A pedagogical proposal for childhood daydreams

Authors

  • Deysi Liliana Cuartas Montero Formadora Programa para la transformación de la calidad educativa del MEN Magíster en Literatura Colombiana y Latinoamericana Universidad del Valle

DOI:

https://doi.org/10.15332/erdi.v2i1.120

Keywords:

Daydream, Imagination, Word, Orality, pedagogy

Abstract

This article raises a number of concerns related to the type of education that we are guiding on our children. It’s also a pedagogical proposal to show the importance of creating innovative and sensitive practices in school for children to dream and fall in love with the language. Thus, the proposal shows the language and orality as those first configuration elements of the symbolic universe in children, phenomenological postulate proposed by Gaston Bachelard. So, there’s an invitation to dream with the language, to convert the expressions of children in poetic material, so this path is possible if we make a change of paradigms that contain the different teaching-learning practice.  We need to make the school a space of meeting between the word and imagination.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez, T. (2005). Didácticas del texto en la formación del profesorado. Madrid: Síntesis.

Bachelard, G. (1993). El agua y los sueños. Santafé de Bogotá: Fondo de Cultura Económica.

Bachelard, G. (1993). El derecho de soñar. México, D.F: Fondo de Cultura Económica.

Bachelard, G. (1998). La poética de la ensoñación. Santafé de Bogotá: Fondo de Cultura Económica.

Bachelard, G. (2006). El aire y los sueños. México, D.F: Fondo de Cultura Económica

Cajiao Restrepo F. (1996). La piel del alma. Santafé de Bogotá: Cooperativa Editorial Magisterio.

Flórez, R. (1997). Fundamentos de pedagogía para la escuela del siglo XXI. Bogotá: MEN.

Jung C. G. (1997). El hombre y sus símbolos. Barcelona, España: Limpergraph S.L.

Ministerio de Educación Nacional (2003). Estándares básicos de Lenguaje para la Educación Básica y Media. Bogotá, MEN.

Ministerio de Educación Nacional (1998). Lineamientos curriculares de Lengua Castellana. Santafé de Bogotá, MEN.

Ministerio de Educación Nacional (2010). Plan sectorial 2010-2014. Santafé de Bogotá, MEN.

Osorio Garcés B. (2007). Construcción de la memoria indígena. Bogotá: Siglo de oro Editores. Universidad de los Andes.

Rodari G. (1996). Gramática de la Fantasía. Barcelona: Balmes.

Vich V. y Zavala V. (2004). Oralidad y Poder/Herramientas metodológicas. Bogotá: Editorial Norma.

Zabala Vidiella A. (2002). La Práctica Educativa. Cómo Enseñar. Barcelona: Graó. Octava edición.

Published

2012-06-30

How to Cite

1.
Cuartas Montero DL. A pedagogical proposal for childhood daydreams. ESPIRAL [Internet]. 2012Jun.30 [cited 2025Dec.13];2(1):53-62. Available from: https://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/120

Issue

Section

ITHACA: Research and Innovation Articles