The dance as a interdisciplinary learning strategy in the kids from Holanda School, Headquarters, Los Cacaos, Piedecuesta, Santander, Colombia

Authors

  • Laura Lissette Duarte Ustman Colegio Holanda

DOI:

https://doi.org/10.15332/erdi.v8i1.2119

Keywords:

Dance, interdisciplinary strategy, didactic, Colombian folklore

Abstract

Textual typology and objective. The present research article is the result of a qualitative study, from an ethnographic approach. Its objective is to characterize the effectiveness of dance as an interdisciplinary strategy.
Methodology. The ethnographic approach was applied to educational processes related to teaching practice to children in the multigrade pre-school classroom, first and second, under the model called “Escuela Nueva (New School)”, implemented in Colegio Holanda, sede Los Cacaos in the municipality of Piedecuesta, Santander, Colombia. Interviews and class observation were used as instruments, as well as pedagogical moments that highlight some of the representative dances of Colombian folklore as an interdisciplinary strategy. The intervention of this strategy applied to students was evidenced with the participation of parents and managers.
Results. This work was developed over a period of two years; its application allowed the generation of spaces of expression and significant learning. It managed to enhance moments of attention and student participation, as well as the discovery of new strategies for teaching and learning related to one of the fine arts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Laura Lissette Duarte Ustman, Colegio Holanda

Maestría en Educación. Colegio Holanda, Piedecuesta, Santander

References

Campoy, T., y Gomes, E. (2009). Técnicas e instrumentos cualitativos de recogida de datos. Material no publicado. Recuperado el 8 de diciembre de 2016 de http://www2.unifap.br/gtea/wp-content/uploads/2011/10/T_cnicase-instrumentos-cualitativos-de-recogida-de-datos1.pdf

Durán L. (1995). La importancia de la danza infantil en el proceso educativo. Universidad Veracruzana. México. Recuperado de http://cdigital.uv.mx/bitstream/123456789/4164/1/199542P107.pdf

Ezpeleta, J. (2004). Innovaciones educativas. Reflexiones sobre los contextos en su implementación. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 9,21. Recuperado de www.oei.es/reformaseducativas/reflexiones_innovaciones_educativas_ezpeleta.pdf

Fuentes, S. (2008). Pedagogía de la danza. Cuadernos de danza, 3. Bizkaia: Danza Getxo. Recuperado de http://www.libreriayorick.com/teatro/danza/2868-pedagogia-dela-danza-sylvia-fuentes.html

Flores, J., Gómez, G. R., & Jiménez, E. G. (1999). Metodología de la investigación cualitativa. Málaga: Aljibe.

Heller, E. (2004). Psicología del color. Editorial Gustavo Gili. Barcelona. España. Recuperado de http://www.sncpharma.com/assets/lib/kcfinder/upload/files/libros%20snc/Psicologia%20del%20Color.pdf

Lincovil, M. J. (2016). Danza en la educación inicial: ¿Cuáles son los beneficios? Elige educar. Recuperado de http://www.eligeeducar.cl/cuales-son-los-beneficios-de-incorporar-la-danza-la-educacion-inicial

Ogando, F. (2004). Reporte sobre estado de la investigación en gestión escolar, práctica pedagógica y calidad educativa. Recuperado de http://ww2.educarchile.cl/UserFiles/P0001%5CFile%5CFERNANDOOGANDOInformedeInvestigacion.pdf

Strauss, A., Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa: técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Medellín, Colombia: Editorial Universidad de Antioquia. Recuperado de https://diversidadlocal.files.wordpress.com/2012/09/bases-investigacioncualitativa.pdf

Taylor, S., y Bogdan, R. (1987). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Paidós. España. Recuperado de http://mastor.cl/blog/wp-content/uploads/2011/12/Introduccion-a-metodos-cualitativosde-investigaci%C3%B3n-Taylor-y-Bogdan.-344-pagspdf.pdf

Woods, P. (1987). La etnografía y el maestro. La etnografía en la investigación educativa. Paidós. Barcelona. Recuperado de https://es.scribd.com/document/326167869/Woods-Peter-La-escuela-por-dentro-La-etnografia-enla-investigacion-educativa-pdf

Published

2019-03-15

How to Cite

1.
Duarte Ustman LL. The dance as a interdisciplinary learning strategy in the kids from Holanda School, Headquarters, Los Cacaos, Piedecuesta, Santander, Colombia. ESPIRAL [Internet]. 2019Mar.15 [cited 2024Nov.21];8(1):65-79. Available from: https://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/2119

Issue

Section

ITHACA: Research and Innovation Articles