Forms of evaluation of the learning in superior level: Notes from a narrative research in the Faculty of Psychology of the National University of Mar del Plata
DOI:
https://doi.org/10.15332/erdi.v8i1.2115Keywords:
Evaluation, learnings, narrative research, teachersAbstract
The objective of this article is to interpret the teachers’ stories about teaching and specifically about the evaluation of learning in psychology at the National University of Mar del Plata.
Metodology. We chose a qualitative approach from a narrative perspective focused on the understanding of the meanings that research participants give to evaluative practices. For data collection, the technique of semi-structured interviews combined with materials, instruments and practices for evaluating the learning developed and used by the selected teachers was privileged. The design and implementation of evaluation systems proposed by each of the teachers interviewed tends to be linked to the particular assessments that each one of them speaks about the evaluation of learning.
Resultados. In such a way that variables such as complexity, articulation and the layout of the forms of evaluation are different depending on whether they are considered of greater or lesser importance within the teaching pedagogical activities. We also recognize a similar recurrence where evaluation, teaching and learning happen almost simultaneously and changes in practices refer to broader changes from the curriculum and didactics.
Downloads
References
Álvarez M, J. M. (2001). Evaluar para conocer, examinar para excluir. Madrid: Morata.
Bain, K. (2007). ¿Cómo evalúan a sus estudiantes y a sí mismos? En Lo que hacen los mejores profesores universitarios. Publicaciones de la Universidad de Valencia, Editado en Barcelona.
Bain, K. (2012). ¿Qué es la buena enseñanza? Revista de Educación de la Facultad de Humanidades, No. 4. Mar del Plata, UNMdP. Recuperado de http://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/r_educ/article/view/85/148
Bakker, L., y López, M. (2010). Evaluación de los aprendizajes en la asignatura Biologia Humana de la Facultad de Psicología: en búsqueda de una práctica consensuada. En: Porta, L. Docencia Universitaria: Currículo, enseñanza y evaluación. Mar del Plata, UNMdP.
Bolívar, A., y Fernández, D. (2001). La investigación biográfico-narrativa en educación enfoque y metodología. Barcelona: Ed. Muralla.
Bruner, J. (1998). Realidad mental, mundos posibles. Barcelona: Gedisa.
Camillioni, A. (2010). La validez de la enseñanza y la evaluación. En Rebeca Anijovich (comp.). La evaluación significativa.
Camillioni, A., y Cols, E. (2010). La problemática de la investigación didáctica: el caso de una investigación sobre formatos de evaluación de los aprendizajes y sus relaciones con las modalidades de estudio de alumnos universitarios. En Catalina Wainerman. El quehacer de la investigación en educación. Buenos Aires: Manantial.
Celman, S. (1998). ¿Es posible mejorar la evaluación y transformarla en una herramienta de conocimiento? En La evaluación de los aprendizajes en el debate didáctico contemporáneo. Buenos Aires: Paidós.
Celman, S. (2003). Evaluación de los aprendizajes universitarios. Más allá de la acreditación. Universidad Nacional del Sur.
Cols, E. B. (2009). Introducción. La evaluación de los aprendizajes como objeto de estudio y campo de prácticas. [En línea] Archivos de Ciencias de la Educación (4a. época), 3(3).
De Vincenzi, A. (2009). Concepciones de enseñanza y su relación con las prácticas docentes: un estudio con profesores universitarios. Educación y Educadores. 12(2), 87-101.
Di Domenico, C. y Vilanova, A. (1999). Formación de psicólogos en el Mercosur. Mar del Plata: Universidad Nacional de Mar del Plata.
Gadamer, H. (2001). Verdad y método I. Salamanca. Sígueme.
Goodson, I. (1992). Studying teachers Lives. Londres: Routledge.
Hubbard, R. S., y Power, B. M. (1999). Living the questions: A guide for teacher-researchers. Portland, Maine: Stenhouse.
Jackson, P. (2002). La vida en las aulas. Nueva introducción del autor. Madrid: Morata.
Litwin, E. (1998). Las configuraciones didácticas. Una nueva agenda para la enseñanza superior. Buenos Aires: Paidós.
Litwin, E. (2008). El oficio de enseñar: condiciones y contextos. Buenos Aires: Paidós.
McEwan, H., y Egan, K. (1998). La narrativa en la enseñanza, el aprendizaje y la investigación. Buenos Aires: Amorrortu.
Marrero, J. (1993). Las teorías implícitas del profesorado: vínculo entre la cultura y la práctica de la enseñanza. En Rodrigo, M., Rodríguez, A., y Marrero, J. Las teorías implícitas. Una aproximación al conocimiento cotidiano. Madrid: Visor.
Montero, M. (2001). La construcción del conocimiento en la enseñanza. En C. Marcelo (comp.). La función docente, (pp. 47-83). Madrid: Síntesis.
Moya, L. (2012). Análisis de la formación básica de carreras de psicología de universidades públicas: un estudio comparativo. Anuario de Proyectos e Informes de Becarios de Investigación de la Facultad de Psicología de la Universidad Nacional de Mar del Plata, 9, 710-718.
Porta, L., Sarasa, M. y Álvarez, Z. (2010, julio). La investigación narrativa en la enseñanza: las buenas prácticas y las biografías de los profesores memorables. En Revista de Educación, Año 1 – Núm. 1. Facultad de Humanidades. UNMDP.
Porta, L. (2017). La narrativa biográfica como magma de significaciones y cristalización de sentidos. Conferencia de Apertura de las II Fábrica de Ideas (Historias y Prácticas). Mar del Plata, 7, 8 y 9 de septiembre.
Recalt, A. (2018). Relatos de profesores acerca de la eva- luación de los aprendizajes en la Facultad de Psicología de la Universidad Nacional de Mar del Plata. Trabajo Profesional en Docencia Universitaria. Mar del Plata, UNMdP.
Yedaide, M., Álvarez, Z., y Porta, L. (2015). La investigación narrativa como moción epistémico-político. En Revista Científico Guillermo de Ockham, 13(1).
Entrevistas:
E1. Entrevista realizada a la titular de la materia Psicología Ju- rídica, por Adrián Recalt. Mayo 2017.
E2. Entrevista realizada al adjunto a cargo de la materia Epistemología de la Psicología, por Ardían Recalt. Septiembre 2017.
E3. Entrevista realizada al titular de la materia Núcleos Problemáticos, por Adrián Recalt. Octubre 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Publishing and copyright
The authors of the articles accepted to be published, transfer proprietary rights to Espiral, Journal of Teaching and Research for the partial reproduction of the published work in electronic media (websites, indexes, directories), as long as their purposes are academic but not commercial.