Methodology of collaborative/cooperative work for research, training and learning in communication

Authors

  • Beatriz Eugenia Quiceno Castañeda Universidad de Medellín
  • Johana Barreneche Corrales Universidad de Medellín
  • María Cristina Pinto Arboleda Universidad de Medellín

DOI:

https://doi.org/10.15332/erdi.v7i2.2002

Keywords:

Communication, collaborative work, cooperative work, teaching-learning, research

Abstract

Objective. The aim of this article is to systematize the collaborative / cooperative methodology used for research. Analysis of the impact of local socio-communicative discourses in the construction of the concept of Latin American youth identity. Colombia case. This study is based on the work done in 2015 at the Complutense University of Madrid, regarding values and valuations of young Latin American immigrants. In 2016, the methodology was implemented, with some variations, in Colombia and Argentina for the aforementioned research. This article offers a systematization of the methodology derived from the Colombian case.
Methodology. This text describes the techniques used to obtain the data and indicates those used in its analysis. Thus, an applicable model is offered as a teaching-learning-research resource in the classroom, specifi­cally for communication and related areas. For the specifi­c study of Colombia, conducted with students of the School of Communication at University of Medellín, data was collected from the work within a research center and qualitative analysis tools such as the Atlas ti and exercises with semantic clouds (Tagxedo) were used for the interpretation.
Findings and conclusions. The most relevant results are divided into two aspects. On the one hand, they are related to the advantages found in the application of a model for the teaching-learning-research triad from the perspective of collaborative / cooperative work. On the other hand, a guide is presented that serves as a guide for the development of activities that allow the methodology to be put into practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Beatriz Eugenia Quiceno Castañeda, Universidad de Medellín

Comunicadora Social-Periodista. Especialista en Comunicación Organizacional. Magíster en Acción Humanitaria Internacional Universidad de Medellín, Medellín, Colombia

Johana Barreneche Corrales, Universidad de Medellín

Comunicadora Social-Periodista. Magíster en Ciencia Política. Doctora en Ciencias Sociales Universidad de Medellín, Medellín, Colombia

María Cristina Pinto Arboleda, Universidad de Medellín

Comunicadora Social-Periodista. Especialista en Información Internacional y Países del Sur. Ph.D. en Comunicación, Cambio Social y Desarrollo Universidad de Medellín, Medellín, Colombia

References

Alcoceba, J.A., Hernández, C. (2015). Iconología de los valores juveniles. Autoimagen, estereotipos y subculturas de los jóvenes universitarios. Centro Reina Sofia-FAD.

Bará, J., y Domingo, J. (2005). Taller de formación: Técnicas de aprendizaje cooperativo. Barcelona: Universidad Politécnica de Catalunya.

Bunge, M. (1997). Ciencia, técnica y desarrollo. Uruguay: Editorial Sudamericana.

Carrillo, A. (2009). Vigencia y perspectivas de la investigación participativa. Revista Mediaciones, 9. Uniminuto.

Favret-Saada, J. (2005). Ser afetado. Cadernos de Campo, 13, 155-161. São Paulo.

Margulis, M. Urresti, M. (2008). La juventud es más que una palabra. En Margulis, M. (Ed.). La juventud es más que una palabra. Ensayos sobre cultura y juventud (pp. 13-28). Buenos Aires: Biblos.

Mateo, J. (2007). Interpretando la realidad, construyendo nuevas formas de conocimiento: el desarrollo competencial y su evaluación. En Revista de Investigación Educativa, 25(2).

Ovejero, A. (2013). Utilidad del aprendizaje cooperativo/ colaborativo en el ámbito universitario. Documento Univest. Girona.

Panofsky, E. (1998). Estudios sobre iconología. Madrid: Alianza Editorial.

Vásquez, C.P., Quiceno, B.E., Arango, S.I. (2015). Características que deben tener las asignaturas bimodales en la Universidad de Medellín para definir los criterios generales requeridos para su implementación institucional, en concordancia con el modelo pedagógico de la Universidad. Vicerrectoría de Investigación Universidad de Medellín.

Published

2017-07-01

How to Cite

1.
Quiceno Castañeda BE, Barreneche Corrales J, Pinto Arboleda MC. Methodology of collaborative/cooperative work for research, training and learning in communication. ESPIRAL [Internet]. 2017Jul.1 [cited 2024Nov.21];7(2):11-25. Available from: https://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/2002

Issue

Section

ITHACA: Research and Innovation Articles