Teachers’ education system in México: Continuity, reform, change and challenges for educational policies
DOI:
https://doi.org/10.15332/erdi.v7i2.2009Keywords:
Teachers’ education, continuity, reform, change, challenges, educational policiesAbstract
Text typology. In the following reflection paper, we share partial research results about the education of Mexican teachers. Continuity, reform and change based on Arnaut (2004).
Research methodology. The first and probably the most essential element in this research is the heterogenic analysis in regards of all aspects of teachers’ education: administrative, organizational, curricular, professional. We also include the reasons why each person chooses to be a teacher- be that vocational or contextual. This constitutes an analysis about the education of teachers. We also draw some comparisons with other countries in Latin-America.
Results. The results show that the main components in teachers’ education policies as pointed by Aguerrondo (2003) create, through an impact in budget, some normative changes for improving the quality of teachers. This ends up in integral and coherent strategies in the teaching process; however, these decisions can be perceived as threatening because of the very characteristic of the educational system.
Downloads
References
Aguerrondo, I. (2002). La calidad de la educación: Ejes para su definición y evaluación. Organización de Estados Iberoamericanos.
Aguerrondo, I. (2003). Formación docente: desafíos de la política educativa. Cuadernos de discusión 8. México.
Arnaut, A. (2004). El sistema de formación de maestros en México. Continuidad, reforma y cambio. Cuadernos de Discusión N° 17. Secretaría de Educación Pública, México.
Galván, L. (2004). La educación mexicana en el siglo XIX: 1821-1921. En Zuluaga, O. y Ossenbach, G. et al. (Comps.) Génesis y desarrollo de los sistemas Educativos Iberoamericanos Siglo XIX. Tomo I. (1ª ed.). Bogotá: Editorial: Magisterio.
Hernández, A. (2015). Educación y narrativa, voces y vivencias de los profesores de Chiapas y Oaxaca. Chiapas, México.
Lozano, R. A. (Coord.). (2005). El éxito en la enseñanza: Aspectos didácticos de las facetas del profesor. (1ª ed.). México: Editorial Trillas.
Nussbaum, M. (2010). Sin fines de lucro. Por qué la democracia necesita de las humanidades. Buenos Aires: Katz Editores.
Ordoñez, C. (1995). Administración y desarrollo de comunidades educativas. Hacia un nuevo paradigma de organización escolar.
Paladines, C. (2006). Historia de la educación y el pensamiento pedagógico ecuatorianos: siglo XIX. Loja, Ecuador: Universidad Técnica Particular de Loja.
Roa, K. (2015). El sistema de formación docente en México y su impacto en la Educación. Recuperado de https://prezi.com/qgdlfdvyxg6l/el-sistema-de-formacion-Docenteen-mexico-y-su-impacto-en-la/
Secretaría de Educación Pública (2003). Hacia una política integral para la formación y el desarrollo profesional de los maestros de educación básica. Cuadernos de Discusión 1. México, D. F.
Tedesco, J. (1999). Profesionalización y capacitación docente. Unesco, Instituto Internacional de Planeamiento de la Educación. Buenos Aires, Argentina.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Publishing and copyright
The authors of the articles accepted to be published, transfer proprietary rights to Espiral, Journal of Teaching and Research for the partial reproduction of the published work in electronic media (websites, indexes, directories), as long as their purposes are academic but not commercial.