Institutional and pedagogical actions that impact the English learning process of 3rd and 5th grade students from two educational institutions in the city of Neiva

Authors

  • Leonardo Herrera Mosquera Universidad Surcolombiana
  • Geraldine Puentes Sierra Universidad Surcolombiana
  • Angie Katherine Urazán Universidad Surcolombiana

DOI:

https://doi.org/10.15332/erdi.v7i2.2003

Keywords:

Institutional actions, pedagogical strategies, teaching and learning of english, teaching resources, primary education

Abstract

Objective and textual typology. This article describes the investigative process developed in two schools –one public and one private– of the city of Neiva. The main objective of this study was to identify the institutional and pedagogical actions that foster the process of learning English in students of third and ­fifth grades of primary school.
Methodology. The study was conducted following a qualitative-descriptive model with a population of 99 students, three teachers and two managers. The data collection instruments used for this study consisted mainly of surveys, semi-structured interviews and class observation notes. The data were analyzed and classifi­ed according to four categories: institutional actions, pedagogical activities, didactic resources and limitations to the process.
Results. The results are presented according to the concepts provided by the directors, teachers and students of each of the schools, and supported by the class observation notes.
Conclusions. Although, historically, public and private institutions are perceived as having signifi­cant differences, both at the institutional level and in the classroom, actions can be generated that reduce these differences, in many cases of budgetary and curricular nature, in such a way that result in an effective process of learning English. The implementation of various pedagogical strategies, a more constant use of the target language and a more efficient use of available resources contribute towards this purpose.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Leonardo Herrera Mosquera, Universidad Surcolombiana

Magíster en TESOL Universidad Surcolombiana Neiva, Huila, Colombia

Geraldine Puentes Sierra, Universidad Surcolombiana

Licenciada en Educación Básica con énfasis en Humanidades, Lengua Extranjera-Inglés Universidad Surcolombiana Neiva, Huila, Colombia

Angie Katherine Urazán, Universidad Surcolombiana

Estudiante último semestre de Educación Básica con énfasis en Humanidades Lengua Extranjera- Inglés Universidad Surcolombiana Neiva, Huila, Colombia

References

Agudelo, S. (2011). Los métodos de enseñanza en ELE: El método comunicativo revisado. Universidad de Montreal. Recuperado de https://papyrus.bib.umontreal.ca/xmlui/bitstream/handle/1866/5189/Agudelo_Sandra_Paola_2011_memoire.pdf

Barrera, M., y Valencia, P. (2008). Manual de apoyo para docentes: Estrategias de manejo conductual en el aula. Recuperado de http://ww2.educarchile.cl/UserFiles/P0037/File/Inspector/Paz%20ciudadana%205%20Manual_Manejo_de_Aula_Docentes_Final_17.11.08.pdf

Bastidas, J. A. (s.f.). El método ecléctico. Recuperado de http://revistahechos.udenar.edu.co/wp-content/uploads/2012/05/52.pdf

Buitrago, J., y Herrera, E. (s.f.). La metodología “respuesta física total” como herramienta para el aprendizaje del inglés en grado primero del Liceo Arquideocesano de Nuestra Señora. Universidad de Manizales. Recuperado de http://ridum.umanizales.edu.co:8080/xmlui/bitstream/handle/6789/923/Tesis%20de%20grado%20Respuesta%20Fisica%20Total.pdf?sequence=1

Bustos, P., López, N., Meriño, C., Molina, C., y San Martin, V. (2012): El uso de materiales audiovisuales y su influencia en el aprendizaje del idioma inglés. Universidad del BÍIOBÍO, Facultad de Educación Departamento de Artes y Letras. Recuperado de http://repobib.ubiobio.cl/jspui/bitstream/123456789/172/1/Bustos_Flores_Patricia.pdf

Cánovas, M. (s.f.). La situación posmétodo: estrategias emergentes y confluyentes para la enseñanza de segundas lenguas y de lenguas extranjeras. Centro Virtual Cervantes. Recuperado de http://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/antologia_didactica/enfoque_comunicativo/kumaravadivelu01.htm

El Tiempo (2013). Siete de cada diez profesores de inglés en el país tienen nivel bajo. Recuperado de http://www.eltiempo.com/archivo/documento/CMS-13144584

