Re-inhabit our house: An Eco-ethical challenge to the global environmental emergency

Authors

  • Andrea Sotelo Carraño Universidad Externado de Colombia
  • Carlos Francisco Covaleda Polo Vicerrectoría de Universidad Abierta y a Distancia – Universidad Santo Tomás - Cau Tunja

DOI:

https://doi.org/10.15332/erdi.v1i1.108

Keywords:

Education, man, nature, relation, ethics

Abstract

This article is about an existing need nowadays to make education support the human being’s integral formation who can  understand and be aware of the full relationship between the man and those cosmic avatars and the endless micro-organisms that regulate the acting and the evolutionary process of these macrocosms; to lead this process, it is proposed that education restores a perspective of human values which lets the man recover his own dignity as well as his intimate relationship with nature, and in this sense, his anthropology priority can go from the brushstrokes of a harmonic relationship to the ecological perspective of the polyphonies which have understood that the object, opposite to the pressing environmental reality, is to establish an ethical way to reinhabit our Earth.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Andrea Sotelo Carraño, Universidad Externado de Colombia

Investigadora del Grupo de Investigación Innovaciones Pedagógicas

Carlos Francisco Covaleda Polo, Vicerrectoría de Universidad Abierta y a Distancia – Universidad Santo Tomás - Cau Tunja

Estudiante de noveno semestre de la Licenciatura en Filosofía; Pensamiento Político y Económico. Diplomado en Docencia Universitaria

References

Ballesteros, E. (2010). Necesidad de la Bioética en la Educación. Revista Optantes Bogotá D.C.: Promotoría Provincial de Comunicaciones.

Beltrán, H., Duarte, C., Henao, L., Londoño, P., Martá, J., Pongutá, F., y Vallejo, R (2007). Portafolio del aprendizaje. Campo Pedagógico: Formación y Educación. Bogotá, D.C.: USTA.

Borda-Malo, S. (2010). Juventud Tomista y Diálogo Academia – Fe: El desafío ecológico. Quaestiones Disputatae. Tunja: USTA.

Borda-Malo, S. (2011). Ernesto Sábato: homenaje a una obra profética y eco-sófica en sus 100 años de vida (1911/2011). Trabajo presentado en el XIV Congreso Internacional de Filosofía Latinoamericana, Junio – Julio, Bogotá D.C.

Cervera, J. (2011, 15 de marzo). Fukushima: ¿Qué pasaría en el peor de los casos? Rtve.es. Recuperado el 3 de abril de 2011, de http://www.rtve.es/noticias/20110315/fukushima-pasaria-peor-casos/417028.shtml

Garzón, J. (2011). Dimensiones de la Persona. Recuperado el 3 de abril de 2011, de http://www.slideshare.net/lafresita0911/dimensiones-del-ser-humano-1220949

Maya, A. (2001). La Razón de la Vida, 9 tomos sobre Ética Ambiental. Manizales – Medellín: IDEA Universidad Nacional.

Morin, E (2008) Introducción al pensamiento complejo. Barcelona Gedisa.

Noguera, P. (2011). Ethos Ambiental: Despliegues de una Estética del Habitar. Trabajo presentado en el XIV Congreso Internacional de Filosofía Latinoamericana, Junio – Julio, Bogotá D.C.

Nussbaum, M. (2005). El Cultivo de la Humanidad. Una Defensa Clásica de la Reforma en la Educación Liberal. Barcelona: Paidós.

Olarte, V. (2007). La Educación Superior en Colombia y sus Perspectivas en la Globalización. Quaestiones Disputatae. Tunja: USTA.

Orozco, L. (2008). Responsabilidad del Docente en la Formación Integral. Bogotá, D.C.: USTA.

Pérez de Nucci, A. (2011). Ética y Medio Ambiente: El desafío de fnes del siglo XX. Recuperado el 3 de abril de 2011, de http://www.sem.intramed.net.ar/revista/009.htm

Savater, F. (1998). El valor de Educar. Barcelona: Ariel.

Sábato, E. (2004). Antes del fin. Barcelona: Seix Barral.

Universidad Santo Tomás. (2010). Modelo Educativo Pedagógico. Bogotá, D.C.: Autor.

Villalobos, E. (2002). Didáctica Integrativa y el Proceso de Aprendizaje. México D.F.: Editorial Trillas, S.A.

Published

2011-07-01

How to Cite

1.
Sotelo Carraño A, Covaleda Polo CF. Re-inhabit our house: An Eco-ethical challenge to the global environmental emergency. ESPIRAL [Internet]. 2011Jul.1 [cited 2024Dec.26];1(1):75-82. Available from: https://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/108

Issue

Section

ITHACA: Research and Innovation Articles