Application of the Matte method as a strategy for strengthening reading processes in the first degree in an educational institution
DOI:
https://doi.org/10.15332/erdi.v7i2.2005Keywords:
Meaningful learning, writing, pedagogical strategy, reading, teaching resourceAbstract
Textual and objective typology. This research article aims to present the application of the Matte method for learning to read and write, as a strategy to strengthen these competences in students who start the school year. Based on the postulates of Emilia Ferreiro on the learning of literacy and the contributions of Claudio Matte creator of the method, we tried to reorient the literacy process to overcome the mechanistic tendency, with the design of a contextualized proposal, which required the adjustment of strategies and pedagogical resources necessary for its implementation.
Methodology. The research was conducted with first grade students in an official educational institution, under the action research methodology, organized in four phases: the contextualization -in which actor characterization tasks were carried out-, the implementation -in which design, adaptation and application of strategies and resources for learning were carried out-, as well as guidance to parents, which were harmonized with regulatory and institutional requirements.
The reflection phase allowed the recording of pertinent information for feedback in the pedagogical journals and the assessment phase was developed transversally with a “timeless” implication.
Results and conclusion. The effectiveness of the method is demonstrated by low levels of failure at school and the contributions identified in each category of analysis. Finally, some limitations were found, such as the lack of commitment of some parents, in the accompaniment of complementary learning activities and in the formation of appropriate habits.
Downloads
References
Ballesta, J. (1995). Función didáctica de los materiales curriculares. Pixel-Bit Revista de Medios y Educación, (5), 29-46. Recuperado de https://idus.us.es/xmlui/handle/11441/45440
Barbosa, F. (1999). Incidencia del docente en la lectura y la escritura. Revista Educere, 3(5), 1-6. Recuperado de http://media.utp.edu.co/referencias-bibliograficas/uploads/referencias/articulo/131-incidencia-del-docente-en-lalectura-y-la-escriturapdf-rgqOD-articulo.pdf
Barón, L., Müller, O. (2014). La teoría lingüística de Noam Chomsky: del inicio a la actualidad. Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/leng/v42n2/v42n2a08.pdf
Pilleux, M. (2001). Competencia comunicativa y análisis del discurso. Estudios Filológicos, (36), 143-152. https://dx.doi.org/10.4067/S0071-17132001003600010
Bravo, J. (2004). Los medios de enseñanza: clasificación, selección y aplicación. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, (24). 113-124. Recuperado de http://acdc.sav.us.es/ojs/index.php/pixelbit/article/view/827/760
Cano, A. (2006). Comunicación y lenguaje. Universidad de Castilla-La Mancha, España. Recuperado de https://www.uclm.es/profesorado/agcano/comunicacion.htm
Domínguez, S. (2010). La educación, cosa de dos: La escuela y la familia. Revista temas para la Educación, (8), 1-15. Recuperado de https://educrea.cl/wp-content/uploads/2017/03/DOC2-esc-y-fam.pdf
Elliot, J. (1990). La investigación acción en educación. Ediciones Morata, S.L. Recuperado de http://www.terras.edu.ar/biblioteca/37/37ELLIOT-Jhon-Cap-1-y-5.pdf
Ferreiro, E. (2001). Pasado y presente de los verbos leer y escribir. Recuperado de https://books.google.com.co/books?id=SgjGDQAAQBAJ&pg=PT25&lpg=PT25&dq=los+ni%C3%B1os+todos+los+ni%C3%B1os+se+los+aseguro+estan+dispuestos+a+la+aventura+del+aprendizaje&source=bl&ots=YWs0RrHV6i&sig=F1pSAZEDy_4x4yhp4hbIu4cz0Ho&hl=es-419&sa=X&ved=0ahUKEwjUwt3EmPDTAhVHKyYKHQJOBroQ6AEIJTAA#v=onepage&q=los%20ni%C3%B1os%20todos%20los%20ni%C3%B1os%20se%20los%20aseguro%20estan%20dispuestos%20a%20la%20aventura%20del%20aprendizaje&f=false
Ferrer, G. (2005). Del limbo a un proceso en el lenguaje. Cuadernos de Lingüística Hispánica, (7), 165-174. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/3222/322230192015.pdf
Martínez, L. (2007). La observación y el diario de campo en la definición de un tema de investigación. Recuperado de http://datateca.unad.edu.co/contenidos/401121/diario_de_campo.pdf
Matte, C. (1884). Nuevo silabario del método Matte. Recuperado de https://issuu.com/conypradenas/docs/metodo-matte
Oporto, S. (2012). Estudio sobre la posible influencia de las actividades extraescolares en la adquisición de la lectoescritura. (Tesis magistral). Universidad Internacional de La Rioja, España. Recuperado de http://reunir.unir.net/bitstream/handle/123456789/523/Oporto.SaraMaria. pdf?sequence=1
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (2008). El desafío de la alfabetización en el mundo. Sector de Educación de la UNESCO División de Coordinación de las Prioridades de las Naciones Unidas en Educación, Francia. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0016/001631/163170s.pdf
Pérez, S., y Nieto, M. (1992). La investigación-acción en la educación formal y no formal. Recuperado de http://espacio.uned.es/fez/eserv/bibliuned:20405/investigacion_accion.pdf
Sampieri, R., Hernández, C. & Baptista, P. (2000). Metodología de la investigación. Recuperado de http://es.slideshare.net/gerardosanchezpereyra/roberto-hernndez-sampieri-metodologa-investigacin
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Publishing and copyright
The authors of the articles accepted to be published, transfer proprietary rights to Espiral, Journal of Teaching and Research for the partial reproduction of the published work in electronic media (websites, indexes, directories), as long as their purposes are academic but not commercial.