The evaluation of lifelong learning. A study on training activities developed by the Ministry of Education of Cordoba, Argentina
DOI:
https://doi.org/10.15332/erdi.v5i1.1270Keywords:
education, evaluation, training, assessment, perceptionsAbstract
This reflection paper presents a set of notions and analysis on the value of assessment in the construction of knowledge about training policies and teacher professional development. To do this, an evaluation study of the actions of continuous teacher training conducted by a team of the Sub secretary of Education of Quality and Educational Equality of the Ministry of Education of the province of Córdoba-Argentina is described. It aims to note the information about the assessments and perceptions that the participants of the training activities show about professional development offerings provided by the Ministry during the period 2010-2012.The assessment is conceived in the studies not only as a control tool but mainly in its epistemic and ethical dimension. The methodological strategy foresaw the combination of qualitative and quantitative approaches. Written stories, self-administered questionnaires and group interviews were used as instruments. The results allow to identify a set of features highlighted by participants as significant in their formative experiences in those actions of professional development that were contemplated: exchanges and dialogue with peers, explicit reference to the practice itself, anchoring the proposal on the institutional scale professor/collaborative work, synergy with the needs and problems of the institution, level and / or region in which the professor plays his role.
Downloads
References
Fernández Ballesteros, R. (1996). Evaluación de programas. Una guía práctica en ámbitos sociales, educativos y de salud. Madrid: Síntesis.
Ministerio de Educación de la Nación Argentina (2011). Aportes pedagógicos a la reformulación de la formación inicial de los/as profesores/as de escuela secundaria en Argentina. Informe final. Buenos Aires, Argentina: Autor.
Ministerio de Educación de la Provincia de Córdoba. Subsecretaría de Promoción de Igualdad y Calidad Educativa (2010). Evaluación de acciones de formación docente continua desde la perspectiva de los destinatarios. Período 2008/2009. Córdoba, Argentina: Autor.
Ministerio de Educación de la Provincia de Córdoba. Subsecretaría de Promoción de Igualdad y Calidad Educativa (2013). Evaluación de acciones de formación docente continua desde la perspectiva de los destinatarios. Período 2010/2012. Córdoba, Argentina: Autor.
Mokate, K. (2000a). Convirtiendo el “monstruo” en aliado: La evaluación como herramienta de la gerencia social. Instituto Interamericano para el Desarrollo Social (INDES). Versión modificada. Recuperado el 28 de octubre de 2009, de http://www.bdp.org.ar/facultad/catedras/cp/analisispp/Mokate%20evaluaci%F3n.pdf
Mokate, K. (2000b). El monitoreo y la evaluación: herramientas indispensables de la gerencia social. Banco Interamericano de Desarrollo, Instituto Interamericano para el Desarrollo Social (INDES). Recuperado el 1 de octubre de 2009, de http://decon.edu.uy/100jovenes/materiales/sgNC-20.pdf
Nicastro, S. (2011). Revisitar la mirada sobre la escuela. Exploraciones acerca de lo ya sabido. Rosario: Homo Sapiens.
Nirenberg, O. (2010). Enfoques para la evaluación de políticas públicas. En Fioramonti, C. El estado y las políticas públicas en América Latina. Avances y desafíos de un continente que camina en el fortalecimiento de la inclusión social. Senado de la Provincia de Buenos Aires, Argentina. Recuperado de http://www.ceadel.org.ar/unicefiace/descargas/enfoques_eval_polpublicas_dic2010.pdf
Pichardo Muñiz, A. (1993). Evaluación del impacto social. Buenos Aires: Humanitas. Recuperado de http://miguelmartinezm.atspace.com/gruposfocales.html
Pinkasz, D., Montes, N., Marcalain, G., Legarralde, M., Dussel, I., Tiramonti, G. (2008). ¿Cómo se usa y qué impacto tiene la información empírica en el mejoramiento de los sistemas educativos en América Latina? Un estudio de caso en tres jurisdicciones de la Argentina. Informe Final de Investigación, Buenos Aires: Preal Flacso.
Terigi, F. (2012). Los saberes docentes. Formación, elaboración en la experiencia e investigación. VIII Foro Latinoamericano de Educación. Documento básico. Buenos Aires: Santillana.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Publishing and copyright
The authors of the articles accepted to be published, transfer proprietary rights to Espiral, Journal of Teaching and Research for the partial reproduction of the published work in electronic media (websites, indexes, directories), as long as their purposes are academic but not commercial.