Getting close the didactics of “Corrientes pedagógicas contemporáneas” course to a social research strategy for students of foreign languages

  • Ana Elsy Díaz Monsalve Universidad de Antioquia
  • Ruth Elena Quiroz Posada Universidad de Antioquia
Keywords: Education, pedagogy, educational approaches, teaching, teacher professional training

Abstract

Corrientes Pedagógicas Contemporáneas course is offered in the Foreign Languages program, School of Languages at University of Antioquia. This paper provides a didactic proposal for this course that constructed four activities from which the theoretical content of educational approaches was analyzed together with an additional research activity involving a qualitative strategy named documentary research.

The students participating in the class project, 37 in total, provided additional information through a survey. The method of critical discourse analysis (Van Dijk, 2003) was applied to this survey showing the contributions obtained as a result of the didactic proposal development, with regard to the learning of content on educational approaches and professional training as teachers in a projective way. The results were classified into the following thematic lines: Assessing of educational knowledge, Encouraging of critical educational thinking, Getting new significance of their future teaching role, Assessing of the didactic proposal, Awareness of the limits in their educational knowledge, and integration of cognition with affection, one of the findings was the appreciation of teachers union by the students.

Author Biographies

Ana Elsy Díaz Monsalve, Universidad de Antioquia
Docente titular de la Escuela de Idiomas de la Universidad de Antioquia. Doctora en Ciencias Pedagógicas. Magíster en Psicopedagogía. Coordinadora del grupo de investigación Pedagogía y Didáctica de las Lenguas Extranjeras.
Ruth Elena Quiroz Posada, Universidad de Antioquia
Docente titular de la Facultad de Educación de la Universidad de Antioquia. Doctora en Ciencias Pedagógicas. Magíster en Psicopedagogía. Coordinadora de la línea de Doctorado Educación en Ciencias Sociales y Humanas y coordinadora del grupo de Investigación Comprender, Universidad de Antioquia.

References

Ausubel, D., Novak, J., y Hanesian, H. (1978). Psicología educativa. Un punto de vista cognoscitivo. México: Editorial Trillas.

Corral, R. (1994). El dilema cognitivo - afectivo y sus fundamentaciones históricas. Recuperado el 30 de noviembre de 2013, de http://generales.uprrp.edu/pddpupr/docs/El%20dilema%20cognitivoafectivo.PDF

Chávez, J. (1998). Apuntes de pedagogía general. Material de trabajo del curso Filosofía de la Pedagogía.

Díaz, A. (1997). El sistema de formación inicial y continua del personal docente de Cuba. Revista Educación y Pedagogía, 9(17), 139-151.

Díaz, A. (2000). Corrientes pedagógicas, modelos pedagógicos y enfoques curriculares, relación sistémica entre ellos. Conferencia dictada a los docentes de la Facultad de Enfermería de la Universidad Pontificia Bolivariana en el curso de Inducción a los docentes de la Universidad de Antioquia.

Echavarría, C. (2011). Concepciones de ciudadanía y de ejercicio ciudadano en un grupo de jóvenes en situación de protección. Revista Educación y Pedagogía, 23(59), 203-204.

Escuela de Idiomas. (2005). Proyecto Educativo Institucional. Medellín: Editorial Universidad de Antioquia.

Esteva, M., Valera, O., y Ruiz, A. (2000). Las tendencias pedagógicas contemporáneas. Valoración desde la perspectiva del Proyecto Pedagogía Cubana del ICCP. III Simposio Iberoamericano de Investigación y Educación “La Formación del Niño y del Adolescente”. La Habana, Cuba.

Galeano, E. (2004). Diseño de proyectos en la investigación cualitativa. Colombia: Fondo Editorial Universidad EAFIT.

González, E. (1998). La educación: metáfora de la vida. Tesis de doctorado. Cuba: La Habana.

Ley General de Educación. (1994). Ley 115 de 1994. Serie documentos No 9. Colombia: Ediciones FECODE.

Mercado, R. (2010). Un debate actual sobre la formación inicial de docentes en México. Revista Semestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional, SP. 14(1), 149-157. Recuperada el 16 de agosto de 2014, de http://www.scielo.br/pdf/pee/v14n1/v14n1a16.pdf

Quiroz, R. (2006). La enseñanza de las corrientes pedagógicas: una propuesta didáctica desarrolladora. Ikala, Revista de Lenguaje y Cultura, 11(17), 339-361.

Quito, M., y Campo, A. (2000). (Comps.). Formación de formadores en educación media y básica. Serie Ciencia y Tecnología, 92. Colombia: Secretaría General Convenio Andrés Bello.

Unesco. (2016). Educación para la ciudadanía mundial: Preparar a los educandos para los retos del siglo XXI. Francia, UNESCO. Recuperado el 14 de enero de 2017, de http://unesdoc.unesco.org/images/0024/002449/244957s.pdf

Valera, O. (1998). Problemas actuales de la pedagogía y de la psicología pedagógica. Santafé de Bogotá: Editemas AVC.

Valera, O. (2000). Las corrientes de la psicología contemporánea. Colombia: Fondo de Publicaciones Universidad Autónoma.

Vaillant, D. (2012). Formación inicial del profesor para las escuelas del mañana. Rev. Diálogo Educ. Curitiva, 12(35), 167-186. Recuperado el 13 de junio de 2015, de http://www2.pucpr.br/reol/pb/index.php/dialogo?dd1=5587&dd99=view&dd98=pb.

Van Dijk, T. (2003). El discurso como estructura y proceso. Barcelona: Editorial Gedisa.

Vigotsky, L. (1995). Pensamiento y lenguaje. Barcelona: Paidós.
How to Cite
Díaz Monsalve, A., & Quiroz Posada, R. (1). Getting close the didactics of “Corrientes pedagógicas contemporáneas” course to a social research strategy for students of foreign languages. Revista Temas, (11), 53-71. https://doi.org/https://doi.org/10.15332/rt.v0i11.1747
Section
Articles