Application of the Matte method as a strategy for strengthening reading processes in the first degree in an educational institution

Authors

  • Nury Rocío Gómez Barahona Universidad Autónoma de Bucaramanga
  • Manuel José Acebedo Afanador Universidad Autónoma de Bucaramanga

DOI:

https://doi.org/10.15332/erdi.v7i2.2005

Keywords:

Meaningful learning, writing, pedagogical strategy, reading, teaching resource

Abstract

Textual and objective typology. This research article aims to present the application of the Matte method for learning to read and write, as a strategy to strengthen these competences in students who start the school year. Based on the postulates of Emilia Ferreiro on the learning of literacy and the contributions of Claudio Matte creator of the method, we tried to reorient the literacy process to overcome the mechanistic tendency, with the design of a contextualized proposal, which required the adjustment of strategies and pedagogical resources necessary for its implementation.
Methodology. The research was conducted with fi­rst grade students in an official educational institution, under the action research methodology, organized in four phases: the contextualization -in which actor characterization tasks were carried out-, the implementation -in which design, adaptation and application of strategies and resources for learning were carried out-, as well as guidance to parents, which were harmonized with regulatory and institutional requirements.
The reflection phase allowed the recording of pertinent information for feedback in the pedagogical journals and the assessment phase was developed transversally with a “timeless” implication.
Results and conclusion. The effectiveness of the method is demonstrated by low levels of failure at school and the contributions identi­fied in each category of analysis. Finally, some limitations were found, such as the lack of commitment of some parents, in the accompaniment of complementary learning activities and in the formation of appropriate habits.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nury Rocío Gómez Barahona, Universidad Autónoma de Bucaramanga

Especialista en Orientación Vocacional y Ocupacional. Magíster en Educación (c) Universidad Autónoma de Bucaramanga, Bucaramanga

Manuel José Acebedo Afanador, Universidad Autónoma de Bucaramanga

Doctor en Educación Universidad Autónoma de Bucaramanga, Bucaramanga

References

Ballesta, J. (1995). Función didáctica de los materiales curriculares. Pixel-Bit Revista de Medios y Educación, (5), 29-46. Recuperado de https://idus.us.es/xmlui/handle/11441/45440

Barbosa, F. (1999). Incidencia del docente en la lectura y la escritura. Revista Educere, 3(5), 1-6. Recuperado de http://media.utp.edu.co/referencias-bibliograficas/uploads/referencias/articulo/131-incidencia-del-docente-en-lalectura-y-la-escriturapdf-rgqOD-articulo.pdf

Barón, L., Müller, O. (2014). La teoría lingüística de Noam Chomsky: del inicio a la actualidad. Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/leng/v42n2/v42n2a08.pdf

Pilleux, M. (2001). Competencia comunicativa y análisis del discurso. Estudios Filológicos, (36), 143-152. https://dx.doi.org/10.4067/S0071-17132001003600010

Bravo, J. (2004). Los medios de enseñanza: clasificación, selección y aplicación. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, (24). 113-124. Recuperado de http://acdc.sav.us.es/ojs/index.php/pixelbit/article/view/827/760

Cano, A. (2006). Comunicación y lenguaje. Universidad de Castilla-La Mancha, España. Recuperado de https://www.uclm.es/profesorado/agcano/comunicacion.htm

Domínguez, S. (2010). La educación, cosa de dos: La escuela y la familia. Revista temas para la Educación, (8), 1-15. Recuperado de https://educrea.cl/wp-content/uploads/2017/03/DOC2-esc-y-fam.pdf

Elliot, J. (1990). La investigación acción en educación. Ediciones Morata, S.L. Recuperado de http://www.terras.edu.ar/biblioteca/37/37ELLIOT-Jhon-Cap-1-y-5.pdf

Ferreiro, E. (2001). Pasado y presente de los verbos leer y escribir. Recuperado de https://books.google.com.co/books?id=SgjGDQAAQBAJ&pg=PT25&lpg=PT25&dq=los+ni%C3%B1os+todos+los+ni%C3%B1os+se+los+aseguro+estan+dispuestos+a+la+aventura+del+aprendizaje&source=bl&ots=YWs0RrHV6i&sig=F1pSAZEDy_4x4yhp4hbIu4cz0Ho&hl=es-419&sa=X&ved=0ahUKEwjUwt3EmPDTAhVHKyYKHQJOBroQ6AEIJTAA#v=onepage&q=los%20ni%C3%B1os%20todos%20los%20ni%C3%B1os%20se%20los%20aseguro%20estan%20dispuestos%20a%20la%20aventura%20del%20aprendizaje&f=false

Ferrer, G. (2005). Del limbo a un proceso en el lenguaje. Cuadernos de Lingüística Hispánica, (7), 165-174. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/3222/322230192015.pdf

Martínez, L. (2007). La observación y el diario de campo en la definición de un tema de investigación. Recuperado de http://datateca.unad.edu.co/contenidos/401121/diario_de_campo.pdf

Matte, C. (1884). Nuevo silabario del método Matte. Recuperado de https://issuu.com/conypradenas/docs/metodo-matte

Oporto, S. (2012). Estudio sobre la posible influencia de las actividades extraescolares en la adquisición de la lectoescritura. (Tesis magistral). Universidad Internacional de La Rioja, España. Recuperado de http://reunir.unir.net/bitstream/handle/123456789/523/Oporto.SaraMaria. pdf?sequence=1

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (2008). El desafío de la alfabetización en el mundo. Sector de Educación de la UNESCO División de Coordinación de las Prioridades de las Naciones Unidas en Educación, Francia. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0016/001631/163170s.pdf

Pérez, S., y Nieto, M. (1992). La investigación-acción en la educación formal y no formal. Recuperado de http://espacio.uned.es/fez/eserv/bibliuned:20405/investigacion_accion.pdf

Sampieri, R., Hernández, C. & Baptista, P. (2000). Metodología de la investigación. Recuperado de http://es.slideshare.net/gerardosanchezpereyra/roberto-hernndez-sampieri-metodologa-investigacin

Published

2017-07-01

How to Cite

1.
Gómez Barahona NR, Acebedo Afanador MJ. Application of the Matte method as a strategy for strengthening reading processes in the first degree in an educational institution. ESPIRAL [Internet]. 2017Jul.1 [cited 2024Nov.21];7(2):53-74. Available from: https://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/2005

Issue

Section

ITHACA: Research and Innovation Articles