Importance of being critical readers in higher education

Authors

  • Ruby Estella Mendoza Afanador Grupo de Investigación SIEK
  • Luz Nélida Molano Avendaño Grupo de Investigación SIEK

DOI:

https://doi.org/10.15332/erdi.v5i1.1278

Keywords:

thinking skills, critical thinking, critical reading, dimensions and skills training

Abstract

This investigations paper is to describe an investigative teaching experience related to the identification of the level of critical reading of the students of sixth semester of the Bachelor in Basic Education that belongs to the Faculty of distance learning of the UPTC. It’s started a theoretical discussion of some principles related to thinking skills, critical thinking and critical reading of authors as Cassany Frank Serafini, Lipman, Klooster and Cooper, among others. A descriptive methodology research was used to analyze the level of critical reading of the target population of study, and that accounts the different findings that were generated during this study. The main instrument of analysis was a diagnostic test in which the competences and dimensions of the critical reading proposed by the ICFES identified for the Saber Pro tests. The results allowed to determine that most of the students who join the program do not have the thinking and communication skills needed to assume the role of a critical reader in different areas of knowledge within the qualifications required for professionals so it is necessary to reate academic spaces that lead to reflect on how the reading practices have been implemented in the classroom to propose alternative solutions that cross all the areas and allow the formation of truly critical readers that reflect through the interpretation and production of speeches in different settings and contexts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ruby Estella Mendoza Afanador, Grupo de Investigación SIEK

Licenciada en Ciencias de la Educación, Español-Inglés Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia UPTC, Especialista en Pedagogía para el Desarrollo del Aprendizaje Autónomo Universidad Nacional Abierta y a Distancia UNAD, Magíster en Lingüística Aplicada a la Enseñanza del Inglés como Lengua Extranjera, Universidad de JAÉN, España. Integrante del grupo de Investigación SIEK

Luz Nélida Molano Avendaño, Grupo de Investigación SIEK

Licenciada en Ciencias de la Educación, Español - Inglés Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia UPTC, Especialista en Pedagogía de la Lengua Escrita Universidad Santo Tomás, Especialista en Evaluación Pedagógica, Universidad Católica de Manizales Integrante del grupo de Investigación SIEK

References

Ander-Egg, E. (1984). Metodologías de acción social. España: Universidad de Jaen.

Cassany, D. (2006).Tras las líneas. Sobre la lectura contemporánea. Barcelona: Anagrama.

Cooper J., D. (1990) citado por Maqueo (2006). Cómo mejorar la comprensión lectora. Madrid: Visor.

Freire (1989). La alfabetización como elemento de formación de la ciudadanía. En Política y educación, XXI, 50- 56. México: Siglo XX.

Giroux, H. (1992). Teachers as intellectuals. Towards a critical pedagogy of learning. Massachusetts: Bergin & Garvey. Versión española: Los profesores como intelectuales. Hacia una pedagogía crítica del aprendizaje. Barcelona: Paidós.

ICFES (2014). Módulo de lectura crítica. Saber Pro 2014- 1. Recuperado de file:///C:/Users/ECHE/Downloads/Lectura%20critica%202013%202.pdf (14 de febrero de 2015).

ICFES (2014). Módulo de lectura crítica. Saber Pro 2014- 2. Recuperado de file:///C:/Users/ECHE/Downloads/Lectura%20critica%202013%202%20(1).pdf (14 de febrero de 2015).

Kanpool, B. (1994). Critical pedagogy: An introduction. Londres: Bergin & Garvey.

Klooster, D. (2001). What is critical thinking?, thinking classroom. A Journal of Reading, Writing and Critical Reflection, 4, 36-40. Primavera.

Lemos, C., Cuello, E., Roys, N., y Rojas, L. (2004). Análisis de los resultados de la prueba Saber Pro. Programa de Licenciatura en Etnoeducación. Universidad de la Guajira.

Lipman, M. (1991). Pensamiento complejo y educación. Madrid: Ediciones de la Torre.

Maya, L, (2011). Una práctica de lectura crítica con los estudiantes de la Universidad de Medellín. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 34, 162-193.

Maqueo, A. M. (2006). Lengua, aprendizaje y enseñanza: El enfoque comunicativo de la teoría a la práctica. Bogotá: Editorial Limusa.

MEN (1990). Lineamientos curriculares de Lengua Castellana.

Ministerio de Educación Nacional (1990). Lineamientos Curriculares Lengua Castellana. Bogotá: Magisterio.

Rodríguez, A. N. (sep.-dic., 2007). Lectura crítica y escritura significativa. Acercamiento didáctico desde la lingüística. Laurus Revista de Educación, 13(25). Recuperado de http://redalyc.uaemex.mx/src/inicio/ArtPdfRed.jsp?iCve=76111479012 (15 de marzo de 2015).

Sampieri H., R. et al. (2010). Metodología de la investigación. (5ª ed.). México: McGraw Hill.

Serafini, F. (2003). Informing our practice: transactional, and critical perspective on children’s literature and reading instructions. On line: www.readingonline.org/articles/art_index.asp?HERF=serafuni/index.html (25 de febrero de 2015).

van Dijk, T.A. (1989). Estructuras y funciones del discurso. México: Siglo XXI.

Vásquez, F. (enero, 2015). Repensar la lectura y la lectura crítica. En Ruta maestra. Competencias y ciudadanía, 10. Bogotá: Santillana. Recuperado de: http://santillana.com.co/rutamaestra/revistas_pdf/ruta_ maestra_v_0010.pdf (12 de marzo de 2015).

Published

2015-01-01

How to Cite

1.
Mendoza Afanador RE, Molano Avendaño LN. Importance of being critical readers in higher education. ESPIRAL [Internet]. 2015Jan.1 [cited 2024Nov.21];5(1):101-16. Available from: https://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/1278

Issue

Section

ITHACA: Research and Innovation Articles