado de http://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/550/643

Gómez, J. (2002). La pedagogía como disciplina fundante en el proceso de socialización de docentes. Recuperado de http://www.idep.edu.co/revistas/index.php/educaciony-ciudad/article/viewFile/178/167

Imbernón, F. (1994). La formación y el desarrollo profesional del profesorado. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=124279

MEN. (1994). Ley 115. Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf

MEN. (2009, abril). Decreto 1290. Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-187765_archivo_pdf_decreto_1290.pdf

MEN. (2012). Formación Situada. Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-316678_archivo_pdf_formacion_situada.pdf

MEN. (2013). Sustentos del Programa Todos a Aprender. Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-310659_archivo_pdf_sustentos_junio27_2013.pdf

MEN: Colombia la mejor educada 2025. (2014). Identificar, promover y apoyar cambios que busquen mejorar la calidad de la educación en los niños. Bogotá: Magisterio.

MEN. (2014). Estandares básicos de calidad. Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-116042_archivo_pdf3.pdf

MEN. (2014). Formación docente. Un aspecto clave para la calidad educativa de Colombia. Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/cvn/1665/w3-article-341026.html

MEN. (2014). Lineamientos curriculares. Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-article-339975.html

MEN. (2014). Programa Todos a Aprender. Recuperado de https://www.magisterio.com.co/articulo/programa-todos-aprender-

pta

MEN. (2015). Colombia la más educada en el 2025. Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-356137_foto_portada.pdf

MEN. (2015). Plan Nacional del Desarrollo. Recuperado de https://www.minagricultura.gov.co/planeacion-control-gestion/Gestin/Plan%20de%20Acci%C3%B3n/PLAN%20NACIONAL%20DE%20DESARROLLO%202014%20-%202018%20TODOS%20POR%20UN%20NUEVO%20PAIS.pdf

MEN. (2016). Estrategia de Integración de Componentes Currículares. Recuperado de http://aprende.colombiaaprende.edu.co/es/node/89185

MEN. (2017). Siempre Día E. Recuperado de http://aprende.colombiaaprende.edu.co/sites/default/files/naspublic/ABC%20de%20la%20EICC.pdf

MEN. (2018). Colombia Aprende. Mallas de aprendizaje lenguaje quinto. Recuperado de http://aprende.colombiaaprende.edu.co/es/siemprediae/89841

MEN. (2018). Resultados Pruebas Saber 2018. Recuperado de http://www2.icfesinteractivo.gov.co/resultados.php

Montero. (2001). La construcción del conocimiento profesional docente. Rosario, Argentina: Homo Sapiens Ediciones. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/274/27419216.pdf

OCDE. (2016). Revisión de políticas nacionales. La educación en Colombia. Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-356787_recurso_1.pdf

Penagos, R. (2006). Práctica investigativa en ciencias sociales. Recuperado de https://books.google.com.co/books?id=skJqIFA2wlMC&pg=PA101&dq=La+pr%C3%A1ctica+pedag%C3%B3gica,+como+cualquier+otra+pr%C3%A1ctica+est%C3%A1+guiada+por+concepciones+o+preconcepciones,+hondamente+arraigadas+e+inconscientemente+asentadas+en+los+h%C3%A1bitos+

Reyes, L., Salcedo, L., & Perafán, G. (1999). Acciones y creencias. El tesoro oculto del educador. Recuperado de http://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/revistaeyp/article/view/5867

Robbins, S. (1987). Cultura organizacional. Recuperado de http://www.monografias.com/trabajos65/cultura-organizacional/cultura-organizacional.shtml

Shulman, L. (1987). Conocimiento didáctico del contenido y formación del profesorado. Recuperado de http://m.aufop.com/aufop/uploaded_files/articulos/1279608817.pdf

Shulman, L. (2005). Conocimiento y enseñanza: fundamentos de la nueva reforma. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/567/56790202.p

Published

2019-10-28

How to Cite

1.
Bermúdez Salamanca AM, Carreño Rueda JL. Promotion of teacher training in the transformation of learning. ESPIRAL [Internet]. 2019Oct.28 [cited 2024Nov.23];8(2):51-64. Available from: https://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/2317

Issue

Section

ITHACA: Research and Innovation Articles