Espacio académico especial para capacitar a los profesores en el estado de México: Seminario de Educación Física

Authors

  • Arturo Gil Mendoza Instituto Superior de Ciencias de la Educación del Estado de México (ISCEEM)

Keywords:

Seminar on Physical Education, Teacher Magazine, sports, traditional games, rounds

Abstract

The current article is a piece of the investigation “The institutionalization of Physical Education as a school discipline in Toluca´s primaries, from 1959 until 1970”; it was taken out of the Magisterium Magazine.
The objective of this article is to introduce that the Physical Education Seminary was an academic site of special capacitation for the teachers, and also that sports, traditional games and rounds were the contents used by Lic. Juan Fernández Albarrán, who served as Governor of the State of Mexico (1963-1969), during the period of 1966 to 1968, in order to incorporate Physical Education in primary schools. The theoretical view is from the history of the press releases and the history of education. It concludes that Physical Education Seminary unified teaching in the state, incorporating games and rounds for the two first grades of primary school; sports practiced by gender in the two later grades.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Arturo Gil Mendoza, Instituto Superior de Ciencias de la Educación del Estado de México (ISCEEM)

Maestro en Ciencias de la EducaciónCandidato a doctor en Ciencias de la Educación Instituto Superior de Ciencias de la Educación del Estado de México (ISCEEM)

References

Chartier, R. (1996). El mundo como representación. Historia cultural: entre práctica y representación. México: Gedisa.

Fonseca, J. (marzo, 1967). Lista de Asistentes. Magisterio, 3(28), 29.

Gil, A. (enero-junio, 2010). La enseñanza de la gimnasia sueca en las escuelas primarias de Toluca 1890-1914. Reflexiones en Torno a la Educación, 2(9), 31-38.

Moreno, I. G. (2008). Los libros escolares de lectura y las formas de leer. En A. Civera. Experiencias educativas en el estado de México (pp. 183-212). Toluca: FOEM.

Navas, E. (febrero, 1967b). Gran importancia del Seminario de Educación Física. Magisterio, 3(26), 29.

Navas, E. (marzo, 1967c). Gran éxito del Segundo Seminario de Educación Física. Magisterio, 3(28), 28.

Navas, E. (abril, 1967d). Con entusiamo y calidad se efectuó el II Concurso de Rondas Infantiles. Magisterio, 3(29), 28.

Navas, E. (julio, 1967e). Programa balanceado, Éxito de la educación física. Magisterio, 3(32), 28-30.

Navas, E. (febrero, 1968a). III Seminario de Educación Física en el estado de México. Magisterio, 4(39), 23.

Navas, E. (marzo, 1968b). El valor pedagógico de las rondas infantiles. Magisterio, 4(40), 17.

Navas, E. (noviembre, 1968c). LLeno de alegría y colorido fue el Desfile del 20 de Noviembre. Magisterio, 4(49), 10-11.

Rosas, J. (septiembre, 1964). El primer estado de la República con Dirección de Educación Física. Magisterio, 1(1), 22-23.

Sánchez, G. A. (febrero, 1965). Al año de su fundación. Magisterio, 1(6), 52.

Serna, J. (2013). Cómo se escribe la historia cultural. En La historia cultural (pp. 5-14). España: Akal.

Published

2015-01-01

How to Cite

1.
Gil Mendoza A. Espacio académico especial para capacitar a los profesores en el estado de México: Seminario de Educación Física. ESPIRAL [Internet]. 2015Jan.1 [cited 2024Nov.21];5(1):131-42. Available from: https://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/1286

Issue

Section

Dialogues to Learn