Teachers’ education system in México: Continuity, reform, change and challenges for educational policies

Authors

  • José Eriberto Cifuentes Medina Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
  • Aura Lucía Camargo Silva Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia

DOI:

https://doi.org/10.15332/erdi.v7i2.2009

Keywords:

Teachers’ education, continuity, reform, change, challenges, educational policies

Abstract

Text typology. In the following refl­ection paper, we share partial research results about the education of Mexican teachers. Continuity, reform and change based on Arnaut (2004).
Research methodology. The first and probably the most essential element in this research is the heterogenic analysis in regards of all aspects of teachers’ education: administrative, organizational, curricular, professional. We also include the reasons why each person chooses to be a teacher- be that vocational or contextual. This constitutes an analysis about the education of teachers. We also draw some comparisons with other countries in Latin-America.
Results. The results show that the main components in teachers’ education policies as pointed by Aguerrondo (2003) create, through an impact in budget, some normative changes for improving the quality of teachers. This ends up in integral and coherent strategies in the teaching process; however, these decisions can be perceived as threatening because of the very characteristic of the educational system.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Eriberto Cifuentes Medina, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia

Magíster en Educación
Especialista en Educación con énfasis en Evaluación Educativa
Docente de la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia

Aura Lucía Camargo Silva, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia

Magíster en Educación
Licenciada en Matemáticas y Física
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.
Docente de la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Tunja, Colombia

References

Aguerrondo, I. (2002). La calidad de la educación: Ejes para su definición y evaluación. Organización de Estados Iberoamericanos.

Aguerrondo, I. (2003). Formación docente: desafíos de la política educativa. Cuadernos de discusión 8. México.

Arnaut, A. (2004). El sistema de formación de maestros en México. Continuidad, reforma y cambio. Cuadernos de Discusión N° 17. Secretaría de Educación Pública, México.

Galván, L. (2004). La educación mexicana en el siglo XIX: 1821-1921. En Zuluaga, O. y Ossenbach, G. et al. (Comps.) Génesis y desarrollo de los sistemas Educativos Iberoamericanos Siglo XIX. Tomo I. (1ª ed.). Bogotá: Editorial: Magisterio.

Hernández, A. (2015). Educación y narrativa, voces y vivencias de los profesores de Chiapas y Oaxaca. Chiapas, México.

Lozano, R. A. (Coord.). (2005). El éxito en la enseñanza: Aspectos didácticos de las facetas del profesor. (1ª ed.). México: Editorial Trillas.

Nussbaum, M. (2010). Sin fines de lucro. Por qué la democracia necesita de las humanidades. Buenos Aires: Katz Editores.

Ordoñez, C. (1995). Administración y desarrollo de comunidades educativas. Hacia un nuevo paradigma de organización escolar.

Paladines, C. (2006). Historia de la educación y el pensamiento pedagógico ecuatorianos: siglo XIX. Loja, Ecuador: Universidad Técnica Particular de Loja.

Roa, K. (2015). El sistema de formación docente en México y su impacto en la Educación. Recuperado de https://prezi.com/qgdlfdvyxg6l/el-sistema-de-formacion-Docenteen-mexico-y-su-impacto-en-la/

Secretaría de Educación Pública (2003). Hacia una política integral para la formación y el desarrollo profesional de los maestros de educación básica. Cuadernos de Discusión 1. México, D. F.

Tedesco, J. (1999). Profesionalización y capacitación docente. Unesco, Instituto Internacional de Planeamiento de la Educación. Buenos Aires, Argentina.

Published

2017-07-01

How to Cite

1.
Cifuentes Medina JE, Camargo Silva AL. Teachers’ education system in México: Continuity, reform, change and challenges for educational policies. ESPIRAL [Internet]. 2017Jul.1 [cited 2024Nov.21];7(2):107-19. Available from: https://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/2009

Issue

Section

ITHACA: Research and Innovation Articles