Association between the implicit theories on teaching and learning, and the act of problematizing

Authors

  • Carlos Fernando Mariño Corporación Universitaria Minuto de Dios

DOI:

https://doi.org/10.15332/erdi.v7i1.1781

Keywords:

Implicit theories, problematize action, problem, problematization, teaching, learning

Abstract

Objective. The objective of this research article is to verify the existence of an association between the implicit theories of teachers on teaching-learning and the action of problematize, understanding as the didactic strategy in which students are problematizados. It is considered that there are three types of implicit theories in this domain: direct, interpretative and constructive, according to the exhibition by Juan Ignacio Pozo and collaborators. In the action of problematizing the characteristics have been taken from the contributions of Jhon Dewey, Paulo Freire and Demerval Saviani.
Methodology. In order to achieve the objective of the research, a correlational transactional study was designed to analyse the existence of a statistically significant correlation between the variables considered, in a non-probabilistic sample, composed of 15 teachers of a psychology program.
Results. The results obtained, by means of the coefficient of correlation rho of Spearman, do not allow to affirm the existence of such association. Although it is significant that in the same sample prevails the constructive implicit theory along with the high implementation of the action of problematize.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carlos Fernando Mariño, Corporación Universitaria Minuto de Dios

Magíster en Educación. Corporación Universitaria Minuto de Dios. Bucaramanga

References

Ausubel, D., Novak, J., & Hanesian, H. (2006). Psicología educativa: Un punto de vista cognosctivo (2a. ed.). Distrito Federal, México: Trillas.

Chadwick, C. (2001). La psicología de aprendizaje del enfoque constructivista. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 31(4), 111-126.

Fabre, M. (2005). Deux sources de l’épistémologie des problèmes: Dewey et Bachelard. Les Sciences de l’éducation - Pour l’Ère nouvelle, 3(38), 53-67. doi: 10.3917/lsdle.383.0053

Freire, P. (1983). Extensão ou comunicação? (7ª. ed.). São Paulo: Paz e Terra.

Freire, P. (2006). Pedagogia da autonomia: saberes necessários (33a. ed.). São Paulo: Paz e Terra.

Kantowitz, B., Roediger, H., & Elmes, D. (2001). Psicología experimental: cómo entender las investigaciones psicológicas (7ª ed.). México: Thomson Learning.

Mariño, C. (2015). Problematizar: acción fundamental para favorecer el aprendizaje activo. Polisemia, (17), 40-54.

Orange, C. (2005). Problème et problematisation dans l’enseignement scientifique. Aster, (40), 3-10. Recuperado de http://ife.ens-lyon.fr/publications/edition-electronique/aster/RA040.pdf

Ormorond, J. (2008). Aprendizaje humano (4ª ed.). Madrid: Pearson Educación S.A.

Pérez, A. (1988). El pensamiento práctico del profesor/a. Implicaciones en la formación del profesorado. En Villa A. (ed.). Perspectivas y problemas de la función docente (pp.128-149). Madrid: Narcea.

Pérez, A. (1983). Paradigmas contemporáneos de investigación didáctica. En Sacristán, G., y Pérez, A. (ed.). La enseñanza: su teoría y su práctica (pp. 95-138). Madrid: Akal.

Pérez, J., Mateos, M., Scheuer, N., & Martín, E. (2006). Enfoques en el estudio de las concepciones sobre el aprendizaje y la enseñanza. En J. Pozo, N. Scheuer; M. Pérez, M. Mateos, E. Martín y M. Cruz. (Ed). Nuevas formas de pensar la enseñanza y el aprendizaje: Las concepciones de profesores y alumnos (pp. 55-94). Barcelona: Graó.

Pozo, J., Scheuer, N., Mateos, M., Pérez, M., & Echeverria, M. (2006). Las teorías implícitas sobre el aprendizaje y la enseñanza. En J. Pozo, N. Scheuer, M. Pérez, M. Mateos, E. Martín y M. Cruz. (Ed). Nuevas formas de pensar la enseñanza y el aprendizaje: Las concepciones de profesores y alumnos (pp. 95-134). Barcelona: Graó.

Rodrigo, M., Rodríguez, A. & Marrero, J. (1993). Las teorías implícitas: una aproximación al conocimiento cotidiano. Madrid: Visor.

Saviani, D. (1996). Educação do senso comum à consciencia filosófica (11a. ed.). Campinas: Editora Autores Associados.

Vilanova, S., García, M. B., & Señorino, O. (2007). Concepciones acerca del aprendizaje: diseño y validación de un cuestionario para profesores en formación. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 9(2). Recuperado de http://redie.uabc.mx/vol9no2/contenido-vilanova.htm

Zanotto, M., & Rose, T. (2003). Problematizar a própria realidade: análise de uma experiência de formação. Revista Educação e Pesquisa, 29(1), 45-54. Recuperado de http://www.scielo.br/pdf/ep/v29n1/a04v29n1.pdf

How to Cite

1.
Mariño CF. Association between the implicit theories on teaching and learning, and the act of problematizing. ESPIRAL [Internet]. 2017Nov.29 [cited 2024Nov.24];7(1):103-28. Available from: https://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/1781

Issue

Section

ITHACA: Research and Innovation Articles