Analysis of terminal efficiency in the Master of Education: Environmental Education Field UPN-Mexicali
DOI:
https://doi.org/10.15332/erdi.v2i2.144Keywords:
Environmental Education, Credentialing Educational, Environmental TrainingAbstract
The paper analyzes for the first time in 18 years that has been operating the terminal efficiency of Master of Education: Environmental Education, from Universidad Pedagógica Nacional, Mexicali, México. The analysis of the entrance, desertion (desertion rates) and graduation (obtaining grade) of the graduates students in question includes from 1994 to 2012. The results showed to date has graduated 15 generations formed a greater proportion of teachers working in basic education, indicate that the initial formation of students combined with the system in which they work, the limited experience in research labor and the lack of guidance, have historically influenced the low terminal efficiency that records the master program in question. The increase in registration of university-educated professionals outside the education system suggests who attend the postgraduate education to join and / or established as teachers, so their main objective is not be formed in the field of the environmental education, a phenomenon that can defined as teaching credentialing. Of the increase in enrollment of university-trained professionals is inferred that graduate studies in education will enable them to enter and / or settle in the education system, this phenomenon can be defined as educational credentialing, ignoring the objective that is formation in the field of environmental education. The is no information about the influence of this postgraduate teacher preparation and the development of a new educational practice in different educational levels of Baja California.Downloads
References
Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior (ANUIES) (2011). Anuario estadístico Población escolar y personal docente en la educación media superior y superior ciclo escolar 2010-2011. México: ANUIES.
Arenas-Castellanos, M.V., & Fernández de Juan, T. (2009). Formación pedagógica docente y desempeño académico de alumnos en la facultad de ciencias administrativas de la UABC. Revista de la Educación Superior, 38(150), 7-18.
Arredondo, M., & Santa María M. (2004). El proceso de graduación en programas de posgrado de ciencias experimentales en la UNAM. En M. Arredondo y R. Sánchez Puentes (Coords.), Campo científico y formación en el posgrado (pp. 203-226). México: Universidad Nacional Autónoma de México-Plaza y Valdés.
Auyón-Ley, P., & Durazo-Durazo, A.L. (2003). El impacto de los egresados del diplomado en educación Ambiental en la práctica educativa del nivel preescolar. (Tesis inédita de maestría). Universidad Pedagógica Nacional. Mexicali, B.C.
Bedoy-Velázquez, V., Castro-Rosales E. A., Romo-Reyes, M. M., Reyes-Ruiz, J., Pérez-Peña, O. & Ramírez-Quintana, A. I. (2008). La experiencia de una década de la maestría en educación ambiental a distancia de la Universidad de Guadalajara, México. “Hacia un Posgrado de Calidad. In F. Reyes-Escutia & Ma. T. Bravo-Mercado (Eds.), Educación Ambiental para la sustentabilidad en México Aproximaciones conceptuales, metodológicas y prácticas. (PP. 98-114). Tuxtla Gutiérrez: Universidad de Ciencias y Artes de Chiapas.
Chehaybar, K. E. (2003). Técnicas para el aprendizaje grupal. México: Plaza y Valdés editores.
Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología (CONACYT). Cuéllar-Saavedra, O. & Bolívar-Espinoza, A.G. (2006). ¿Cómo estimar la eficiencia Terminal en la educación Superior? Notas sobre su Estatuto Teórico. Revista de la Educación Superior. 3(139), 7-27.
Fuentes-Amaya, S. (2002). Educación Ambiental como discurso ético: El programa de Educación Ambiental de Mexicali. En R. N. Buen¬l-Burgos (Coord.). Configuraciones Discursivas en el Campo Educativo (123-142). México. Plaza y Valdés.
González, G. E. (1998). Centro y Periferia de la Educación Ambiental. México: Mundi Prensa.
Jaik-Dipp, A. & Quiroga-Sánchez, C. E. (2009). Estudio de las variables relacionadas con la eficiencia terminal desde una perspectiva teórica fundamentada en el comportamiento organizacional. Revista Visión Educativa IUNAES (n.e.) 3(8), 4-15.
Legorreta, Y. (2001). Deserción, rezago y eficiencia terminal en las IES: Factores normativos que obstaculizan el egreso y la titulación. México: ANUIES.
López-Suárez, A., Albíter-Rodríguez, Á. & Ramírez-Revueltas, L. (2008). Eficiencia terminal en la educación superior: La necesidad de un nuevo Paradigma. Revista de la Educación Superior. 37(146), 135-151.
Molina, H. J.L., Gutiérrez de la Rosa, M.E., Mata, G.E. & Luna, H.G. (2001). El impacto de la UPN-Unidad Mexicali en la Educación Básica de la Región. Reporte Final de Investigación. Mexicali: SIMAC-CONACYT.
Ramírez-Acosta, J. y Molina-Hernández, J. (2011). Entre la necesidad de credencialización y la vocación de estudios de posgrado. Espíritu Científico en Acción. 14, 3-16.
Sánchez-Dromundo, R. A. (2007). La teoría de los campos de Bourdieu, como esquema teórico de análisis del proceso de graduación en posgrado. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 9 (1), 1-21. Recuperado de: http://redie.uabc.mx/vol9no1/contenido/dromundo.html
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Publishing and copyright
The authors of the articles accepted to be published, transfer proprietary rights to Espiral, Journal of Teaching and Research for the partial reproduction of the published work in electronic media (websites, indexes, directories), as long as their purposes are academic but not commercial.