Integral human development: Education horizon for skills and competences. Management of the institutional university project

Authors

  • Guillermo León Villa Hincapié Universidad de Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15332/erdi.v6i1.1584

Keywords:

University in crisis, human development, abilities, skills, pedagogy, responsibility and understanding

Abstract

This reflection article outlines the concerns and interpretations that emerge in the daily communicative praxis about the crisis of the university, its effects on society, and possible alternative solutions not only from science, technology or global market, but also from the wide horizon of the humanities. It is assumed that philosophy has exceeded the office of “settler”, fixing boundaries and checking the roles that the “cognitive-instrumental, practical-moral and aesthetic expressive” should play, mediating the debate between them. The crisis of the university is located in the wider horizon of the crisis of modernity, as a result of the fracturing of the emancipatory rationality and positioning of the economic reason against the ethical-political subject.
Methodology: In this article, the author analyzes the Higher Education System inherited from the Enlightenment Modernity and assimilated by the current cultural Colombian ethos, inasmuch as what medieval universities gave to current higher education institutions is recognized, specially concerning the holistic and corporate approach of novelties in their times, such as the Aristotelian legacy. From the Latin American context, among other references, the author takes into account the reports from institutions such as UNESCO, ECLAC and independent institutions devoted to the study of the qualification of higher education in Latin America. In the Colombian case, the author reflects on the study of the fundamental human rights traced by the Constitution of 1991 and the Act 30 from 1992.
Results and conclusión: The author proposes the human development focus as the possible horizon for the Education based on skills and competences, enriched by the findings of Martha Nussbaum. Reflecting on the choices for strengthening the personalized approach, the author articulates the responsive pedagogy proposed by J.J. Sedano and the comprehension approach by Bernard Lonergan, both of which are emphatic in the centrality of the subject formed in a concrete reality and in order to respond consciously to the needs of a historical context. From a hermeneutical and pragmatic perspective, the author invites to inquire on the new foundations of the higher education proposal, aiming at its pertinence to the needs of people nowadays.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Guillermo León Villa Hincapié, Universidad de Costa Rica

Magíster en Administración Educativa Énfasis Dirección. Magíster en Evaluación Educativa. Candidato a Ph.D. en Educación Universidad de Costa Rica

References

Arendt, H. (2002). La vida del espíritu. Barcelona: Editorial Paidós.

Bain, K. (2006). Lo que hacen los mejores profesores universitarios. Valencia, España: Publicaciones Universidad de Valencia.

Bárcenas, A. (2010). La hora de la igualdad: brechas por cerrar, caminos por abrir. Santiago, Chile: CEPAL-ONU.

Bauman, Z. (2013). Sobre la educación en mundo líquido. Barcelona: Paidós.

Bauman, Z. (2015). Modernidad líquida. México D.F.: Fondo de Cultura Económica.

Bauman, Z., y Donskis, L. (2015). Ceguera moral. La pérdida de la sensibilidad en la modernidad líquida. Barcelona: Editorial Paidós.

Beck, U. (2002). Libertad o capitalismo: conversaciones con Johannes Willms. Barcelona: Editorial Paidós.

Beck, U., Giddens, A., y Lash, S. (2001). Modernización reflexiva política, tradición y estética en el orden social moderno. Madrid: Alianza Editorial.

Blumer, H. (1982). El interaccionismo simbólico: perspectiva y método. Barcelona: Editorial HORA S.A.

Brunner, J., y Hurtado, F. (2011). Educación Superior en Iberoamérica, Informe 2011. Santiago, Chile: Editores RIL.

Bustamante, G., Zubiría, S. y otros. (2002). El concepto de competencias II. “La moda de las competencias”. Bogotá: Sociedad Colombiana de Pedagogía.

Bustamante, G. (2003). El concepto de competencia III. Bogotá: Sociedad Colombiana de Pedagogía.

CEPAL. (2010). La hora de la igualdad: brechas por cerrar, caminos por abrir. Santiago, Chile: CEPAL-ONU.

Misión de Ciencia, Educación y Desarrollo. (1996). Colombia: Al filo de la oportunidad. Santafé de Bogotá: Tercer Mundo Editores.

De Aquino, Santo Tomás. Summa Theologica. I - II, q.90 a.1 et q.91, a.2.

De Aquino, Santo Tomás. QQ.DD De Potentia, q. 9, a. 3:2.

Delors, J. (1997). La educación encierra un tesoro. Madrid: Unesco-Santillana.

De Sousa Santos, B. (2012). De la mano de Alicia. Bogotá: Siglo del Hombre Editores, Uniandes.

Díaz, M. (1999). La formación de profesores en la educación superior Colombia: Problemas, conceptos, políticas y estrategias. Bogotá: Instituto Colombiano para el Fomento de la Educación Superior.

Gadamer, H. G. (1997). Verdad y método, Vol. I, Vol. II. Salamanca, España: Editorial Sígueme.

Garay, J. (2002). Repensar a Colombia. Bogotá: PNUD, Universidad de los Andes.

Gaviria, A. y otros. (2014). Cobertura y calidad de la educación superior en Colombia. En: Orozco, L. E. (Coord.). La educación superior: retos y perspectivas. Bogotá: Ediciones Uniandes.

Gómez, H. (Coord.). (2003). El conflicto, callejón con salida. Informe Nacional de desarrollo humano. Bogotá: PNUD.

González, P., y Roitman, M. (2006). La formación de conceptos en ciencias y en humanidades. Ciencias de la certidumbre y ciencias de la incertidumbre. México. DF.: Siglo del Hombre Editores.

Habermas, J. (1991). Escritos sobre moralidad y eticidad. Barcelona: Editorial Paidós.

