The link: discursive configurator mechanism of subjectivity

Authors

  • Jairo Acevedo Leal Universidad Pedagógica Experimental Libertador; Municipio de Barrancabermeja

DOI:

https://doi.org/10.15332/erdi.v5i1.1272

Keywords:

link, subjectivity, language, pragmatics, discourse

Abstract

This paper aims to identify the incidence of language, and the link through it is established, in shaping educational subjects. For this, we proceed to interpret how social relationships shape the subjectivity and assess their relevance in the training process. The language in specific communicative situations, takes a pragmatic approach. Reading allows to interpret the life stories of a group of teachers, built on the research about thinking, being and doing that prefigures its existence. The investigation to say, the analyzed subjects, is methodologically done by using the contributions of discourse analysis, assuming the description, analysis and criticism as processes, typical of a discursive hermeneutics, that identify the subjective configuration in the school. The article concludes by pointing out the link the speech sets, as a determinant of the educational subject that inhabits school.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jairo Acevedo Leal, Universidad Pedagógica Experimental Libertador; Municipio de Barrancabermeja

Magíster en Lingüística Hispanoamericana del Instituto Caro y Cuervo, Bogotá, Colombia. Doctorando en Educación, Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Núcleo Maturín, República Bolivariana de Venezuela. Docente del Municipio de Barrancabermeja.

References

Abbagnano, N. (1995). Diccionario de filosofia. México: Fondo de Cultura Económica.

Bajtin, M. (1989). Teoria y estética de la novela. Madrid: Taurus.

Castoriadis, C. (1989). La institucion imaginaria de la sociedad. Barcelona: Tusquets.

Derrida, J. (1986). La gramatología. México: Siglo XXl.

DRAE (2009). Bogotá: Imprenta Patriotica del Instituto Caro y Cuervo.

Escandell, V. (3 de 12 de 1993). www.es.scribd.com. Recuperado el 18 de junio de 2013 de http://es.scribd.com/doc/51664312/Modelo-de-analisis-pragmatico-de-la-comunicación-de-Maria-Victoria-EscandellVidal.

Gadamer, H. (1973). Philosophical hermeneutics. Los Ángeles: Universidad de California.

Ingenieros, J. (2000). El hombre mediocre. Buenos Aires: El Aleph.

Levinas, E. (1987). De otro modo que ser o más allá de la esencia. Salamanca: Sígueme S. A.

Levinas, E. (2002). Totalidad e infinito. Salamanca: Sígueme.

Pabón, G. (1998). El maestro en cuentos. Bogotá: Letra Escarlata.

Palacio, M. (2013). La posición de Levinas en el giro hermenéutico. Areté, 133 -152.

Ramírez, L. (2004). Discurso y lenguaje en la educación y la pedgogía. Bogotá: Cooperativa Editorial Magisterio, coleccion Seminarium.

Ramírez, L. (2005). Estudios del discurso en Colombia. Medellin: Unimedellin.

Ramírez, L. (2007). Comunicación y discurso. Bogotá: Cooperativa Editorial Magisterio.

Ricoeur, P. (2008). Sí mismo como otro. México: Siglo XXl.

Zichero, C. (s.f). Aprendizaje y subjetividad. Recuperado de http://www.docentesdeizquierda.com.ar/zichero.htm. [Consulta: 2012, febrero 4].

Published

2015-01-01

How to Cite

1.
Acevedo Leal J. The link: discursive configurator mechanism of subjectivity. ESPIRAL [Internet]. 2015Jan.1 [cited 2024Nov.21];5(1):77-92. Available from: https://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/1272

Issue

Section

ITHACA: Research and Innovation Articles