Assistance in arts in the "Full-time school" in a tele-high school
DOI:
https://doi.org/10.15332/erdi.v5i1.1269Keywords:
accompaniment, arts education, educational experience, educational practiceAbstract
This article presents some results of a research aimed to understand the conditions under which teaching practices in arts were developed in a telesecundaria, as well as empowering them through the support of specialists from different artistic disciplines (visual arts, dance, music and theater) in an interdisciplinary artistic initiation process.
The research was conducted under the Full Time School program, in which the line of art and culture was implemented. A qualitative methodology focused on the investigation of the educational experience and practice was used, which was widely documented by audio and video recordings, photographs, observations, stories and interviews, from which an analytical account of the experience was developed.
The results of the accompaniment are presented taking into account three dimensions: relational (rapprochement, contact and interweaving), spatial (travel) and time (forms of synchronization). From the results, it is possible to notice that one of the professors accompanied articulated his previous experiences and knowledge with the process experienced in the accompaniment, which awoke in him the desire to learn and keep on experimenting with the arts, so it is possible to assure he had an educational experience that led him to modify his teaching practices in arts.
Downloads
References
Ardèvol, E. (1998). Por una antropología de la mirada: etnografía, representación y construcción de datos audiovisuales. Revista de Dialectología y Tradiciones Populares 53(2), 217-240.
Barber, M. & Mourshed, M. (2008). Cómo hicieron los sistemas educativos con mejor desempeño del mundo para alcanzar sus objetivos. Buenos Aires, AR: Programa de Promoción de la Reforma Educativa en América Latina (PREAL). Traducción de Pablo Quintairos.
Caillois. R. (1994). Los juegos y los hombres. La máscara y el vértigo. México: FCE.
Contreras, J. (1994). Enseñanza, currículum y profesorado. Introducción crítica a la didáctica. Madrid: Akal.
Contreras, J. & Pérez de Lara, N. (Comp.) (2010). Investigar la experiencia educativa. Madrid: Morata.
Dirección de Desarrollo Académico del Cenart (Ed.). Reflexiones sobre la línea de educación artística Maestría en Desarrollo Educativo: Una experiencia interinstitucional. México: Conaculta/Cenart.
Eisner, E. (1998). El ojo ilustrado. Indagación cualitativa y mejora de la práctica educativa. Barcelona: Paidós.
Erickson, F. (1994, enero-junio). La investigación etnográfica y el microanálisis de la interacción. Sinéctica, 4. Recuperado de http://www.sinectica.iteso.mx/assets/files/articulos/04_microanalisis_de_la_interaccion.pdf
Ferreiro Pérez, A. (2005). Escenarios rituales. Una aproximación antropológica a la práctica educativa dancística profesional. México: Conaculta/INBA/Colegio de Estudios de Posgrado de la Ciudad de México.
Ferreiro Pérez, A. (2007). De la práctica docente a la práctica educativa. Una perspectiva ético-estética. Memoria electrónica del IX Congreso Nacional de Investigación Educativa.
Ferreiro Pérez, A. (2015). El lugar de la educación artística y la danza en el desarrollo humano. En Guzmán, A. (coord.). Caminos de la estética. México: ENAH. En prensa.
Ferreiro Pérez, A., & Lavalle, J. (2006). Desarrollo de la creatividad por medio del movimiento y la danza. Paquetes didácticos. México: Conaculta/INBA/Cenart/CenidiDanza José Limón.
Ferreiro Pérez, A., & Rivera, R. M. (septiembre-diciembre, 2014). Potencial de una metodología de enseñanza de las artes para transformar las prácticas educativas. Innovación Educativa, 14(66), 15-40. Recuperado de http://www.innovacion.ipn.mx/Revistas/Documents/REVISTA 2014/revista-66/revista-66-el-potencial-de-una-metodologia.pdf.
Finkel, D. (2008). Dar clase con la boca cerrada. Valencia: Universidad de Valencia.
Freire, P. (1986). Hacia una pedagogía de la pregunta. Conversaciones con Antonio Faúndez. Buenos Aires: La Aurora.
