Association between the implicit theories on teaching and learning, and the act of problematizing
DOI:
https://doi.org/10.15332/erdi.v7i1.1781Keywords:
Implicit theories, problematize action, problem, problematization, teaching, learningAbstract
Objective. The objective of this research article is to verify the existence of an association between the implicit theories of teachers on teaching-learning and the action of problematize, understanding as the didactic strategy in which students are problematizados. It is considered that there are three types of implicit theories in this domain: direct, interpretative and constructive, according to the exhibition by Juan Ignacio Pozo and collaborators. In the action of problematizing the characteristics have been taken from the contributions of Jhon Dewey, Paulo Freire and Demerval Saviani.
Methodology. In order to achieve the objective of the research, a correlational transactional study was designed to analyse the existence of a statistically significant correlation between the variables considered, in a non-probabilistic sample, composed of 15 teachers of a psychology program.
Results. The results obtained, by means of the coefficient of correlation rho of Spearman, do not allow to affirm the existence of such association. Although it is significant that in the same sample prevails the constructive implicit theory along with the high implementation of the action of problematize.
Downloads
References
Ausubel, D., Novak, J., & Hanesian, H. (2006). Psicología educativa: Un punto de vista cognosctivo (2a. ed.). Distrito Federal, México: Trillas.
Chadwick, C. (2001). La psicología de aprendizaje del enfoque constructivista. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 31(4), 111-126.
Fabre, M. (2005). Deux sources de l’épistémologie des problèmes: Dewey et Bachelard. Les Sciences de l’éducation - Pour l’Ère nouvelle, 3(38), 53-67. doi: 10.3917/lsdle.383.0053
Freire, P. (1983). Extensão ou comunicação? (7ª. ed.). São Paulo: Paz e Terra.
Freire, P. (2006). Pedagogia da autonomia: saberes necessários (33a. ed.). São Paulo: Paz e Terra.
Kantowitz, B., Roediger, H., & Elmes, D. (2001). Psicología experimental: cómo entender las investigaciones psicológicas (7ª ed.). México: Thomson Learning.
Mariño, C. (2015). Problematizar: acción fundamental para favorecer el aprendizaje activo. Polisemia, (17), 40-54.
Orange, C. (2005). Problème et problematisation dans l’enseignement scientifique. Aster, (40), 3-10. Recuperado de http://ife.ens-lyon.fr/publications/edition-electronique/aster/RA040.pdf
Ormorond, J. (2008). Aprendizaje humano (4ª ed.). Madrid: Pearson Educación S.A.
Pérez, A. (1988). El pensamiento práctico del profesor/a. Implicaciones en la formación del profesorado. En Villa A. (ed.). Perspectivas y problemas de la función docente (pp.128-149). Madrid: Narcea.
Pérez, A. (1983). Paradigmas contemporáneos de investigación didáctica. En Sacristán, G., y Pérez, A. (ed.). La enseñanza: su teoría y su práctica (pp. 95-138). Madrid: Akal.
Pérez, J., Mateos, M., Scheuer, N., & Martín, E. (2006). Enfoques en el estudio de las concepciones sobre el aprendizaje y la enseñanza. En J. Pozo, N. Scheuer; M. Pérez, M. Mateos, E. Martín y M. Cruz. (Ed). Nuevas formas de pensar la enseñanza y el aprendizaje: Las concepciones de profesores y alumnos (pp. 55-94). Barcelona: Graó.
Pozo, J., Scheuer, N., Mateos, M., Pérez, M., & Echeverria, M. (2006). Las teorías implícitas sobre el aprendizaje y la enseñanza. En J. Pozo, N. Scheuer, M. Pérez, M. Mateos, E. Martín y M. Cruz. (Ed). Nuevas formas de pensar la enseñanza y el aprendizaje: Las concepciones de profesores y alumnos (pp. 95-134). Barcelona: Graó.
Rodrigo, M., Rodríguez, A. & Marrero, J. (1993). Las teorías implícitas: una aproximación al conocimiento cotidiano. Madrid: Visor.
Saviani, D. (1996). Educação do senso comum à consciencia filosófica (11a. ed.). Campinas: Editora Autores Associados.
Vilanova, S., García, M. B., & Señorino, O. (2007). Concepciones acerca del aprendizaje: diseño y validación de un cuestionario para profesores en formación. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 9(2). Recuperado de http://redie.uabc.mx/vol9no2/contenido-vilanova.htm
Zanotto, M., & Rose, T. (2003). Problematizar a própria realidade: análise de uma experiência de formação. Revista Educação e Pesquisa, 29(1), 45-54. Recuperado de http://www.scielo.br/pdf/ep/v29n1/a04v29n1.pdf
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Publishing and copyright
The authors of the articles accepted to be published, transfer proprietary rights to Espiral, Journal of Teaching and Research for the partial reproduction of the published work in electronic media (websites, indexes, directories), as long as their purposes are academic but not commercial.