Institutional and pedagogical actions that impact the English learning process of 3rd and 5th grade students from two educational institutions in the city of Neiva
DOI:
https://doi.org/10.15332/erdi.v7i2.2003Keywords:
Institutional actions, pedagogical strategies, teaching and learning of english, teaching resources, primary educationAbstract
Objective and textual typology. This article describes the investigative process developed in two schools –one public and one private– of the city of Neiva. The main objective of this study was to identify the institutional and pedagogical actions that foster the process of learning English in students of third and fifth grades of primary school.
Methodology. The study was conducted following a qualitative-descriptive model with a population of 99 students, three teachers and two managers. The data collection instruments used for this study consisted mainly of surveys, semi-structured interviews and class observation notes. The data were analyzed and classified according to four categories: institutional actions, pedagogical activities, didactic resources and limitations to the process.
Results. The results are presented according to the concepts provided by the directors, teachers and students of each of the schools, and supported by the class observation notes.
Conclusions. Although, historically, public and private institutions are perceived as having significant differences, both at the institutional level and in the classroom, actions can be generated that reduce these differences, in many cases of budgetary and curricular nature, in such a way that result in an effective process of learning English. The implementation of various pedagogical strategies, a more constant use of the target language and a more efficient use of available resources contribute towards this purpose.
Downloads
References
Agudelo, S. (2011). Los métodos de enseñanza en ELE: El método comunicativo revisado. Universidad de Montreal. Recuperado de https://papyrus.bib.umontreal.ca/xmlui/bitstream/handle/1866/5189/Agudelo_Sandra_Paola_2011_memoire.pdf
Barrera, M., y Valencia, P. (2008). Manual de apoyo para docentes: Estrategias de manejo conductual en el aula. Recuperado de http://ww2.educarchile.cl/UserFiles/P0037/File/Inspector/Paz%20ciudadana%205%20Manual_Manejo_de_Aula_Docentes_Final_17.11.08.pdf
Bastidas, J. A. (s.f.). El método ecléctico. Recuperado de http://revistahechos.udenar.edu.co/wp-content/uploads/2012/05/52.pdf
Buitrago, J., y Herrera, E. (s.f.). La metodología “respuesta física total” como herramienta para el aprendizaje del inglés en grado primero del Liceo Arquideocesano de Nuestra Señora. Universidad de Manizales. Recuperado de http://ridum.umanizales.edu.co:8080/xmlui/bitstream/handle/6789/923/Tesis%20de%20grado%20Respuesta%20Fisica%20Total.pdf?sequence=1
Bustos, P., López, N., Meriño, C., Molina, C., y San Martin, V. (2012): El uso de materiales audiovisuales y su influencia en el aprendizaje del idioma inglés. Universidad del BÍIOBÍO, Facultad de Educación Departamento de Artes y Letras. Recuperado de http://repobib.ubiobio.cl/jspui/bitstream/123456789/172/1/Bustos_Flores_Patricia.pdf
Cánovas, M. (s.f.). La situación posmétodo: estrategias emergentes y confluyentes para la enseñanza de segundas lenguas y de lenguas extranjeras. Centro Virtual Cervantes. Recuperado de http://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/antologia_didactica/enfoque_comunicativo/kumaravadivelu01.htm
El Tiempo (2013). Siete de cada diez profesores de inglés en el país tienen nivel bajo. Recuperado de http://www.eltiempo.com/archivo/documento/CMS-13144584
Fandiño-Parra, Y.J., Bermúdez-Jiménez, J.R., y Lugo-Vásquez, V.E. (2012). Retos del Programa Nacional de Bilingüismo. Colombia Bilingüe. Educ. Educ. 15(3), 363-381. Recuperado de http://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/2172/2951
García, M., Espinosa, J.R., Jiménez, F. y Parra, J.D. (2013). Separados y desiguales. Educación y clases sociales en Colombia. Bogotá: Centro de Estudios de Derecho, Justicia y Sociedad, Dejusticia. Recuperado de https://www.dejusticia.org/wpcontent/uploads/2017/04/fi_name_recurso_591.pdf
Kumaravadivelu, B. (2003). Beyond Methods: Macrostrategies for Language Teaching. Recuperado de https://mail.google.com/mail/u/0/#inbox/15d62af41d11507a?projector=1
Larsen-Freeman, D. (2000). Techniques and Principles in Language Teaching. (Second Edition). Oxford University Press.
Linares, A. (2011). El inglés se enseña todavía de forma muy arcaica. El Tiempo. Recuperado de: http://www.eltiempo.com/archivo/documento/MAM-4479844
Luzón, J. y Pastor, I. (s.f.). El enfoque comunicativo en la enseñanza de lenguas. Un desafío para los sistemas de enseñanza y aprendizaje abiertos y a distancia. Instituto Cervantes. España. Recuperado de http://revistas.uned.es/index.php/ried/article/viewfile/2077/1952
Madrid, D. (2001). Materiales didácticos para la enseñanza del inglés en Ciencias de la Educación. En Bruton, A., y Lorenzo, F.J. (Eds.). Perspectivas actuales en la metodología de la enseñanza del inglés en las universidades andaluzas. Revista de Enseñanza Universitaria, nº extraordinario, pp. 213-232, ISSN 1131-5245. Recuperado de http://www.ugr.es/~dmadrid/Publicaciones/Materiales%20didacticos%20ensegnanza%20ingles%20CC%20Educacion.pdf
Martínez, D. (2011). La condición del post-método como una oportunidad para avanzar hacia una “nueva era pedagógica”. Recuperado de http://www.idep.edu.co/revistas/index.php/educacion-y-ciudad/article/view/101
Mejía, S. (2016). ¿Vamos hacia una Colombia bilingüe? Análisis de la brecha académica entre el sector público y privado en la educación del inglés. Educ. Educ., 19(2), 223-237. DOI:10.5294/edu.2016.19.2.3
Ministerio de Educación Nacional (2006). Guía No. 22. Estándares básicos de competencias en lenguas extranjeras: inglés. Centro Virtual de Noticias. Recuperado de http://www.colombiaaprende.edu.co/html/mediateca/1607/articles-115375_archivo.pdf
Pernilla, A. (s.f.). La relevancia del material didáctico dentro del aula. Recuperado de http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:519175/FULLTEXT01.pdf
Presidencia de Colombia (2014). Programa Nacional de Inglés 2015-2025 ‘Colombia, very well’, pondrá a hablar inglés a los colombianos. Recuperado de http://wsp.presidencia.gov.co/Prensa/2014/Julio/Paginas/20140710_05-Programa-Nacional-de-Ingles-2015-2025-Colombiavery-well-pondra-a-hablar-ingles-a-los-colombianos.aspx
Vaello, J. (2003). Resolución de conflictos en el aula. Madrid: Santillana. Recuperado de http://lnx.educacionenmalaga.es/valores/files/2011/12/Resoluci%C3%B3n-conflictos-en-el-aula.pdf
Zebadúa, M., y García, E. (2011). Cómo enseñar a hablar y escuchar en el salón de clases. Área de Talleres de Lenguaje y Comunicación. Universidad Nacional Autónoma de México. Recuperado de http://portalacademico.cch.unam.mx/materiales/libros/pdfs/librocch_hablarescuchar.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Publishing and copyright
The authors of the articles accepted to be published, transfer proprietary rights to Espiral, Journal of Teaching and Research for the partial reproduction of the published work in electronic media (websites, indexes, directories), as long as their purposes are academic but not commercial.