Fandiño-Parra, Y.J., Bermúdez-Jiménez, J.R., y Lugo-Vásquez, V.E. (2012). Retos del Programa Nacional de Bilingüismo. Colombia Bilingüe. Educ. Educ. 15(3), 363-381. Recuperado de http://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/2172/2951

García, M., Espinosa, J.R., Jiménez, F. y Parra, J.D. (2013). Separados y desiguales. Educación y clases sociales en Colombia. Bogotá: Centro de Estudios de Derecho, Justicia y Sociedad, Dejusticia. Recuperado de https://www.dejusticia.org/wpcontent/uploads/2017/04/fi_name_recurso_591.pdf

Kumaravadivelu, B. (2003). Beyond Methods: Macrostrategies for Language Teaching. Recuperado de https://mail.google.com/mail/u/0/#inbox/15d62af41d11507a?projector=1

Larsen-Freeman, D. (2000). Techniques and Principles in Language Teaching. (Second Edition). Oxford University Press.

Linares, A. (2011). El inglés se enseña todavía de forma muy arcaica. El Tiempo. Recuperado de: http://www.eltiempo.com/archivo/documento/MAM-4479844

Luzón, J. y Pastor, I. (s.f.). El enfoque comunicativo en la enseñanza de lenguas. Un desafío para los sistemas de enseñanza y aprendizaje abiertos y a distancia. Instituto Cervantes. España. Recuperado de http://revistas.uned.es/index.php/ried/article/viewfile/2077/1952

Madrid, D. (2001). Materiales didácticos para la enseñanza del inglés en Ciencias de la Educación. En Bruton, A., y Lorenzo, F.J. (Eds.). Perspectivas actuales en la metodología de la enseñanza del inglés en las universidades andaluzas. Revista de Enseñanza Universitaria, nº extraordinario, pp. 213-232, ISSN 1131-5245. Recuperado de http://www.ugr.es/~dmadrid/Publicaciones/Materiales%20didacticos%20ensegnanza%20ingles%20CC%20Educacion.pdf

Martínez, D. (2011). La condición del post-método como una oportunidad para avanzar hacia una “nueva era pedagógica”. Recuperado de http://www.idep.edu.co/revistas/index.php/educacion-y-ciudad/article/view/101

Mejía, S. (2016). ¿Vamos hacia una Colombia bilingüe? Análisis de la brecha académica entre el sector público y privado en la educación del inglés. Educ. Educ., 19(2), 223-237. DOI:10.5294/edu.2016.19.2.3

Ministerio de Educación Nacional (2006). Guía No. 22. Estándares básicos de competencias en lenguas extranjeras: inglés. Centro Virtual de Noticias. Recuperado de http://www.colombiaaprende.edu.co/html/mediateca/1607/articles-115375_archivo.pdf

Pernilla, A. (s.f.). La relevancia del material didáctico dentro del aula. Recuperado de http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:519175/FULLTEXT01.pdf

Presidencia de Colombia (2014). Programa Nacional de Inglés 2015-2025 ‘Colombia, very well’, pondrá a hablar inglés a los colombianos. Recuperado de http://wsp.presidencia.gov.co/Prensa/2014/Julio/Paginas/20140710_05-Programa-Nacional-de-Ingles-2015-2025-Colombiavery-well-pondra-a-hablar-ingles-a-los-colombianos.aspx

Vaello, J. (2003). Resolución de conflictos en el aula. Madrid: Santillana. Recuperado de http://lnx.educacionenmalaga.es/valores/files/2011/12/Resoluci%C3%B3n-conflictos-en-el-aula.pdf

Zebadúa, M., y García, E. (2011). Cómo enseñar a hablar y escuchar en el salón de clases. Área de Talleres de Lenguaje y Comunicación. Universidad Nacional Autónoma de México. Recuperado de http://portalacademico.cch.unam.mx/materiales/libros/pdfs/librocch_hablarescuchar.pdf

Published

2017-07-01

How to Cite

1.
Herrera Mosquera L, Puentes Sierra G, Urazán AK. Institutional and pedagogical actions that impact the English learning process of 3rd and 5th grade students from two educational institutions in the city of Neiva. ESPIRAL [Internet]. 2017Jul.1 [cited 2024Nov.21];7(2):27-42. Available from: https://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/2003

Issue

Section

ITHACA: Research and Innovation Articles