The gender in education for Sustainable Development: Reflections from teaching practices

Authors

  • Sonia Serrano Arocha Universidad Pontifcia Bolivariana

DOI:

https://doi.org/10.15332/erdi.v1i1.110

Keywords:

genre studies, sustainable development, teaching practice

Abstract

This article seeks to review the contribution of gender analysis to Education for Sustainable Development. To reach this goal, we will have a thoughtful review of the results of the investigation “Pedagogical Conceptions and practices of university professors: the case of the Universidad Santo Tomás Bucaramanga”, finished in 2010 where I participated as a research assistant. I refer specifically to “Gender in university teaching practices,” which is my contribution to this study.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sonia Serrano Arocha, Universidad Pontifcia Bolivariana

Docente hora cátedra de las asignaturas Antropología en la cultura y Humanismo, cultura y valores; Departamento de Formación Humanística

References

Arana, I. (2001). Las prácticas pedagógicas de maestras y maestros del Distrito Capital. Una mirada a los roles de género. Nómadas, 14, 90- 101.

Arnot, M. (1995). Feminismo y educación democrática. En Volver a pensar la educación. Vol. I. Madrid: Morata.

Carrillo, I. (2006). Ecología Urbana y Desarrollo Sustentable de las ciudades. En Alderoqui, S. & Pechansky, P. (Comp.). Ciudad y Ciudadanos. Aportes para la enseñanza del mundo urbano. Buenos Aires: Paidós.

Giolitto, P. (1984). Pedagogía del Medio Ambiente. Principios de ecología. Barcelona: Herder.

González, M. (2009). Estudios de Género en Educación. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 14 (42), 681-696. Descargado julio 18, 2010 de http://www.comie.org.mx/v1/revista/portal.php?idm=es&sec=SC01&sub=SBA&criterio=N042

Sacristán, A. (1995). Apuntes críticos sobre feminismo y educación. En Volver a pensar la educación. Vol. I. Madrid: Morata.

Viveros, M. (2000). Notas en torno a la categoría de género. En Robledo, A. & Puyana, Y. (Comp.). Ética: masculinidades y feminidades. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.

Warren, K. (2009). Sustainable Development and Sustainable Development Education: An Ecofeminist Philosophical Perspective on the Importance of

Published

2011-07-01

How to Cite

1.
Serrano Arocha S. The gender in education for Sustainable Development: Reflections from teaching practices. ESPIRAL [Internet]. 2011Jul.1 [cited 2025Dec.14];1(1):95-100. Available from: https://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/110

Issue

Section

ITHACA: Research and Innovation Articles