Habermas, J. (1975). Problemas de legitimización en el capitalismo tardío. Buenos Aires: Ediciones Amorrortu.

Habermas, J. (1982). Conocimiento e interés. Madrid: Editorial Tauros.

Habermas, J. (1998). Facticidad y validez. Madrid: Editorial Trotta.

Habermas, J. (2008). Conciencia moral y acción comunicativa. Madrid: Editorial Trotta.

Heller, A. (1984). Crítica de la ilustración. Barcelona: Ediciones Península.

Heller, A. (2000). Historia y futuro. ¿Sobrevivirá la modernidad? Barcelona: Ediciones Península.

Heller, A., y Feher, F. (1998). Políticas de la postmodernidad. Barcelona: Ediciones Península.

Hernández, C. A. (2000, abril). Ciencia, universidad e investigación. La universidad y la vigencia de la cultura académica. Revista Nómadas, (12), 225-232.

Hernández, J., Delgado, Á. y otros. (2013). La universidad cercada, testimonios de un naufragio. Barcelona: Editorial Anagrama.

Ibarra, O. (1999). Formación de profesores de la educación superior, programa nacional. Bogotá: ICFES.

Latour, B. (2007). Nunca fuimos modernos. Buenos Aires: Siglo Veintiuno Editores.

Levinas, E. (2015). Escritos inéditos 2. Palabra y silencio y otros escritos. Madrid: Editorial Trotta.

Lonergan, B. (1999). Insight. Estudio sobre la comprensión humana. Salamanca: Ediciones Sígueme.

Ministerio de Educación Nacional. (1992). Ley 30 de Educación Superior. Santa fe de Bogotá.

Morin, E. (1999). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Bogotá: Unesco-MEN.

Morin, E. (2011). La vía para el futuro de la humanidad. Barcelona: Editorial Paidós.

Nussbaum, M. (2000). Las mujeres y el desarrollo humano. Barcelona: Herder.

Nussbaum, M. (2005). El cultivo de la humanidad. Barcelona: Paidós.

Nussbaum, M. (2007a). Las fronteras de la justicia. Barcelona: Paidós.

Nussbaum, M. (2007b). Sentimientos morales y el enfoque de capacidades. Claves de razón práctica, (169), 28-35.

Nussbaum, M. (2010). Sin fines de lucro. Buenos Aires: Katz Editores.

Nussbaum, M. (2012). Crear capacidades. Barcelona: Paidós.

Nussbaum, M. (2013). La nueva intolerancia religiosa. Barcelona: Paidós.

Nussbaum, M. (2014). Emociones políticas. ¿Por qué el amor es importante para la justicia? Madrid: Paidós.

OCDE y Banco Mundial. (2012). La educación superior en Colombia. Evaluación de la política nacional. Bogotá: OCDE-Banco Mundial.

ONU. (2010). Informe Homenaje al modelo de desarrollo humano 20 años. En consideración a los aportes de Mahbub Ul Haq y Amartya Sen. Nueva York: ONU.

Orozco, L. E. (1999). La formación integral: mito y realidad. Bogotá: Ediciones Uniandes.

Orozco, L. E. (2001). Bases para una política de Estado en materia de educación superior. Bogotá: MEN-ICFES-ASCUN.

Orozco, L. E. (2014). Tendencias de las políticas públicas en materia de educación superior. En: Orozco, L. E. (Coord.). La educación superior: retos y perspectivas. Bogotá: Ediciones Uniandes.

Pinker, S. (2006). Sobre la naturaleza humana. Claves de razón práctica, (167), 28-35.

Korthagen F.A.J., & Kessels, J.P.A.M. et al. (1999). Theory and Practice: Changing the Pedagogy of Teacher Education. Educational Researcher, 4(28), 4.

Revista Internacional Magisterio. (2003, enero-febrero). El debate sobre las competencias, (1). Editorial Magisterio.

Revista Internacional Magisterio. (2003, junio-julio). Lineamientos y estándares curriculares, competencias, logros e indicadores. ¿Cómo armar el rompecabezas?, (3). Editorial Magisterio.

Revista Internacional Magisterio. (2004, marzo). Competencias Lectoras, (7). Editorial Magisterio.

Revista Internacional Magisterio. (2006, agosto-septiembre). De las competencias laborales a las competencias productivos, (22). Editorial Magisterio.

Schillebeeckx, E., O.P. (1995). Los hombres relato de Dios. Salamanca: Editorial Sígueme.

Sedano, J.J. (2002). Pedagogía de la respuesta. Testimonium Veritatis, 7. Bucaramanga: Convento Cristo Rey-Usta.

Sen, A. K. (2011). ¿Equivale el crecimiento económico a la calidad de vida? Revista Claves de Razón Práctica, (213), 4-7.

Terrén, E. (1999). Educación y modernidad. Entre la utopía y la burocracia. Barcelona: Ánthropos. Editorial.

Uribe, C. (Comp.-ed.). (2012). La Interdisciplinariedad en la universidad contemporánea. Bogotá: Editorial Pontifica Universidad Javeriana.

Wasserman, M. (2015, mayo). La punta del iceberg y la casita en el aire. El Tiempo. Bogotá. Recuperado de http://www.eltiempo.com/opinion/columnistas/la-punta-deliceberg-y-la-casita-en-el-aire-moises-wasserman-columnista-el-tiempo/15847295

Zubiri, X. (2004). Inteligencia sentiente. Madrid: Tecnos

Published

2016-01-01

How to Cite

1.
Villa Hincapié GL. Integral human development: Education horizon for skills and competences. Management of the institutional university project. ESPIRAL [Internet]. 2016Jan.1 [cited 2024Nov.24];6(1):9-58. Available from: https://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/1584

Issue

Section

ITHACA: Research and Innovation Articles