Teaching Competencies: From the opinion of professors of undergraduate psychology programs
DOI:
https://doi.org/10.15332/erdi.v7i2.2007Keywords:
Conceptions, competencies, teaching competences, training, psychologyAbstract
Objective. This article is the product of the research obtained as a result of the thesis “Teaching competencies for professors of undergraduate psychology programs”. It aims to determine the conception of teaching competences of teachers of undergraduate psychology programs.
Methodology. The research was guided by the qualitative research paradigm, the historical hermeneutical approach and the ethnographic model; field work was done using unstructured interviews, applied to university professors assigned to the undergraduate psychology programs of the Mariana University and the CESMAG University in the city of Pasto, Nariño, Colombia.
The results. Were synthesized in a matrix of categories based on the information collected. Information was analyzed through the triangulation technique. The information obtained was divided and analyzed in three sections, the first being the teaching competences as a means for the transmission of knowledge; the second, teaching competences as personal and social skills and the third, the teaching competences as abilities for integral formation.
Conclusions. It was concluded that it is necessary for teachers to carry out training in the competency-based approach, with the aim of reinforcing their knowledge on this topic that can guide an education that responds to the needs of the 21st century.
Downloads
References
Abadía, A. et al. (2015). Competencias del buen docente universitario. Opinión de los estudiantes. REDU, 13(2), 363-390.
Angrosino, M. (2012). Etnografía y observación participante en investigación cualitativa. Madrid: Ediciones Morata.
Beneitone, P. et al. (2007). Reflexiones y perspectivas de la educación superior en América Latina. Informe final proyecto Tuning - América Latina 2004-2007. Recuperado de file:///C:/Users/Andres/Downloads/LIBRO_TUNING_AMERICA_LATINA_version_final_espanol%20(1).pdf
Bericat, E. (1998). La integración de los métodos cuantitativo y cualitativo en la investigación social. Barcelona: Ariel.
Biesta, G. (2012). The future of teacher education: Evidence, competence or wisdom? ROSE Research on Steiner Education, 3(1), 8-21.
Bonilla, C., & Rodríguez, S. (1997). Más allá del dilema de los métodos la investigación en ciencias sociales. Bogotá: Ediciones Uniandes.
Bozu, Z. (2010). Los jóvenes profesores universitarios en el contexto actual de la enseñanza universitaria. Claves y controversias. Revista Iberoamericana de Educación, 51, 3-25.
Bragós, R. (2012). Las competencias del profesorado en el entorno CDIO. REDU Revista de Docencia Universitaria, 10(2), 57-73.
Calvache, J. (2005). La investigación una alternativa pedagógica y didáctica en la formación profesional. San Juan de Pasto. CEPUN Centro de Publicaciones Universidad de Nariño.
Cerda, H. (2011). Los elementos de la investigación cómo reconocerlos, diseñarlos y construirlos. Bogotá: Editorial Magisterio.
Consejo Nacional de Acreditación CNA (2013). Lineamientos para la acreditación de programas de pregrado. Recuperado de http://www.cna.gov.co/1741/articles-186359_pregrado_2013.pdf.
Delors, J. (1996). La educación encierra un tesoro. Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la educación para el siglo XXI presidiada por Jaques Delors. Madrid, España: Santilla Ediciones UNESCO.
Domínguez, M., y Medina, M. (2010). Evaluación de las competencias docentes. Innovación Educativa, 10(53), 19-41.
Echeverria, P. (2010). El papel de la docencia universitaria en la formación inicial de profesores. Calidad en la Educación, 32, 150-165.
Freire, P. (2008). Paulo Freire y la pedagogía del oprimido. Rhela, 10, 57-72
Giné, N. (2008). Cómo mejorar la docencia universitaria: el punto de vista del estudiantado. Revista Complutense de Educación, 20(1), 117-134.
Guzmán, I., y Marín, R. (2011). La competencia y las competencias docentes: reflexiones sobre el concepto y la evaluación. REIFOP, 14(1), 151-163.
Hernández, I.; Alvarado, J., y Luna, M. (2015). Creatividad e innovación: competencias genéricas o transversales en la formación profesional. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 44, 135-151.
Hoyos, G. (2011). Los intereses de la vida cotidiana y las ciencias (Kant, Husserl, Habermas). Bogotá D.C., Colombia: Empresa Editorial Universidad Nacional de Colombia.
Martínez, J. (2011). Metodologías de la investigación cualitativa. Silogismo más que Conceptos, 8(1), 27-38.
Ministerio de Educación Nacional (2003). Decreto 2566 de septiembre 10 de 2003. Por el cual se establecen las condiciones mínimas de calidad y demás requisitos para el ofrecimiento y desarrollo de programas académicos de educación superior y se dictan otras disposiciones. Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-86425_Archivo_pdf.pdf
Ministerio de Educación Nacional (2015). “Por el cual se adiciona el Decreto 1075 de 2015 Único Reglamentario del Sector Educación, para reglamentar la Ley 1740 de 2014”. Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-353594_recurso_1.pdf
Morales, R., y Cabrera, J. (2012). Competencias docentes transversales, el método de selección MiZona-CDT. REDU Revista de Docencia Universitaria, 10(2), 75-101.
Sabogal, J. (2009). Desarrollo humano multidimensional. Facultad de Ciencias Económicas y Administrativas – FACEA, Universidad de Nariño. Pasto. Editorial Universitaria.
Tejada, F. (2009). Competencias docentes. Profesorado Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 13(2), 1-15.
Tobón, S. (2013). Formación integral y competencias: pensamiento complejo, currículo, didáctica y evaluación. (4ª ed.). Bogotá: Ecoe Ediciones Ltda.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Publishing and copyright
The authors of the articles accepted to be published, transfer proprietary rights to Espiral, Journal of Teaching and Research for the partial reproduction of the published work in electronic media (websites, indexes, directories), as long as their purposes are academic but not commercial.