Oral storytelling and poems for children in Helechales Human Settlement. Diagnostic report and prospect

Authors

  • Beatriz Vanegas Athías Universidad Santo Tomás

DOI:

https://doi.org/10.15332/erdi.v5i2.1441

Keywords:

Oral history, diagnosis, category, social inclusion, literature, reading promotion

Abstract

The goal of this research paper is to present the diagnosis and its analysis that has served as a starting point for the project Oral storytelling and poems for children in the Human Settlement Helechales. Social inclusion and training language beings. This is an ongoing project that is also to encourage reading in a vulnerable community whose extreme poverty (thirty -one children) in the Human Settlement Helechales, located in the Eastern Transversal, Floridablanca, Santander (Colombia). They are confined to overcrowding in slams. This project helps them to be socially included. This is because every time a boy or a girl hears or reads a story, he discovers that books are objects that have multiple meanings, and that in every session, when he opens the “Once upon a time ...” and closes the book with “... the Colorín Colorado ...”, the expressions work, explicitly and implicitly, in building a sense of his spirit and his being as a citizen. The methodology used is action research, qualitative research paradigm.
Partial results of the project emerge from a systemic analytical process guided by tools such as the survey, the interview and theoretical principles. Thus, five categories were identified from the fieldwork in the community Asohelechales: 1. Readers’ tastes/ habits; 2. Entertainment 3. Demographic information (family conformation, income, parents’ educational level, access to media) 4. Beliefs and imaginary; 5. Citizenship (Inclusion -exclusion) Participation, rights recognition.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Beatriz Vanegas Athías, Universidad Santo Tomás

Docente investigadora del grupo Interdisciplinario de Investigación Educativa ESPIRAL, Centro de Estudios en Educación

References

Arroyave, E. (2008). La literatura en la educación inicial, un lineamiento curricular decisivo en la primera infancia. En Red Lecturas 6. Un espacio para la lectura y el diálogo razonado. Recuperado de [https://issuu.com/nodoantioquia/docs/red_de_lecturas6__2_/87]

De Zubiría, J. (2011). Los modelos pedagógicos. Hacia una pedagogía dialogante. Bogotá: Cooperativa Editorial Magisterio.

Elliot, J. (1999). La investigación-acción en la educación. Barcelona: Morata.

Gisbert, J. M. (2007). La literatura, el misterio, la fantástica y los placeres del pensamientos. Cuaderno Sie7e. Revista literaria, 4.

Concejalía de Cultura del Ayuntamiento de Coslada. Recuperado en diciembre 13 de 2015 de http://www.joanmanuelgisbert.com/wp-content/uploads/2010/12/cuadernosie7e_ok.pdf

Goyes, C. (2010). La narrativa: una perspectiva didáctica para orientar la educación en Derechos Humanos. En Educación en Derechos Humanos. Bogotá: Universidad del Valle.

Hernández, A. (s.f.). La desindustrialización en Colombia. Recuperado el 02 de marzo de 2016 de [http://www.zonaeconomica.com/colombia/desindustrializacion]

Montero, I., G. León, O. (2004). Sistema de clasificación del método en los informes de investigación. International Journal of Clinical and Health Psychology. Recuperado el 27 de enero de 2015 de [http://www.aepc.es/ijchp/articulos_pdf/ijchp-136.pdf]

Morin, E. (2000). La mente bien ordenada: Repensar la reforma. Reformar el pensamiento. Barcelona: Editorial Seix Barral. Los Tres Mundos.

Nussbaum, M. (2010). Recuperado el 23 de septiembre de 2015 de [http://institucional.us.es/revistas/themata/46/art_56.pdf.]

Perrenoud, P. (s.f.). Diez nuevas competencias para enseñar. Recuperado el 16 de febrero de 2016 de [https://www.uv.mx/dgdaie/files/2013/09/Philippe-Perrenoud-

Diez-nuevas-competencias-para-ensenar.pdf]

Reyes, Y. (2007). La casa imaginaria. Lectura y literatura en la primera infancia. Bogotá: Norma.

Sánchez de Serdio, A. (2010). Arte y educación: Diálogos y antagonismos. Revista Iberoamericana de Educación y Cultura, 52, 43-60.

Trelease, J. (2005). Manual de la lectura en voz alta. Bogotá: Fundalectura.

Published

2015-07-01

How to Cite

1.
Vanegas Athías B. Oral storytelling and poems for children in Helechales Human Settlement. Diagnostic report and prospect. ESPIRAL [Internet]. 2015Jul.1 [cited 2025Dec.14];5(2):75-96. Available from: https://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/1441

Issue

Section

ITHACA: Research and Innovation Articles