The complex language different from complicated language

Authors

  • Lucy Garnica Mayorga Psicóloga / Especialista en Pedagogía y Semiótica. Docente UPB y Universidad Santo Tomás. En la actualidad estudiante de la Maestría en Psicología de la Universidad Pontificia Bolivariana-Bucaramanga.

DOI:

https://doi.org/10.15332/erdi.v2i2.146

Keywords:

Complex language, sign, communicative function, cognition, symbolic language

Abstract

The journey that the study of language has taken is like a road with large intersections the same as the study of mankind. Not in vain many of the references in these contributions have involved most of social and human sciences. What is the common indicator in these aspects? Why and what is the interest of so many areas of knowledge about language? This article outlines some basic ideas to leave open the prospect of continuity in this study from the complex thought and the current theories of human behavior.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aitchison, J. (1992). Animales que intentan hablar. El mamífero articulado. Madrid: Alianza.

Aseia. (2012). ¿Qué es la programación Neurolingüística? Recuperado el 26 de Noviembre de 2012 en http://www.pnlaseia.com/

Barrera, L. & Fraca, L. (1991). Psicolingüística y desarrollo del español. Caracas: Monte Ávila.

Baquero, R. (1999). Vigotsky y el aprendizaje escolar. Argentina: Aique

Bikerton D (2005). Entrevista documental. Recuperado el 21 de Noviembre de 2012 de http://www.desdeelexilio.com/2009/05/11/desarrollo-del-lenguaje-entrevista-a-derek-bickerton

Calderón, A. (2001). Relaciones multidisciplinarias de la fonética. En B. Jaimes (Ed.). Lenguaje y cognición (pp. 9 -47). Bogotá: Universidad de Salamanca y el Instituto Caro y cuervo.

Castaño, (2003). Bases neurobiológicas del lenguaje. Revista de Neurología. 36 (8). 781-785.

Castro, L. & Toro M. (2005). La evolución del Lenguaje. Ludus vitalis XIII, (24), 203 -210 Recuperado el 23 Noviembre, 2012, de http://www.ludusvitalis.org/ textos/24/24_castro-toro.pdf.

Chomsky, N (1985). El conocimiento del lenguaje. Su naturaleza, origen y uso. Madrid: Alianza.

Chomsky, (1986). Reflexiones acerca del lenguaje. México: Trillas.

Cruz, D. (1995). El misterio del lenguaje. Bogotá: Planeta.

Echeverría; R. (1994). La ontología del lenguaje. Chile: Dolmen Ediciones

Fajardo L. & Moya C. (1999). Fundamentos neuropsicológicos del lenguaje. Bogotá: Instituto Caro y Cuervo.

Gehlen. A. (1987). El hombre su naturaleza y lugar en el mundo. En A. Gehlen, El Hombre. (Pp. 35-45). Salamanca: Sígueme.

Hayes, S. C., Barnes-Holmes, D. & Roche, B. (2001). Relational frame theory: A Post Skinneriana account of human languaje. New York: Kluwer Academic

Hernández, A. & Sandoval, M. (2003). La actividad simbólica humana: Una revisión de las técnicas contemporáneas en el análisis del comportamiento verbal. Acta Colombiana de Psicología, 10, 73-87.

Hernández, F. (s. f.) Las relaciones entre pensamiento y lenguaje según Piaget, Vygotsky, Luria y Bruner. Recuperado el 27 Nov. 2012 en http://digitum.um.es/xmlui/bitstream/10201/21940/1/05%20Las%20relaciones%20entre%20pensamiento%20segun%20Piaget%20Vygotsky.pdf

Irons, W. (2004). How has evolution shaped human behavior? Richard Alexander’s contribution to an important question. Evolution and human behavior 26 pp. 1-9.

Niño, V. (2009). Fundamentos de semiótica y lingüística. Bogotá. D.C. : Ecoe

Niño, V.(2002). Semiótica y Lingüística. Aplicados al Español. Bogotá. Ecoe.

Peirce; Ch. (1960) Collected papers of Charles Sanders Peirce Recuperado el 26 de enero de 2012 en: http://www.centro-de-semiotica.com.ar/PeirceInterpr. html.

Peña, T. & Robayo, B. (2007). Conducta verbal de B. F. Skinner: 1957-2007. Revista Latinoamericana de Psicología. 39, 3, 653 -661.

Pérez, M. Barrios M. & Zuluaga Z.(2010). ¿Cómo se enseña lenguaje en Colombia? En Palabra Maestra. 10 (24), 5-8.

Piaget, J. (1991). Seis estudios de psicología. Barcelona: Labor.

Pinzón, S. (2005). Lenguaje, lengua, habla, idioma y dialecto. Revista la Tadeo. Lenguas del mundo. 71, 9 -21.

Platón (360 AC). Crátilo, en Diálogos. Obra completa en 9 volúmenes. Volumen II: Gorgias. Menéxeno. Eutidemo. Menón. Crátilo. (Pp. 358-455). Madrid: Gredos.

Reyes, R. (2006). Lenguaje e investigación. Recuperado el 20 de noviembre de 2012 en: http://educacionbabel.blogspot.com/2008/02/un-plateamiento-transdisciplinar.html

Ribes, E. & Harzem, P. (1990). Lenguaje y conducta. México D.F.: Trillas.

Rossano, M (2010). Making Friends, Making tools and Making symbols. Current Anthropology 51- 1 89-97.

Saussure de, F. (1945) Curso de Lingüística General. Buenos Aires: Losada.

Skinner B. F. (1981). Conducta Verbal. Bogotá: Trillas

Vargas-Mendoza, J. E. (2006) Bases de la teoría de los marcos relacionales: Apuntes para un seminario. México: Asociación Oaxaqueña de Psicología A.C.

Published

2012-07-01

How to Cite

1.
Garnica Mayorga L. The complex language different from complicated language. ESPIRAL [Internet]. 2012Jul.1 [cited 2024Nov.23];2(2):59-68. Available from: https://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/146

Issue

Section

ITHACA: Research and Innovation Articles