Gadamer, H-G. (1999). La actualidad de lo bello. El arte como juego, símbolo y fiesta. Barcelona, España Paidós.
Greene, M. (2005). Liberar la imaginación. Ensayos sobre educación, arte y cambio social. Barcelona: Graó.
Greene, M. (2004). Variaciones sobre una guitarra azul. Conferencias de educación estética. México: Édere.
Hutchinson Guest, A. (1995). Your move: A new approach to the study of movement and dance. (2a. edition). Nueva York, NY: Gordon and Breach.
Huizinga, J. (1996). Homo ludens. Madrid: Alianza.
Instituto Nacional de Bellas Artes y Literatura (2011). Programa Nacional de Escuelas de Iniciación Artística Asociadas. México: INBA.
Jauss, H. R. (2002). Pequeña apología de la experiencia estética. Barcelona: Paidós.
Le Compte, M. D. (1995). Un matrimonio conveniente: diseño de investigación cualitativa y estándares para la evaluación de programas. En Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa 1(1). Recuperado de http://www.uv.es/RELIEVE/v1/RELIEVEv1n1.htm el 12 de marzo de 2011.
Malbrán. S. (noviembre, 2002). Sincronía con patrones de pulso: una herramienta para estimar el desarrollo rítmico. Léeme. Revista de la Lista Europea de Música en la Educación, (10). Recuperado de http://musica.rediris.es/leeme/revista/malbran02.pdf
Michel, A. & Ferreiro Pérez, A. (2012). Una propuesta de alfabetización en las artes. En Dirección de Desarrollo Académico del Cenart (Ed.). Reflexiones sobre la línea de educación artística Maestría en Desarrollo Educativo: Una experiencia interinstitucional (pp. 131-143) México: Conaculta/Cenart.
Nicolescu, B. (1997, mayo). Evolution transdisciplinaire de l´Université. En Congrés de Lorcano. Document de synthèse.
OCDE (2009). Informe TALIS. La creación de informes eficaces de enseñanza y aprendizaje. Síntesis de los primeros resultados. Madrid: OCDE, Santillana.
Paul, M. (2010). L’accompagnement: une posture professionnelle spécifique. Les carnets de la Persagotière, 22. Recuperado de http://90plan.ovh.net/~lapersag/images/Telechargement/carnets/22-%20m%20paul.pdf
Paul, M. (2004). L’accompagnement: une posture professionnelle spécifique. Recherche et formation, 52 (155-157).
Schmuck, R. (1997). Practical action research for change. Arlington Heights, IL: IRI/Skylight Training and Publishing.
Secretaría de Educación Pública (Ed.). (2006). Educación básica. Secundaria. Artes. Danza. Programas de estudio 2006. México: SEP.
Secretaría de Educación Pública (Ed.). (2011). ¿Cómo se organiza y funciona una Escuela de Tiempo Completo? México: SEP.
Secretaría de Educación Pública & Consejo Nacional de Evaluación de la Política de Desarrollo Social (Eds.). (2012). Evaluación de consistencia y resultados 2011-2012. Programa Escuelas de Tiempo Completo. México: SEP/Coneval.
Taylor, S. J. & Bogdan, R. (1987). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Barcelona, España Paidós.
Tobin, J. (2006). Poéticas y placeres del video etnográfico en educación. En I. Dussel & D. Gutiérrez (comps.). Educar la mirada: Políticas y pedagogías de la imagen. Buenos Aires:
Manantial/Flacso.
Turner, V. (1988). El proceso ritual. Madrid: Taurus.
Vélaz de Medrano, C. (2009, abril). Competencias del profesor-mentor para el acompañamiento al profesorado principiante. Profesorado. Revista de curriculum y formación de profesorado, 13(1). Universidad de Granada. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=56711733015.
Vigotsky, L. (1988). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona: Crítica.
Warnock, M. (2003). La imaginación. México: Fondo de Cultura Económica.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Publishing and copyright
The authors of the articles accepted to be published, transfer proprietary rights to Espiral, Journal of Teaching and Research for the partial reproduction of the published work in electronic media (websites, indexes, directories), as long as their purposes are academic but not commercial.