The evaluation of lifelong learning. A study on training activities developed by the Ministry of Education of Cordoba, Argentina

Authors

  • Horacio Ferreyra Universidad Católica de Córdoba; Universidad Nacional de Villa María; ITEC-Guadalajara; Universidad Santo Tomás-Colombia
  • Marta Ruiz Ministerio de la Provincia de Córdoba
  • Fabiana Castagno Universidad Nacional de Córdoba Unidad; Universidad Católica de Córdoba; Ministerio de la Provincia de Córdoba
  • Alejandra Salgueiro Ministerio de Educación; Ministerio de la Provincia de Córdoba

DOI:

https://doi.org/10.15332/erdi.v5i1.1270

Keywords:

education, evaluation, training, assessment, perceptions

Abstract

This reflection paper presents a set of notions and analysis on the value of assessment in the construction of knowledge about training policies and teacher professional development. To do this, an evaluation study of the actions of continuous teacher training conducted by a team of the Sub secretary of Education of Quality and Educational Equality of the Ministry of Education of the province of Córdoba-Argentina is described. It aims to note the information about the assessments and perceptions that the participants of the training activities show about professional development offerings provided by the Ministry during the period 2010-2012.
The assessment is conceived in the studies not only as a control tool but mainly in its epistemic and ethical dimension. The methodological strategy foresaw the combination of qualitative and quantitative approaches. Written stories, self-administered questionnaires and group interviews were used as instruments. The results allow to identify a set of features highlighted by participants as significant in their formative experiences in those actions of professional development that were contemplated: exchanges and dialogue with peers, explicit reference to the practice itself, anchoring the proposal on the institutional scale professor/collaborative work, synergy with the needs and problems of the institution, level and / or region in which the professor plays his role.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Horacio Ferreyra, Universidad Católica de Córdoba; Universidad Nacional de Villa María; ITEC-Guadalajara; Universidad Santo Tomás-Colombia

Doctor en Educación Universidad Católica de Córdoba, Argentina. Docente e investigador de la Universidad Católica de Córdoba Unidad Asociada CONICET. Universidad Nacional de Villa María ITEC-Guadalajara, México. Universidad Santo Tomás, Colombia. Subsecretario de Estado de Promoción de Igualdad y Calidad Educativa del Ministerio de la Provincia de Córdoba

Marta Ruiz, Ministerio de la Provincia de Córdoba

Analista en Sistemas de Computación. Miembro del Equipo Técnico de la Subsecretaría de Estado de Promoción de Igualdad y Calidad Educativa del Ministerio de la Provincia de Córdoba

Fabiana Castagno, Universidad Nacional de Córdoba Unidad; Universidad Católica de Córdoba; Ministerio de la Provincia de Córdoba

Lic. en Ciencias de la Educación, Universidad Nacional de Córdoba, Argentina. Docente e investigadora de la Escuela de Ciencias de la Información, Universidad Nacional de Córdoba y Universidad Católica de Córdoba Unidad Asociada CONICET. Miembro del Equipo Técnico de la Subsecretaría de Estado de Promoción de Igualdad y Calidad Educativa del Ministerio de la Provincia de Córdoba. Integrante del equipo de Investigación de Educación Secundaria Unidad Asociada CONICET-Universidad Católica de Córdoba-Facultad de Educación

Alejandra Salgueiro, Ministerio de Educación; Ministerio de la Provincia de Córdoba

Magíster en Educación. Licenciatura en Ciencias de la Educación Universidad Nacional de Buenos Aires. Docente e investigadora de profesora de Taller de Práctica Docente. Integrante del Equipo de Formación de Directores de Institutos Superiores INFD - Ministerio de Educación. Miembro de Equipo de la Subsecretaría de Estado Promoción de Igualdad y Calidad Educativa del Ministerio de la Provincia de Córdoba

References

Fernández Ballesteros, R. (1996). Evaluación de programas. Una guía práctica en ámbitos sociales, educativos y de salud. Madrid: Síntesis.

Ministerio de Educación de la Nación Argentina (2011). Aportes pedagógicos a la reformulación de la formación inicial de los/as profesores/as de escuela secundaria en Argentina. Informe final. Buenos Aires, Argentina: Autor.

Ministerio de Educación de la Provincia de Córdoba. Subsecretaría de Promoción de Igualdad y Calidad Educativa (2010). Evaluación de acciones de formación docente continua desde la perspectiva de los destinatarios. Período 2008/2009. Córdoba, Argentina: Autor.

Ministerio de Educación de la Provincia de Córdoba. Subsecretaría de Promoción de Igualdad y Calidad Educativa (2013). Evaluación de acciones de formación docente continua desde la perspectiva de los destinatarios. Período 2010/2012. Córdoba, Argentina: Autor.

Mokate, K. (2000a). Convirtiendo el “monstruo” en aliado: La evaluación como herramienta de la gerencia social. Instituto Interamericano para el Desarrollo Social (INDES). Versión modificada. Recuperado el 28 de octubre de 2009, de http://www.bdp.org.ar/facultad/catedras/cp/analisispp/Mokate%20evaluaci%F3n.pdf

Mokate, K. (2000b). El monitoreo y la evaluación: herramientas indispensables de la gerencia social. Banco Interamericano de Desarrollo, Instituto Interamericano para el Desarrollo Social (INDES). Recuperado el 1 de octubre de 2009, de http://decon.edu.uy/100jovenes/materiales/sgNC-20.pdf

Nicastro, S. (2011). Revisitar la mirada sobre la escuela. Exploraciones acerca de lo ya sabido. Rosario: Homo Sapiens.

Nirenberg, O. (2010). Enfoques para la evaluación de políticas públicas. En Fioramonti, C. El estado y las políticas públicas en América Latina. Avances y desafíos de un continente que camina en el fortalecimiento de la inclusión social. Senado de la Provincia de Buenos Aires, Argentina. Recuperado de http://www.ceadel.org.ar/unicefiace/descargas/enfoques_eval_polpublicas_dic2010.pdf

Pichardo Muñiz, A. (1993). Evaluación del impacto social. Buenos Aires: Humanitas. Recuperado de http://miguelmartinezm.atspace.com/gruposfocales.html

Pinkasz, D., Montes, N., Marcalain, G., Legarralde, M., Dussel, I., Tiramonti, G. (2008). ¿Cómo se usa y qué impacto tiene la información empírica en el mejoramiento de los sistemas educativos en América Latina? Un estudio de caso en tres jurisdicciones de la Argentina. Informe Final de Investigación, Buenos Aires: Preal Flacso.

Terigi, F. (2012). Los saberes docentes. Formación, elaboración en la experiencia e investigación. VIII Foro Latinoamericano de Educación. Documento básico. Buenos Aires: Santillana.

Published

2015-01-01

How to Cite

1.
Ferreyra H, Ruiz M, Castagno F, Salgueiro A. The evaluation of lifelong learning. A study on training activities developed by the Ministry of Education of Cordoba, Argentina. ESPIRAL [Internet]. 2015Jan.1 [cited 2024Nov.24];5(1):61-76. Available from: https://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/1270

Issue

Section

ITHACA: Research and Innovation Articles