The dance as a interdisciplinary learning strategy in the kids from Holanda School, Headquarters, Los Cacaos, Piedecuesta, Santander, Colombia
DOI:
https://doi.org/10.15332/erdi.v8i1.2119Keywords:
Dance, interdisciplinary strategy, didactic, Colombian folkloreAbstract
Textual typology and objective. The present research article is the result of a qualitative study, from an ethnographic approach. Its objective is to characterize the effectiveness of dance as an interdisciplinary strategy.
Methodology. The ethnographic approach was applied to educational processes related to teaching practice to children in the multigrade pre-school classroom, first and second, under the model called “Escuela Nueva (New School)”, implemented in Colegio Holanda, sede Los Cacaos in the municipality of Piedecuesta, Santander, Colombia. Interviews and class observation were used as instruments, as well as pedagogical moments that highlight some of the representative dances of Colombian folklore as an interdisciplinary strategy. The intervention of this strategy applied to students was evidenced with the participation of parents and managers.
Results. This work was developed over a period of two years; its application allowed the generation of spaces of expression and significant learning. It managed to enhance moments of attention and student participation, as well as the discovery of new strategies for teaching and learning related to one of the fine arts.
Downloads
References
Campoy, T., y Gomes, E. (2009). Técnicas e instrumentos cualitativos de recogida de datos. Material no publicado. Recuperado el 8 de diciembre de 2016 de http://www2.unifap.br/gtea/wp-content/uploads/2011/10/T_cnicase-instrumentos-cualitativos-de-recogida-de-datos1.pdf
Durán L. (1995). La importancia de la danza infantil en el proceso educativo. Universidad Veracruzana. México. Recuperado de http://cdigital.uv.mx/bitstream/123456789/4164/1/199542P107.pdf
Ezpeleta, J. (2004). Innovaciones educativas. Reflexiones sobre los contextos en su implementación. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 9,21. Recuperado de www.oei.es/reformaseducativas/reflexiones_innovaciones_educativas_ezpeleta.pdf
Fuentes, S. (2008). Pedagogía de la danza. Cuadernos de danza, 3. Bizkaia: Danza Getxo. Recuperado de http://www.libreriayorick.com/teatro/danza/2868-pedagogia-dela-danza-sylvia-fuentes.html
Flores, J., Gómez, G. R., & Jiménez, E. G. (1999). Metodología de la investigación cualitativa. Málaga: Aljibe.
Heller, E. (2004). Psicología del color. Editorial Gustavo Gili. Barcelona. España. Recuperado de http://www.sncpharma.com/assets/lib/kcfinder/upload/files/libros%20snc/Psicologia%20del%20Color.pdf
Lincovil, M. J. (2016). Danza en la educación inicial: ¿Cuáles son los beneficios? Elige educar. Recuperado de http://www.eligeeducar.cl/cuales-son-los-beneficios-de-incorporar-la-danza-la-educacion-inicial
Ogando, F. (2004). Reporte sobre estado de la investigación en gestión escolar, práctica pedagógica y calidad educativa. Recuperado de http://ww2.educarchile.cl/UserFiles/P0001%5CFile%5CFERNANDOOGANDOInformedeInvestigacion.pdf
Strauss, A., Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa: técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Medellín, Colombia: Editorial Universidad de Antioquia. Recuperado de https://diversidadlocal.files.wordpress.com/2012/09/bases-investigacioncualitativa.pdf
Taylor, S., y Bogdan, R. (1987). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Paidós. España. Recuperado de http://mastor.cl/blog/wp-content/uploads/2011/12/Introduccion-a-metodos-cualitativosde-investigaci%C3%B3n-Taylor-y-Bogdan.-344-pagspdf.pdf
Woods, P. (1987). La etnografía y el maestro. La etnografía en la investigación educativa. Paidós. Barcelona. Recuperado de https://es.scribd.com/document/326167869/Woods-Peter-La-escuela-por-dentro-La-etnografia-enla-investigacion-educativa-pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Publishing and copyright
The authors of the articles accepted to be published, transfer proprietary rights to Espiral, Journal of Teaching and Research for the partial reproduction of the published work in electronic media (websites, indexes, directories), as long as their purposes are academic but not commercial.